Volkswagenu hrozí miliardová pokuta za nesplnenie nových emisných limitov

Modely koncernu VW. [EPA-EFE/Clemens BIlan]

Trh stagnuje alebo klesá, zatiaľ čo automobilky čakajú veľké investície do čistých technológií.

Automobilové koncerny Volkswagen (VW) a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) by mohli čeliť pokutám až do výšky 1,83 miliardy eur v prípade VW a 746 miliónov eur pre FCA, ak nesplnia emisné ciele Európskej únie stanovené na rok 2021.

Vyplýva to zo štúdie spoločnosti AlixPartners.

Volvo a Toyota bez pokuty

Výsledky štúdie, ktoré poradenská firma uverejnila v stredu, tak ukazujú, aké ťažké bude pre výrobcov áut znížiť do roku 2021 priemerné emisie z osobných automobilov na 95 gramov oxidu uhličitého (CO2) na kilometer, ako to určujú európske ciele.

Europoslanykňa, ktorá vyjednala nižšie emisie: Sme ďaleko od konca spaľovacieho motora

Emisie z cestnej dopravy pomôže znížiť technologický mix účinných spaľovacích motorov, elektromobilov, hybridov či vodíkových vozidiel, hovorí spravodajkyňa novej legislatívy MIRIAM DALLIOVÁ.

AlixPartners pri odhade možných pokút vychádzal z úrovne emisií, ktoré vozidlá týchto výrobcov produkovali na konci roka 2017. Odvtedy veľké automobilky znížili emisie CO2 vďaka vyššiemu predaju elektrických a hybridných vozidiel.

Volkswagen v tejto súvislosti vyhlásil, že plánuje splniť európske pravidlá, zatiaľ čo Fiat Chrysler povedal, že sa bude usilovať o čo najlacnejší spôsob dodržania noriem, čo môže zahŕňať aj zaplatenie pokút.

Podľa štúdie automobilky Volvo a Toyota sú jedinými hlavnými výrobnými skupinami, ktorým nehrozia sankcie a mohli by predať svoje prebytočné emisné kredity iným výrobcom.

Stagnácia alebo pokles predaja

Skupine Volkswagen hrozí najväčšia pokuta, pretože je najväčším výrobcom áut v Európe. Na splnenie emisných pravidiel Európskej únie plánuje začať v roku 2020 s masovou výrobou elektromobilov.

Autopriemysel: Kto nepatrí medzi špičku, nepresadí sa

Pokles odbytu a vysoké náklady na nové technológie spôsobili podľa analýzy EY silný pokles tržieb aj ziskov.

Elmar Kades, výkonný riaditeľ spoločnosti AlixPartners však upozorňuje, že koncern VW vyrába ťažšie autá a má veľký podiel na trhu s dieselovými modelmi. Čaká ho tak veľa práce, ak chce zmierniť možné sankcie.

Spoločnosť AlixPartners vo svojej štúdii Global Automotive Outlook uviedla, že predaj áut bude v najbližších troch rokoch stagnovať alebo klesať, čo zasiahne marže automobiliek aj ich dodávateľov. A zvlášť tých výrobcov, ktorí sa snažia vybalansovať predaj elektrických a spaľovacích motorov.

Výroba spaľovacích motorov a dizajn a produkcia plne elektrických vozidiel súčasne stojí automobilky miliardy eur ročne.

„Jedným z najdramatickejších trendov je, keď dopyt stagnuje alebo klesá, zatiaľ čo investície sú vysoké,“ uviedol Kades, ktorý ako protiopatrenie pri zhoršovaní marže odporúča znižovanie nákladov.