Prísne emisné limity v Európe vraj vyhovujú automobilkám v Ázii

Šéf PSA Carlos Tavares. [EPA-EFE/Ian Langsdon]

Šéf PSA Carlos Tavares varuje, že znižovanie emisií ohrozuje v Európskej únii 13 miliónov pracovných miest. Batérie do elektromobilov budú podľa neho dodávať ázijské firmy.

Plány Európskej únie výrazne znížiť emisie CO2 z nových áut a tlak na presun k elektromobilom môžu ohroziť 13 miliónov pracovných miest v európskom automobilovom sektore, zatiaľ čo z toho budú ťažiť ázijské firmy.

Uviedol to šéf francúzskej automobilky PSA Carlos Tavares.

Európske emisné limity

Európsky parlament a členské štáty Európskej únie sa v polovici decembra dohodli, že emisie oxidu uhličitého z nových automobilov v EÚ by do roku 2030 mali v porovnaní s rokom 2021 klesnúť o 37,5 percenta a v prípade dodávok o 31 percent.

Výroba elektromobilov si vyžiada o polovicu menej pracovníkov

Najskôr nové európske emisné limity kritizoval, teraz slovenský automobilový priemysel tvrdí, že sa im prispôsobí. Potrebuje však pomoc štátu s kvalifikovanou pracovnou silou, podnikateľským prostredím a výskumom.

„Takýto krok ohrozuje pracovné miesta 13 miliónov ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle,“ povedal Tavares, ktorý je zároveň predsedom Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), pre nedeľňajšie vydanie (3. marca) denníka Le Figaro.

Tavares ocenil plány Nemecka a Francúzska podporiť produkciu batérií pre elektromobily v Európe a znížiť tak závislosť európskych automobiliek od ázijskej konkurencie výstavbou závodov na batérie.

Dodávky batérií z Ázie

Na druhej strane viaceré firmy, medzi nimi Bosch, projekt skúmali a usúdili, že by nebol ziskový.

Aj podľa PSA by počiatočné kapitálové náklady boli príliš vysoké a problémom sú aj prísne regulačné opatrenia v EÚ.

„Ak európske automobilky nebudú do roku 2020, 2025 a 2030 predávať dostatočné množstvo áut na elektrický pohon, budú ich likvidovať vysoké pokuty. To nás núti zabezpečiť si veľké dodávky batérií od ázijských dodávateľov, ktorí na nás čakajú so širokým úsmevom,“ dodal Tavares.