Klimatické náklady nových vesmírnych pretekov sú vysoké

Šéfa Amazonu Jeffa Bezosa (na fotografii) predbehol vo vesmírnych pretekoch majiteľ Virgin Galactic Richard Branson. [EPA-EFE/Michael Reynolds]

Vesmírna turistika sa minulý mesiac stala skutočnosťou, keď dvaja miliardári podnikli krátky výlet do vesmíru. Emisie skleníkových plynov z týchto ciest môžu však klímu stáť príliš veľa.

Prvý do vesmíru odštartoval 11. júla magnát Virgin Group Richard Branson a 20. júla mu bol v pätách vlastník Amazonu Jeff Bezos. Dva úspešné výlety budú pravdepodobne impulzom pre vesmírny cestovný ruch, keďže si ľudia už teraz rezervujú letenky v hodnote sto tisíc eur, aby  mohli dosiahnuť hranicu medzi zemou a vesmírom.

Cieľom spoločnosti Virgin Galactic je z dlhodobého hľadiska uskutočniť 400 letov ročne a vybudovať ďalšie vesmírne prístavy po celom svete, uviedol hovorca agentúry pre portál EURACTIV. Bezos tvrdí, že už predal letenky na budúce lety v hodnote takmer sto miliónov dolárov.

Podľa predsedu Portugalskej vesmírnej agentúry Ricarda Condeho podobné cesty v pláne aj ďalšie krajiny, vrátane Číny a Ruska.

„74 výletov okolo rovníka“

Tieto vesmírne odysey však môžu stáť klímu príliš veľa.

Podľa analytikov zo spoločnosti S&P Global Sustainable1 sa pri komerčnom štarte s využitím konvenčných druhov palív uvoľní do atmosféry 518 ton emisií CO2. Toľko CO2 by vyprodukoval jeden automobil, keby prešiel 1,8 milióna míľ, čo je približne 74 ciest okolo rovníka.

Ak dôjde k 250 letom, ako predpovedá priemysel do roku 2025, celkový objem emisií skleníkových plynov by sa zvýšil na 130 tisíc ton.

„Najbohatšie jedno percento ľudstva je už dnes zodpovedné za približne 50 percent emisií z leteckej dopravy. Tie by mali kvôli klimatickej kríze či najrýchlejšie klesnúť. Naproti tomu vesmírny cestovný ruch pridá do vyšších vrstiev atmosféry ďalšie obrovské množstvo uhlíka a iných znečisťujúcich látok,“ upozorňuje kampaniérka Greenpeace Lorelei Limousin.

Lety spoločnosti Virgin Galactic majú uhlíkovú stopu, ktorá je približne rovnaká ako spiatočný let v prvej triede medzi Londýnom a New Yorkom, uviedol hovorca spoločnosti pre portál EURACTIV a dodal, že spoločnosť sa zaviazala minimalizovať ich vplyv na životné prostredie

„Spoločnosť Virgin Galactic už podnikla kroky na kompenzáciu uhlíkových emisií zo svojich testovacích letov. Tiež skúma príležitosti na vyrovnanie uhlíkových emisií pre budúce lety zákazníkov a zníženie uhlíkovej stopy dodávateľského reťazca,” uviedol hovorca.

Bezosova spoločnosť na žiadosť portálu EURACTIV o vyjadrenie nereagovala, ale Bezos uviedol, že jeho cesta ho podnietila viac sa zaoberať problémom klimatickej zmeny.

„Keď sa pozriete na planétu, neexistujú žiadne hranice (…) nič. Je to jedna krehká planéta, ktorú spoločne zdieľame, “uviedol v rozhovore pre MSNBC v Spojených štátoch.

Dodal, že v priebehu desaťročí by sa mali znečisťujúce priemyselné odvetvia presunúť do vesmíru – myšlienka, ktorú Limousin z Greenpeace nazvala „absurdnou“.

Výhody pre klímu

Niektorí veria, že tieto misie pomôžu pri riešení klimatických zmien prostredníctvom opätovného použitia a recyklácie vesmírnych technológií či rozvoja satelitného sledovania globálneho otepľovania.

Okrem toho by vývoj vesmírnych technológií mohol pomôcť znížiť náklady na satelity a umožniť rozmach menších a lacnejších plavidiel. Tie by poskytovali údaje o zmene klímy v reálnom čase. To by mohlo priniesť rýchlejšie varovanie pred extrémnym počasím a lepšie modelovanie vplyvu klimatickej politiky.

„Ak bude cestovanie do vesmíru čoraz populárnejšie, rozmýšľame nad odstránením alebo znížením nákladov na umiestnenie satelitov na obežnú dráhu,” uviedol Conde.

Emisie sú problémom, priznáva Conde, no vesmírna turistika zároveň prináša aj nové príležitosti.

„Ak sa ma pýtate, či sa obávam, samozrejme, mám obavy z požiarov napríklad na juhu Európy, pretože to je veľký problém. Vidím to zároveň aj ako na príležitosť, že táto technológia dokáže pomôcť pri riešení klimatických problémov,“ povedal pre portál EURACTIV.

V posledných rokoch sa zásadne zmenil postoj k vesmírnym technológiám, keďže sa k nim začalo pristupovať s ohľadom na ochranu klímy. V súčasnosti sa prihliada na to, aby bol vesmírny prieskum ekologický a aby sa nezanechávali trosky na obežnej dráhe, dodal predseda Portugalskej vesmírnej agentúry Conde.

Pretože viac takýchto výletov prináša ďalší problém – vo vesmíre jednoducho nemusí byť dosť miesta.

Množstvo vesmírneho odpadu a zvyšujúci sa dopyt po orbitálnom vesmíre sú jedným z hlavných problémov a vyžadujú si úzku medzinárodnú spoluprácu, zdôraznil Conde.

Nové systémy musia zabezpečiť, aby sa každá časť plavidla vrátila na Zem, a nie aby v atmosfére nechávala viac trosiek. Ďalej musí existovať určitý druh systému na zhromažďovanie existujúcich vesmírnych trosiek alebo na ich nútenie k opätovnému vstupu.