Ryanair patrí medzi desiatich najväčších znečisťovateľov

Lietadlo Ryanairu v Košiciach. [TASR/Roman Hanc]

Do prvej desiatky emitentov oxidu uhličitého v Európe sa po prvýkrát dostala spoločnosť, ktorá neprevádzkuje uhoľné elektrárne, zistila bruselská mimovládka.

Írska letecká spoločnosť Ryanair patrí medzi desiatich najväčších znečisťovateľov v Európe. Na oficiálne údaje Európskej komisie o emisiách oxidu uhličitého (CO2) upozornila bruselská mimovládka Transport & Environment.

Je to prvýkrát, čo sa firma, ktorá neprevádzkuje uhoľné elektrárne, dostala na vrchol rebríčka.

Ryanair sa bráni

V prvej desiatke znečisťovateľov je okrem Ryanairu sedem uhoľných elektrární v Nemecku a po jednej v Poľsku a Bulharsku.

Údaje odhalili, že emisie COspoločnosti Ryanair v minulom roku vzrástli o 6,9 percenta.

Havárie Boeingov môžu viesť k škandálu podobnému kauze Dieselgate

Podľa doterajších informácií za haváriu môže nespoľahlivý softvér lietadiel. Britská socialistická europoslankyňa tvrdí, že škandál môže prerásť do rozsahu kauzy automobilky Volkswagen, z roku 2015.

Aerolínie pritom tvrdia, že sú „najzelenšia a najčistejšia letecká spoločnosť v Európe“. Írsky nízkonákladový dopravca vo svojom vyhlásení napísal, že „cestujúci spoločnosti Ryanair vyprodukovali nižšie emisie CO2 na kilometer ako ktorákoľvek iná letecká spoločnosť“.

Najväčšie nízkonákladové aerolínie v Európe v minulom roku odštartovali novú politiku v oblasti životného prostredia, v rámci ktorej svojim zákazníkom ponúknu možnosť kompenzovať „uhlíkové náklady“ na svoje lety.

Kontrola letectva

Európska únia sa od roku 2012 snaží kontrolovať emisie z leteckej dopravy prostredníctvom systému obchodovania s emisiami (ETS), ktorý spustila už v roku 2005.

V rámci tohto systému je stanovený strop na celkové množstvo určitých skleníkových plynov a firmy, ktorých sa to týka, môžu prijímať emisné kvóty, nakupovať ich alebo podľa potreby s nimi obchodovať. Môžu tiež nakupovať obmedzené množstvo medzinárodných kreditov z projektov na úsporu emisií vo svete.

Únia pritvrdí v boji s leteckými emisiami

Európska komisia upraví systém obchodovania s emisiami oxidu uhličitého v leteckej doprave.

Európska schéma znižovania emisií oxidu uhličitého v medzinárodnom letectve vyžaduje, aby letecké spoločnosti monitorovali a hlásili emisie od tohto roku. Naplno sa tento systém rozbehne v roku 2021.

Európska únia tvrdí, že bez prijatia potrebných opatrení by sa emisie CO2 z leteckej dopravy do roku 2050 zvýšili až o 300 percent.