Smartfóny čaká prísnejšia ochrana osobných údajov

foto: Apple iPhone, zdroj: TASR

Veľké internetové firmy a menší tvorcovia aplikácií museli v poslednej dobe čeliť viacerým obvineniam, že zle narábajú s osobnými údajmi.

Wall Street Journal pred týždňom napísal, že Google a ďalšie reklamné spoločnosti porušujú pri produktoch od Apple pravidlá o ochrane osobných údajov. Podľa denníka použili špeciálny počítačový kód, ktorý im mal pomôcť oklamať Safari – softvér od Apple na internetové vyhľadávanie, a tak mohli monitorovať užívateľov a sledovať ich správanie na internete.

Návrh pravidiel počíta so súhlasom

Eurokomisárka pre spravodlivosť Viviane Redingová navrhuje nové pravidlá, podľa ktorých by užívatelia smartphonov museli dať firmám svoj súhlas pre použitie osobných údajov.

Pravidlá sa majú týkať bežných užívateľov, avšak ich účinky veľmi rýchlo pocíti celý trh. Na ňom v súčasnosti existuje pomerne veľká konkurencia najmä medzi firmami, ktoré vytvárajú nové aplikácie pre mobilných užívateľov.

Takéto firmy často ponúkajú produkty zadarmo a profitujú z internetových reklám, ktoré sú adresované na základe osobných údajov o zákazníkoch.

Redingovej návrh by umožnil ochranu osobných informácií a zakázal spoločnostiam dolovanie dát, povedal Jérémie Zimmerman, hovorca občianskej skupiny „Squaring the Net“.

Pochybnosti o nariadení

Objavujú sa taktiež pochybnosti, aké silné budú nakoniec pravidlá na ochranu dát, keďže nariadenie môže ešte nariadiť smernica.

Viceprezident európskej pobočky asociácie pre interaktívne reklamy IAB Kimon Zorbas pre EurActiv povedal, že nový návrh pravidiel o ochrane osobných údajov neberie do úvahy fakt, že schopnosť firiem zbierať a analyzovať informácie ovplyvňuje ich inovačnú schopnosť.

„Realita ukazuje, že svet sa vyvíja smerom k dátovej analýze a my nebudeme mať konkurencieschopnú ekonomiku, ak nebudeme schopní zbierať, uchovávať a analyzovať dáta,“ povedal Zorbas.

Diskusia o ochrane osobných údajov prebieha aj v Spojených štátoch. Kongres tam prijal už viac ako 12 zákonov o ochrane osobných dát a teraz sa ich snaží vysvetliť verejnosti. Obamova administratíva dokonca požaduje Chartu práv o ochrane osobných údajov, aby si vynútila zavádzanie lepších opatrení.

Pozície

„Výskumy ukazujú, že Európe budú chýbať dátoví analytici a takáto odpoveď Komisie spôsobí ďalšie znižovanie kapacít zberu dát, takže budeme mať ešte menej analytikov,“ vyhlásil Kimon Zorbas, viceprezident IAB Europe.

Taktiež povedal, že nové nariadenia síce „majú nejaké pozitíva“, ale dodal: „Zavádzajú viac byrokracie tým, že vyžadujú špeciálny súhlas od zákazníkov, ktorý musí byť spoločnosťou archivovaný, čo robí veci oveľa byrokratickejšími.“

„Kvôli tomu, že viac a viac služieb – obzvlášť v digitálnom prostredí – narába s osobnými údajmi, je dôležité zabezpečiť súhlas užívateľov,“ povedal nemecký europoslanec Jan Philipp Albrecht. „Vo všeobecnosti nové pravidlá o ochrane dát pokrývajú  všetky služby, ktoré využívajú analýzu a monitoring osobných dát európskych občanov.“