Nord Stream 2 nie je pre EÚ komplexné riešenie, tvrdí Šefčovič

Zdroj:Leonid Eremeychuk / Shutterstock

Rozšírený plynovod Nord Stream 2 nie je komplexné riešenie na zabezpečenie dodávok plynu do EÚ, naznačil v rozhovore pre EurAcitv podpredseda Komisie Maroš Šefčovič.

„Z hľadiska tranzitu plynu veríme, že potrebujeme komplexnejšie riešenie (než je Nord Stream 2) a diskusiu o tom, čo by bolo najoptimálnejšie,“ povedal slovenský eurokomisár, pričom zdôraznil, že Komisia bude preferovať takú dohodu, ktoré zachová prepravu plynu cez Ukrajinu a zabezpečí dostatok energie pre juhovýchodnú Európu.

Šefčovič potvrdil, že európska exekutíva o rozšírení plynovodu v súčasnosti rokuje s nemeckým regulátorom. Čaká na presnejšie informácie týkajúce trasovania, správy o vplyve na životné prostredie a postupy pri verejnom obstarávaní.

Projekt však nemá nárok na financovanie z európskych zdrojov. Neprispeje totiž  k diverzifikácii dodávok energie, keďže „zdroj aj trasa sú rovnaké,“ potvrdil v rozhovore Šefčovič.

Gazprom tvrdí, že európske zdroje ani nepotrebuje, keďže plynovod je „potrebný “ a „komerčne aktívny“. „Nord Stream 2 ich (Európu) nebude stáť ani cent: tento projekt si nevyžaduje žiadne financovanie zo strany Európskej únie, keďže sme s našimi partnermi pripravení financovať všetko z vlastných zdrojov,“ potvrdila na Európskej plynárenskej konferencii vo Viedni generálna riaditeľka Gazprom Export Elena Burmistrová.

Európske právo pre Nord Stream 2 neplatí?

Plynovod Nord Stream 2, ktorý rozšíri kapacitu rusko-nemeckého potrubia na 110 metrov kubických plynu ročne, musí byť podľa Komisie v súlade s európskym právom.

Predstavitelia Gazpromu to však vidia inak. Šéf regulačných záležitostí Gazprom Marketing & Trading, Alex Barnes, na minulotýždňovej plynárenskej konferencii vo Viedni zdôraznil, že „na trhu sú to trhoví hráči, kto rozhodne o tom, či chcú alebo nechcú investovať“. Vláda, politici a regulátori sú podľa Barnesa  iba „vítaní vyjadriť svoj názor“.

Barnes účastníkom konferencie zdôraznil, že na (offshore) plynovody, ktoré smerujú z nečlenskej krajiny EÚ sa tretí energetický balíček nemôže uplatňovať. Uviedol pritom príklady plynovodov smerujúcich zo severnej Afriky do južnej Európy.

Uplatnenie energetického balíčka, ktorý v rámci EÚ oddelil vlastníctvo prenosovej infraštruktúry od vlastníctva suroviny, by podľa Barnesa bolo jednoznačne diskriminačné.