Dotácie pre elektromobily pokračujú, ich zástancovia dúfajú v modernizáciu priemyslu

Rýchlonabíjacia stanica v Prievidzi. [TASR/Radovan Stoklasa]

Vláda s ročným oneskorením schválila akčný plán pre rozvoj elektrických vozidiel. Slovenská asociácia pre elektromobilitu prízvukuje inovácie v automobilovom priemysle.

„Slovensko je automobilová veľmoc. Elektromobilita je trendom v tomto odvetví a ak chceme zostať medzi lídrami, musíme podporiť toto nové smerovanie,“ uviedol minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) v tlačovej správe po stredajšom rokovaní vlády (13. marca).

schválila Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike. Strategický dokument sľubuje päť miliónov eur na dotácie na nákup elektromobilov, milión eur pre samosprávy na výstavbu nabíjačiek a 30 tisíc na informačnú kampaň. Obsahuje aj ďalšie opatrenia, ich hodnota však nie je vyčíslená. Dokument mal byť pôvodne schválený v júni 2018.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu privítala predĺženie dotácií. Z dlhodobejšieho hľadiska však za najdôležitejšiu označila „najmä podporu inovácií v automobilovom priemysle tak, aby sa na Slovensku vytvorilo čo najviac pridanej hodnoty a nezostali sme iba výrobnou základňou.“

Pokračovanie dotácií

„Systém podpory by mal byť nastavený podobne ako pri pilotnom projekte, ktorý rezort hospodárstva realizoval so Zväzom automobilového priemyslu SR (ZAP SR). Aj touto cestou chceme povzbudiť ľudí ku kúpe týchto automobilov“ povedal minister Žiga o dotáciách na elektromobily. Financovať ich bude samotné ministerstvo.

Pilotný projekt, ktorý fungoval v rokoch 2016 až 2018, využilo 831 žiadateľov. Tí kúpili 514 batériových elektrických vozidiel a 317 plug-in hybridných vozidiel. Celkovo je na Slovensku registrovaných približne 1700 elektrických vozidiel s možnosťou dobíjania zo siete, informovalo ministerstvo hospodárstva.

Z päťmiliónovej dotačnej schémy sa však nevyčerpal milión eur. Tie boli následne pridelené na dotačnú schému ministerstva životného prostredia pre nákup elektromobilov zo samospráv.

Sumy pre jednotlivé vozidlá však boli oveľa vyššie ako v prípade pôvodného programu. Výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak preto envirorezort v januári kritizoval za neefektívnosť vynaložených prostriedkov. Z dotácií ministerstva životného prostredia bolo podľa Prepiaka podporených len 50 áut.

Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov

Najskôr nové európske emisné limity kritizoval, teraz slovenský automobilový priemysel tvrdí, že sa im prispôsobí. Potrebuje však pomoc štátu s kvalifikovanou pracovnou silou, podnikateľským prostredím a výskumom.

Nabíjačky, jazdné pruhy, výskum

Podľa nového plánu poputuje milión eur na dotácie pre samosprávy na výstavby nabíjacích staníc. „Cieľom je podpora budovania potrebnej infraštruktúry aj mimo hlavných ťahov,“ vysvetlil minister Žiga. Opatrenie zrealizuje ministerstvo dopravy a výstavby, financovať ho bude najmä ministerstvo hospodárstva.

„V prípade nabíjacích staníc sa počíta aj so zjednodušením administratívneho procesu pri ich výstavbe. Legislatívne by sa mala upraviť aj povinnosti budovať nabíjaciu infraštruktúru na nových parkoviskách. V súčasnosti je na Slovensku približne 250 nabíjacích staníc,“ spresnila tlačová správa rezortu hospodárstva.

Dotácie plánuje ministerstvo spropagovať v informačnej kampani a na portáli s mapou nabíjačiek za 30 tisíc eur. Ďalšími opatreniami sú farebne odlíšiteľné ŠPZ, jazda vo vyhradených (autobusových) pruhoch či parkovanie v nízkoemisných zónach. Realizovať sa majú do 1. januára 2020.

Akčný plán obsahuje celkovo 15 opatrení, medzi nimi aj „podporu výskumu, vývoja a výroby batérií“. Tá má pozostávať z investičnej pomoci pre „potenciálnych investorov  v odvetví nových technológií s akcentom na udržateľnosť takejto výroby, s čo najmenšou environmentálnou stopou“, posilnenia recyklácie batérií, podpory domáceho výskumu, vývoja a rozvoja kvalifikovanej pracovnej sily, ako aj z analýzy v rámci surovinovej politiky štátu. K financovaniu však akčný plán uvádza len zdroj: rozpočtové kapitoly rezortov hospodárstva, financií, životného prostredia a školstva.

Inovácie v autopriemysle

„V krátkodobom horizonte sú najdôležitejšími opatreniami tie, ktoré sú zamerané na podporu trhu s elektromobilmi. Určite je to preto najmä pokračovanie priamej podpory pre nákup elektromobilov a podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry,“ povedal o akčnom pláne pre EURACTIV.sk riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský.

SEVA sa na vypracovaní plánu podieľala, v implementácii ju označuje za jednu zo spolupracujúcich strán.

Križanský však zdôrazňuje, že v dlhodobom horizonte „musí Slovensko robiť všetko preto, aby sme priniesli do automobilového priemyslu naše inovácie v čo najširšom spektre elektromobility, či už sú to batérie, nové materiály, pohony.“

Chýba asociácii niečo v akčnom pláne? „Samozrejme môžeme byť vždy ambicióznejší a detailnejší v opatreniach, ak však budeme dôsledne implementovať tie, ktoré sú v tejto podobe akčného plánu, môže sa elektromobilita na Slovensku výrazne posunúť. Čo je ale nemenej dôležité, mohli by sme si tak prispieť k väčšej udržateľnosti podstatnej časti našej ekonomiky – automobilového priemyslu,“ odpovedal Križanský.

Slovenská elektromobilita dostane injekciu šesť miliónov eur

Ministerstvo hospodárstva predložilo dlho očakávaný akčný plán pre využívanie elektriny v cestnej doprave. Náklady na rýchlejšie odpisy áut a nabíjačiek, ani ich nákup na ministerstvách nie sú vyčíslené.

Slovenská a európska diskusia

Pokračovanie dotácií malo prejsť vládou už takmer pred rokom – v máji alebo v júni 2018. Na podujatí portálu EURACTIV.sk to v marci 2018 uviedla zodpovedná generálna riaditeľka Andrea Farkašová.

Technológie aj diskusia v Európskej únii sa odvtedy posunuli. V rovnaký deň, ako slovenská vláda schvaľovala akčný plán, vydala Európska komisia nové pravidlá pre autonómne vozidlá. Ich vývoj je úzko spojený s nástupom elektrických vozidiel. Jednak preto, že elektrina je v Únii najrýchlejšie sa rozvíjajúcim alternatívnym palivom, a jednak preto, že je impulzom pre digitalizáciu celého vozidla.

Ak k pravidlám pre „kooperatívne inteligentné dopravné systémy“ (C-ITS) nevyjadria členské štáty alebo Európsky parlament námietky v krátkom čase, stanú sa ako delegované akty Komisie platnými.

Pravidlá určujú minimálne právne kritériá pre kompatibilitu rozličných systémov automatizovanej komunikácie vozidiel s inými vozidlami, cestnou infraštruktúrou a inými účastníkmi premávky. To by malo podľa európskej exekutívy viesť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách, efektívnosti premávky a komfortu jazdy.