Zelená transformácia sa musí udiať lokálne, uznáva Komisia

Primátor Varšavy a ambasádor Európskeho klimatického paktu, Rafal Trzaskowski. [EPA-EFE/Maciej Kulczynski]

Európsky klimatický pakt má do zelenej transformácie zapojiť verejnosť. Jeho tvárou sa môžu stať primátori, starostovia alebo regionálni politici.  

Komisia predstavila nový „klimatický pakt“ minulý týždeň (16. decembra). Jeho cieľom je vytvoriť platformu na prepojenie ľudí, ktorí sa venujú environmentálnemu aktivizmu a šíriť povedomie medzi verejnosťou, že záleží na príspevku každého jednotlivca.

„Našťastie už čoskoro budeme mať vakcínu, ktorá nám pomôže prekonať COVID-19. Na klimatickú krízu však neexistuje žiadna vakcína. Európsky klimatický pakt preto spojí všetkých, ktorí chcú urobiť niečo konkrétne pre záchranu našej planéty,“ povedal prvý podpredseda Európskej komisie Frans Timmermans, ktorý má na starosti Európsku zelenú dohodu. Klimatický pakt je jej súčasťou.

„V (Európskej) komisii si uvedomujeme, že ak sa to má stať, tak sa to musí udiať na miestnej úrovni,“ dodal na podujatí EURACTIV.com. „Niektorí z našich klimatických ambasádorov sú starostovia. Ich hlasy sú veľmi dôležité, lebo vedia dať veci do pohybu,“ hovorí Timmermans.

„Pre pár rokmi som mal obavy z popieračov klimatickej zmeny, ktorí tvrdili, že neexistuje žiadny klimatický problém a otepľovanie je normálne. Títo ľudia rýchlo miznú, keďže dôkazy o klimatickej zmene sa stali nepopierateľné aj pre tých, čo sú veľmi skeptickí,“ povedal Timmermans.

Teraz sa podľa vlastných slov viac ako popieračov obáva klimatickej úzkosti a beznádeje. Úlohou ambasádorov klimatického paktu je aj bojovať s týmto nastavením ľudí a šíriť pozitívne príbehy.

Odborník na mestský rozvoj: Samosprávy by nemali pri klimatických opatreniach čakať na štát

Samosprávy môžu ísť pri rozvoji svojich klimatických politík nad rámec zákona. V súčasnosti však klimatickú zmenu vážne berie iba zlomok slovenských miest, hovorí riaditeľ Karpatského rozvojového inštitútu ANDREJ ŠTEINER.

„Sú tu reálne psychologické náklady. Ľudia pociťujú veľa strachu a zúfalstva, čo im znemožňuje akceptovať pravdu,“ tvrdí spisovateľka a lektorka na Varšavskom inštitúte reportáže Julia Fiedorczuk. „Potrebujeme počuť viac príbehov, ktoré odzrkadľujú každodenné skúseností ľudí v ich okolí.“

Miestni ambasádori

Jednou z ambasádoriek klimatického paktu je aj viceprimátorka pre klímu a životné prostredie mesta Štokholm Katarina Luht. Štokholm sa snaží dosiahnuť stav klimatickej neutrality do roku 2040, čo je o desať rokov skôr ako Európska únia. Ďalšími sú napríklad Francesca Dandalo, ktorá pracuje na obnove biodiverzity v Paríži alebo nórsky olympijsky veslár Martin Helseth, ktorý sa venuje téme znečistenia morí.

Európsky výbor regiónov vyzýva svojich členov, aby sa stal ambasádormi klimatického paktu, ktorí budú propagovať rôzne aspekty Európskej zelenej dohody v regiónoch a samosprávach. Budú zároveň dávať spätnú väzbu o politikách EÚ v jednotlivých regiónoch.

Jeden z prvých ambasádorov je aj primátor Varšavy Rafał Trzaskowski (EPP).

„Na to, aby sme dosiahli klimatickú neutralitu musia byť mestá centrom klimatických opatrení. Mestá sú nielen veľkými spotrebiteľmi energie, ale sú zodpovedné za 70 až 80 percent svetových emisii,“ podotkol primátor a spravodajca Európskeho výboru regiónov. „Európsku zelenú dohodu nedokážeme zaviesť do praxe bez aktivít občanov na lokálnej úrovni“.

Košice myslia boj proti klimatickej zmene vážne. Ako vyzerá ich klimatická politika?

Košice sa v roku 2023 uchádzajú o titul európskeho zeleného hlavného mesta. Už samotná prihláška môže tamojšiu situácia zlepšiť a nasmerovať východoslovenskú metropolu na správnu cestu v boji s dopadmi klimatickej zmeny, tvrdia predstavitelia mesta aj odborníci.

„V prvých fázach sa klimatický pakt zameria na „zelené oblasti, zelenú dopravu, zelené budovyzelené zručnosti,“ vysvetľuje varšavský primátor. Neskôr sa má pôsobnosť paktu rozšíriť aj na udržateľnú spotrebu a výrobu, kvalitu pôdy, zdravú výživu a udržateľné diéty.

Súčasťou klimatického paktu bude aj kampaň „Rátaj s nami“ (Count Us In). Táto kampaň má za cieľ mobilizovať ľudí po celom svete, aby znížili svoju uhlíkovú stopu a podporili opatrenia na ochranu klímy.

Podľa správy OSN, ak by sa miliarda ľudí, čo je približne dvojnásobný počet obyvateľstva EÚ, rozhodla pre viac udržateľný životný štýl, svetové emisie by klesli až o 20 percent.