EÚ chce, aby zmena operátora trvala deň

Ak sa zákazník rozhodne zmeniť svojho telekomunikačného operátora, čas, v ktorom bude jeho žiadosť vyriešená, sa výrazne líši v závislosti od členskej krajiny. Napríklad v Írsku sa požiadavka zákazníka rieši do jedného dňa, na Malte alebo v Poľsku to môže trvať i 38 dní.

Európska komisia chce nadviazať na svoje predošlé kroky v telekomunikačnom sektore a chce obdobným spôsobom i v tomto smere „posilniť spotrebiteľov“ a ich postavenie na trhu telekomunikácií. „Za hlasové hovory a posielanie textových správ platia európski spotrebitelia o 34,5 percenta menej, než pred piatimi rokmi,“ hodnotí Redingová posun za ostatné obdobie.

Právo zmeniť operátora „vytvára tlak na telekomunikačné spoločnosti, aby ponúkali najkonkurenčnejšie ponuky“, tvrdí komisárka. Dopĺňa, že rozdiely v čase, do ktorého sa uskutočňuje zmena telekomunikačného operátora, sa i napriek existencii jednotného trhu štát od štátu výrazne líšia, čo je „netolerovateľné“ a „narúša konkurenciu“.

Je „skutočne možné“, aby sa žiadosť zákazníkov o zmenu telekomunikačného operátora, mobilného alebo pevného, uskutočnila za jeden deň. Dokazujú to viaceré skúsenosti zo sveta. Redingová hovorí: „Nedávno som bola v Hong Kongu, kde môžu zákazníci zmeniť operátora do dvoch hodín, pričom im zostane pôvodné číslo.“

„Európa by mala byť ambiciózna, pokiaľ ide o posilňovanie spotrebiteľov. Pretože posilnení spotrebitelia sú najlepším receptom na silnú konkurenciu na trhu,“ hovorí komisárka s odvolaním sa na kontext hospodárskej a finančnej krízy.

Redingová bude o otázke zjednotenia lehoty pre zmenu telekomunikačného operátora v celej EÚ „veľmi vážne diskutovať s Európskym parlamentom a Radou ministrov“ počas tohto týždňa. Podľa jej slov, spoločne s predstaviteľmi inštitúcií sa bude snažiť nájsť riešenie, ktoré „podporí spravodlivú konkurenciu a kúpnu silu našich občanov“.