Emisné limity pre autá: Nemeckí politici nevedia nájsť kompromis

Kancelárka Angela Merkelová kedysi označila sektor dopravy za „naše veľké problémové dieťa“, keďže zostáva jedným z priemyselných odvetví, ktoré vypúšťajú najväčší objem emisií v krajine. [Shuttershock]

Nemecké ministerstvá sa nevedia dohodnúť na výške emisných limitov pre automobily na roky 2025 a 2030. Argumentujú potrebou chrániť životné prostredie, ale aj „zničením najdôležitejšieho európskeho priemyselného odvetvia“.

Nemecký parlament, Bundestag, mal v stredu 27. júna diskutovať o návrhu Európskej komisie pre limity pre emisie CO2 z osobných áut a dodávok na roky 2025 a 2030. Chce nájsť konsenzus medzi jednotlivými ministerstvami, ktorých stanoviská sa nezhodujú.

„Momentálne sú na jednej strane ministerstvá životného prostredia a financií a na druhej strane ministerstvá dopravy a hospodárstva. Nikto netuší, kedy dospejú k nejakému rozhodnutiu,“ povedal Peter Mock, výkonný riaditeľ Medzinárodnej rady pre čisté dopravu (ICCT), pre euractiv.com.

Vysvetlil, že v Bruseli zatiaľ netrpezlivo čakajú na pozíciu Nemecka, ktorá je nevyhnutná pre prijatie nariadenia ešte pred blížiacimi sa eurovoľbami.

Mock bol spolu s ďalšími ôsmimi odborníkmi pozvaný na verejne vypočutie, aby predstavil svoje analýzy členom Bundestagu. Práve ICCT prvýkrát odhalila, že nemecká automobilka Volkswagen používa vo svojich autách vypínacie zariadenia počas emisných skúšok.

Ambiciózny návrh

Nemecké ministerstvo životného prostredia uviedlo, že je potrebné znížiť emisie automobilov o 25 percent do roku 2025 a o 50 percent do roku 2030. Krajina inak nedosiahne svoje ciele v oblasti ochrany klímy.

Ministerka životného prostredia Svenja Schulzeová uviedla, že cieľom jej návrhu je chrániť klímu a konkurencieschopnosť nemeckého priemyslu a zabezpečiť, aby bola mobilita aj naďalej cenovo dostupná. Trvala na tom, že „automobilový sektor musí značne prispieť“.

Mock zdôraznil, že tento návrh bol dokonca ambicióznejší ako ten od Európskej komisie. Európska exekutíva navrhla znížiť emisie osobných automobilov a ľahkých úžitkových vozidiel o 30 percent do roku 2030 a o 15 percent do roku 2025 v porovnaní s úrovňou z roku 2021.

Slovenské automobilky považujú Šefčovičov dopravný balíček za „nerealistický“

Zväz automobilového priemyslu chce minimalizovať svoje ohrozenie novou legislatívou.

Ministerstvá sa nezhodnú

Ministerstvo financií podporilo návrh kolegov z envirorezortu, keďže sa obáva, že Berlín bude čeliť pokute za nedodržanie svojho cieľa znížiť emisie CO2. Obe ministerstvá vedú sociálni demokrati.

Minister dopravy Andreas Scheuer z konzervatívnej bavorskej strany CSU však označil prísnejšie limity za „ľubovoľné“ a povedal, že Nemecko riskuje, že „zničí najdôležitejší európske priemyselné odvetvie“. Rovnaký argument použil aj minister hospodárstva zo strany CDU Peter Altmaier.

Podľa oficiálnych štatistík zamestnáva nemecký automobilový priemysel viac ako 800 000 ľudí. Z hľadiska obratu ide o najväčší výrobný sektor, ktorého predaj dosiahol v roku 2015 až 400 miliárd eur.

Argument o ochrane automobilového priemyslu používa aj slovenská vláda pri odmietaní strednodobého cieľa pre rok 2025. Minister hospodárstva Peter Žiga (Smer-SD) na tlačovke s premiérom v pondelok 25. júna oznámil, že Altmeiera chce pozvať na jesenné strenutie ministrov hospodárstva V4 počas slovenského predsedníctva v tejto skupine.

Slovensko sa obáva prirýchleho nástupu elektromobility

Na rokovaní európskych enviroministrov vznikla „skupina za zelený rast“, ktorá žiada ambicióznejšie emisné ciele. Slovensko do nej nepatrí.

 „Problémové dieťa“

Kancelárka Angela Merkelová kedysi označila sektor dopravy za „naše veľké problémové dieťa“, keďže zostáva jedným z priemyselných odvetví, ktoré vypúšťajú najväčší objem emisií v krajine.

Podľa údajov, ktoré v januári 2018 vydala nemecká Federálna agentúra pre životné prostredie (UBA), spôsobili emisie v odvetví dopravy v roku 2016 už po druhý raz za sebou prudké zvýšenie celkových emisií skleníkových plynov v Nemecku.

V roku 2016 vypustilo Nemecko 909,4 milióna ton CO2, čo je o 2,6 milióna ton viac ako v roku 2015. Emisie z dopravného sektora predstavovali 166,8 milióna ton, najmä v dôsledku vyššieho podielu nákladnej dopravy a rastúcich registrácií súkromných ťažkých vozidiel.

Európskej únii aj Nemecku sa emisie darí znižovať aj napriek útlmu jadra

Atómová energia v 90. rokoch výrazne prispela k dekarbonizácii európskej elektroenergetiky. Tá však dnes pokračuje najmä vďaka obnoviteľným zdrojom energie. Platí to aj pre Nemecko. 

Kvóty pre elektromobily

Kancelárka však zamietla myšlienku kvót pre elektrické autá v Nemecku a v Únii. Podľa Mocka je jej pozícia nekonzistentná.

„Kvóty by podľa mňa mali zmysel, pretože by poskytli výrobcom určitú istotu. Toto stanovisko považujem za pokrytecké, pretože vláda sa už de facto rozhodla, že bude podporovať elektromobilitu. Prečo teda nepovie svojim výrobcom, koľko elektrických vozidiel bude musieť byť v určitom čase na cestách? Je to nekonzistentné.“

Mock povedal, že elektrické autá majú potenciál znížiť emisie CO2 o 25 až 30 percent a ušetriť vodičom okolo tisíc eur v porovnaní s používaním a údržbou konvenčného vozidla. „Výrobcovia automobilov často zdôrazňujú len náklady, ktoré sú spojené s elektromobilmi. Nehovoria o úsporách, ktoré by zákazníkom priniesli.“

Šefčovič predstavil nový dopravný balík, jeho cieľom je trojitá nula

V roku 2025 majú nové nákladiaky vypúšťať o 15 percent emisií menej ako v roku 2019. Výrobcovia považujú cieľ za príliš prísny, environmentalisti za nedostatočný.