Mimovládka udelila ceny za ekologicky najabsurdnejšiu dopravu

Ilustračný obrázok [Pixabay]

Cenu za najabsurdnejšiu a ekologicky najzbytočnejšiu dopravu by podľa organizácie Alpine Initiative mali v roku 2019 získať firmy zo Švajčiarska, Nórska alebo obchodný reťazec Aldi pôsobiaci na jednotnom trhu Európskej únie EÚ.

Anticenu za najabsurdnejšiu dopravu, ktorá je výsledkom hlasovania cez internet, udeľuje švajčiarska mimovládna organizácia Alpine Initiative bojujúca proti environmentálne neudržateľnej doprave. Prvoradým cieľom tohto združenia je chrániť alpský región pred negatívnymi účinkami tranzitnej dopravy. Uviedla to v pondelok tlačová agentúra DPA.

Vzduch v konzerve

Alpine Initiative na prvú cenu v oblasti „najabsurdnejšej dopravy“ nominovala švajčiarsku spoločnosť dodávajúcu balený horský vzduch do Ázie. Firma Swiss Air Deluxe tvrdí, že jej produkt je prospešný pre pľúca, srdce a pomáha potencii, organizácia Alpine Initiative však zdôraznila, že dodávka horského vzduchu zo Švajčiarska do krajín, ako je napríklad Thajsko, vyprodukuje „nekonečne viac“ oxidu uhličitého ako dýchanie „domáceho“ vzduchu v tejto krajine. Balený horský vzduch k svojim ázijským zákazníkom za pomoci kamiónov a lodí prekoná najmenej 19.800 kilometrov.

Druhým nominantom je podľa mimovládnej organizácie fľašková voda Voss z Nórska, ktorá sa po preprave viac ako 1500 kilometrov pomocou lodí a nákladných automobilov dostane do supermarketov reťazca Migros vo Švajčiarsku. Z hľadiska tvorby emisií CO2 ide o produkt, ktorý je 7180-krát horší ako konzumácia vody z lokálnej vodovodnej siete.

Predáva drevené kefky: Zero Waste v podnikaní neexistuje, odpadom sa snažíme vyhnúť

Spýtajme sa sami seba, či robíme dosť ako výrobcovia a spotrebitelia. Až potom sa zamyslime nad veľkými reťazcami, hovorí ROMAN KOVÁCS.

Tretí produkt, ktorý si zaslúži neželané ocenenie, je šunka vyrobená z ošípaných chovaných v Holandsku, ktorých mäso sa následne spracováva v Taliansku, potom sa balí v Rakúsku a nakoniec sa predáva v obchodoch siete Aldi vo Švajčiarsku. Od chovu ošípaných až po predajne vo Švajčiarsku tento produkt zanecháva uhlíkovú stopu na dĺžke 1717 kilometrov a vyprodukuje deväťkrát viac emisií CO2 ako šunka vyrobená vo Švajčiarsku.

„Treba dávať veľký pozor, aby sa zabránilo kúpe výrobkov, ktoré nie sú žiadnym prínosom pre kvalitu vášho života,“ uviedol predseda Alpine Initiative Jon Pult v správe pre médiá.

Firmy sa bránia

Podľa DPA však firmy nominované na túto cenu bránia svoju komerčnú činnosť. Zakladateľ Swiss Air Deluxe Markus Klinkmüller uviedol, že balený alpský vzduch smeruje do Ázie vďaka nevyužitej kapacite prepravných lodí vracajúcich sa do Ázie po vyložení tovaru v Európe. Obchodná sieť Migros upozornila na to, že viac ako 60 % balenej vody, ktorú predáva vo svojich obchodoch, pochádza z prameňov vo Švajčiarsku, a skupina Aldi odkázala, že vynakladá veľké úsilie na optimalizáciu svojho logistického reťazca s cieľom zabezpečiť čo najkratší prepravný čas s čo najväčším využitím prepravnej kapacity kamiónov.