Ruská agresia na Ukrajine uštedrila zdecimovaným automobilkám ďalšiu ranu

Nemecký Volskwagen už oznámil problémy vo výrobe v dôsledku vojny na Ukrajine. [DPA/Swen Pförtner]

Automobilový sektor sa ešte nestihol spamätať z pandémie a čipovej krízy. Vojna na Ukrajine je preňho ďalšou ranou. Pokračujúci konflikt môže prehĺbiť čipovú krízu a ohroziť dodávky kritických surovín pre elektromobily.

Najdôležitejším komponentom, ktoré automobilky z Ukrajiny dovážajú, sú kablové zväzky. To je asi päťkilometrový súbor drôtov a konektorov, ktoré prechádzajú celým vozidlom a prenášajú informácie a elektrinu. Únia dováža z Ukrajiny približne sedem až 11 percent z celkového dovozu týchto komponentov. Automobilky sa po alternatívach začali obzerať ešte pred vojnou v dôsledku zvyšujúceho sa napätia.

Rozšírenie alternatívneho dovozu zo severnej Afriky (Maroko a Tunisko) či západného Balkánu  (Severné Macedónsko, Srbsko) však môže podľa Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) trvať tri až šesť mesiacov.

Celkovo majú európske automobilky na Ukrajine sedem dodávateľov, v Rusku približne 30.

Pri pokračujúcom nedostatku čipov, ktorý sa podľa CLEPA ešte prehĺbi, situáciu zhoršujú aj ďalšie faktory.

„Ak sa konflikt v blízkej budúcnosti nevyrieši, môžeme očakávať, že nedostatok čipov sa bude len zhoršovať. Obrovský vplyv budú mať aj dodávky kritických surovín a rastúce ceny energií,“ uviedli pre portál EURACTIV zástupcovia CLEPA.

Stredná a východná Európa

Automobilka Audi v maďarskom meste Győr očakáva zásadný nedostatok náhradných súčiastok, informovali miestne médiá.

Zástupcovia spoločnosti sa pre portál EURACTIV vyjadrili, že ďalšie podrobnosti  o súčasnej situácii poskytnú riaditelia spoločnosti čoskoro.

Skúma trh práce: Automobilový sektor bude ľudí potrebovať stále, ale manuálna práca postupne ustúpi

Slovensko zachytáva zmeny v automobilovom sektore pomalšie než západoeurópske krajiny, ale čas na prípravu sa kráti aj nám. Automobilový sektor bude potrebovať vyššie kvalifikovanú pracovnú silu. Súčasné rekvalifikačné politiky na zmeny nie sú pripravené, hovorí MONIKA MARTIŠKOVÁ. 

Závod Suzuki, v maďarskom Ostrihome, zastavil export do Ruska. Ten predstavuje asi desatinu ich ročného vývozu. „Snažíme sa presunúť zasiahnuté objednávky na iné trhy, aby sme udržali plánované objemy výroby,“ povedal pre EURACTIV hovorca Suzuki.

Dodal, že „zatiaľ je ich hlavnou starosťou globálny nedostatok čipov“, ale to, či si bude maďarské Suzuki schopné plniť svoje záväzky bude závisieť „od budúcej situácie s dodávkami dielov“. Pričom nebudú schopní získať dostatok potrebných komponentov, môžu byť nútení „znížiť celkovú produkciu“.

Spoločnosť Mercedes-Benz, ktorá má závod v Kecskeméte v strednom Maďarsku, pre portál EURACTIV uviedla, že ako čiastočné riešenie zabezpečenia dodávateľských reťazcov „prevedie výrobu na iné miesta v rámci dodávateľskej siete“.

Taktiež dodala, že v Maďarsku „dolaďuje“ zmeny, no dúfa, že „využijú vysokú flexibilitu závodov, aby v čo najväčšej miere zabránili prerušeniu produkcie“ pričom dodala, že „situáciu každý deň prehodnocujú“.

Na otázku, či značku, ktorá nedávno uviedla na trh svoj prvý elektrický automobil plne vyrobený v Maďarsku, neunavuje nedostatok lítia dôležitého pre batérie, strach z neplnenia si záväzkov a z odolnosti odvetvia, hovorca Mercedes-Benz povedal: „Prosím pochopte, že nebudeme špekulovať“.

Naopak BMW, ktoré dúfa, že do roku 2025 bude mať v Debrecíne nový závod na výrobu elektromobilov uviedlo, že konflikt „nemá dôsledky na dodávky v tejto lokalite“.

