Samosprávy a podnikatelia môžu žiadať dotáciu na vybudovanie verejných nabíjacích staníc pre elektromobily. Ak má Slovensko patriť medzi lídrov v automobilovom priemysle musí podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka sledovať a podporovať najnovšie trendy v oblasti mobility.
Celková suma, ktorou chce rezort hospodárstva podporiť elektronabíjačky je 650 tisíc eur. Ministerstvo oproti prvému kolu výzvy rozšírilo okruh žiadateľov aj o podnikateľov. Sľubuje si od toho „razantnejšie budovanie infraštruktúry, bez ktorej rozvoj elektromobility nie je možný“.
Maximálna dotácia na výstavbu elektronabíjačky, ktorú môže obec alebo vyšší územný celok získať, je podľa štátneho tajomníka rezortu hospodárstva Karola Galeka 18 tisíc eur. Štátna podpora bude 95 percent z celkovej ceny projektu a obec musí dofinancovať 5 percent. Podnikatelia môžu získať dotáciu vo výške 50 percent celkovej sumy. Najviac môžu žiadať o 36 tisíc eur.
Pôvodne malo ministerstvo hospodárstva výzvu vyhlásiť už v apríli. Zrušilo ju kvôli zhoršujúcej sa situácii s pandémiou COVID-19.
„Verím, že nové upravené podmienky budú motivujúce a prispejú k oživeniu podnikania po koronakríze,“ zdôraznil štátny tajomník. Od podpisu zmluvy budú mať úspešní žiadatelia pol roka na to, aby projekt realizovali.
Dotácie motivujú
Podpora nabíjacej infraštruktúry patrí medzi priority Akčného plánu pre rozvoj elektromobility na Slovensku, ktorý prijala vláda v marci minulého roku. Ten oceňuje aj Európska komisia v Správe o krajine.
Podľa analýzy IEP je hlavným odradzujúcim faktorom pre kúpu elektromobilu dlhá doba návratnosti investície. Zmeniť by to podľa analýzy mohli dotácie na kúpu elektromobilu.
Záujem o dotované elektromobily je na Slovensku vysoký. Sumu 6 miliónov eur si v poslednej výzve v decembri minulého roka rozdelilo vyše 700 záujemcov za rekordné štyri minúty.
Slovensko v udržateľnej mobilite zaostáva
Podľa Európskej komisie je podpora udržateľnej mobility na Slovensku stále nedostatočná a v tejto oblasti dosahuje len „obmedzený pokrok“. Politická podpora pre nízkoemisné spôsoby dopravy je slabá, upozorňuje Komisia v správe.
Slováci si kupujú predovšetkým autá s naftovým a benzínovým pohonom. Autá s alternatívnym pohonom predstavuje na Slovensku len 1,15 percent všetkých registrovaných áut. To radí Slovensko v oblasti elektromobility na predposledné miesto v Európskej únii.