Microsoft a Nokia chcú konkurovať BlackBerry

Produkty balíka Microsoft Office – Word, Excel, PowerPoint – ako i niektoré komunikačné služby MS by mali byť onedlho prístupné aj pre používateľov smartphonov Nokia. Takýto zámer v stredu (12.8.) oznámili spoločnosti Nokia a Microsoft, najväčší výrobca mobilných telefónov a najväčší tvorca softvéru na svete. Pokiaľ ide o trh s mobilnými telefónmi novej generácie – smartphones – produkty spoločnosti Nokia uspokojujú 45 percent svetového dopytu.

Obe spoločnosti, ktoré si donedávna na trhu s mobilnými telefónmi konkurovali, očakávajú, že mobilná verzia balíka Microsoft Office by sa mohla uviesť na trh niekedy v priebehu budúceho roka.

Nokia a Microsoft sa netaja tým, že chcú byť konkurenciou predovšetkým pre spoločnosť Research in Motion (RIM) a pre jej produkt BlackBerry. "Nemyslím si, že by sa BlackBerry niekedy stretol s takouto konkurenciou, ktorú pre nich predstavujeme my," vyhlásil Robert Andersson, výkonný viceprezident spoločnosti Nokia.

Uvedenie BlackBerry na trh znamenalo predovšetkým rozvoj a expanziu trhu s mobilnými e-mailovými službami a dnes má produkt dominantné postavenie medzi korporátnymi používateľmi; zvlášť v Severnej Amerike. Nokia podnikla veľkú konkurenčnú ofenzívu proti Research in Motion v USA uplynulý rok, ale ako sa ukázalo, na obľúbenosti BlackBerry sa nič nezmenilo.

Neil Mawston, analytik spoločnosti Strategy Analytics, vníma spojenectvo Nokie a Microsoftu najmä ako prostriedok, ktorý má pomôcť budovať v USA povedomie a profil fínskej značky. Na druhej strane, Microsoft vníma Nokiu ako partnera, ktorý zabráni expanzii bezplatného online softvéru, ktorý poskytuje Google a ktorý môže obrať MS o terajších a potenciálnych klientov. Súčasne, obe firmy spojenectvom reagujú aj na čoraz väčšiu popularitu smartphonu Apple iPhone a teda i produktov spoločnosti Apple, dopĺňa.

"Je jasné, že obaja, Nokia a Microsoft, čelia konkurenčnej výzve, najmä zo strany Google," hovorí John Jackson, analytik CCS Insight pre oblasť bezdrôtových technológií. "Pre obe firmy má zmysel spolupracovať, spojiť konkurenčnú silu a potlačiť časť tohto tlaku," dopĺňa.

Spojenectvo firiem umožní, že mobilná verzia MS Office pobeží i na tých smartphonoch, ktoré majú inštalovaný iný operačný systém, než MS Windows Mobile. Mobilnú verziu systému Windows v súčasnosti používa len 9 percent smartphonov na trhu.

"Vnímame to ako jedinečnú príležitosť priniesť Office Mobile aj 200 mil. používateľom smartphonov Nokia," hovorí Takeshi Numoto, riaditeľ oddelenia Microsoftu pre produkt MS Office.

Analytici sa zhodujú, že MS Office je iba prvým krokom v snahe Microsoftu expandovať na trh so smartphonmi. V nasledujúcich rokoch ho môžu nasledovať ďalšie produkty, resp. aj samotný operačný systém Windows Mobile ako štandard pre smartphony Nokia.

Nokia ale špekulácie o postupnom prechode na nový operačný systém odmieta. Andersson hovorí: "Sme neobyčajne oddaní [operačnému systému] Symbian. Sme tak oddaní, ako i predtým, ak nie dokonca i viac."

EurActiv/Reuters