Spoločnosť Opel Maďarsko na otázky neodpovedala.

V susednom Slovensku nie je situácia o moc lepšia.

Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA! povedal, že „V súčasnosti všetky nevyhnutné materiály pre výrobu batérií dosahujú rekordné ceny. V porovnaní s januárom svoju cenu o sto percent zvýšili lítium, kobalt aj nikel. Ten sa dováža z Ruska, ktoré drží približne desať percent svetových rezerv. Musíme sa stotožniť s tým, že sankcie budú mať vplyv na dovoz a aj na ceny“.

Rusko je taktiež kľúčovým dodávateľom paládia potrebného pre katalyzátory benzínových motorov.

Križanský však tvrdí, že aktuálna situácia neovplyvní dlhodobý trend elektrifikácie vozidiel.

Spoločnosti KIA ani Stellantis, ktoré majú na Slovensku závody, na otázky neodpovedali. Hovorkyňa Volkswagen Lucia Kovarič Makayová povedala, že „automobilka môže čeliť zmenám vo výrobe“, keďže majú dodávateľov v západnej Ukrajine. Nešpecifikovala však, o aké zmeny by malo ísť.

Riaditeľ Slovnaftu: Prechod na elektromobily bude drahý, efekt na klímu je otázny

Elektromobily vo väčšine európskych krajín pomáhajú znižovať emisie zo sektora dopravy. Problematické sú iba v krajinách s vysokým podielom výroby energie z uhlia.

Peter Kremský, predseda Výboru pre hospodárstvo Národnej rady Slovenskej republiky, povedal, že vojna na Ukrajine bude znamenať „veľkú zmenu v automobilovom priemysle“.

Kombinovaný dopad rastu cien komodít, poklesu investícií a inflácie by podľa neho mohol spôsobiť presun niektorých plánovaných investícií vo východnej Európe.

„Európa má dnes problém vyrobiť akýkoľvek sofistikovaný produkt bez toho, aby čakala na dodávky spoza hraníc Únie. Je to problém a toto je len ďalší príklad,“ povedal výkonný riaditeľ Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Pavol Prepiak.

„V tomto smere musí byť Európa nezávislá. Dovážať musíme zo stabilnejších krajín alebo musíme vyrábať priamo v Únii,“ dodal.

„Zabezpečenie náhradných dodávok môže trvať mesiace, kým si firmy nájdu nových dovozcov alebo navýšia výrobné kapacity u iných dodávateľov,“ povedal Bohuslav Čížek zo Zväzu priemyslu a dopravy Českej republiky.

Keďže automobilový sektor tvorí deväť percent HDP Českej republiky, pre krajinu to môže znamenať vážne ohrozenie rastu ekonomiky.

Podľa prieskumu, ktorý medzi svojimi členmi organizovalo Združenie automobilového priemyslu (ZDP), ruská invázia na Ukrajinu priamo zasiahla asi polovicu českých automobiliek. Viac ako tretina čelí nedostatku surovín, materiálov alebo komponentov potrebných pre výrobu. Pätina musí riešiť logistické problémy spôsobené konfliktom.

Konflikt pocítili aj automobilky v Rumunsku. Dacia musela na niekoľko dní zastaviť výrobu hnacích jednotiek a podvozkov, nakoľko sa znížili objednávky na prevodovky od ruského Renaultu.

Automobilky sú nútené prepúšťať

Problémy sa rozšírili aj na západ Európy. Továreň Renault vo francúzskom meste Cléon skrátila svoju pracovnú dobu z dôvodu nedostatku komponentov, čo odborové zväzy pripisujú priamo vojne na Ukrajine.

Keďže Renault vyrába motory, očakávajú, že nedostatok bude mať vplyv aj na ostatné závody v krajine.

Spoločnosť Stellantis v talianskom meste Melfi oznámila, že ďalšie navyšovanie výroby nebude možné. Aj tento závod bude od 4. apríla svojim zamestnancom skracovať pracovný čas o dve hodiny denne, čím sa zníži aj produkcia.

Podľa prieskumu, ktorý minulú stredu uverejnilo 137 španielskych spoločností, takmer 90 percent všetkých španielskych „klastrov“ automobilového priemyslu už trpí značným vplyvom vojny na Ukrajine, uviedla agentúra EFE.

Niektorí zamestnávatelia zároveň vyjadrili obavy, že zamestnanci z východoeurópskych krajín sa rozhodnú skončiť v španielskych automobilkách a pridať sa k boju proti ruskej invázii.

 

Partner