Zníženie emisií z nákladiakov bude povinné

Za porušovanie emisných limitov budú pokuty. [EPA-EFE/Jim Hollander]

Členské štáty sa dohodli na spoločnej pozícii vo vyjednávaní o znížení uhlíkovej stopy ťažkých nákladných vozidiel. Environmentalisti považujú kompromis za nedostatočný vo svetle klimatických cieľov pre rok 2030.

Slovensko veľmi citlivo vníma návrhy na zníženie emisií skleníkových plynov produkovaných ťažkými vozidlami, ktoré majú platiť na území Európskej únie. Uviedol to vo štvrtok 20. decembra štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Norbert Kurilla (nom. Most-Híd) po skončení sa zasadnutia Rady EÚ pre životné prostredie v Bruseli.

Hlavnou témou ministerských rokovaní bola otázka znižovania emisií oxidu uhličitého (CO2) ťažkých nákladných vozidiel, lebo v EÚ v súčasnosti neplatia žiadne obmedzenia pre tieto emisie.

Sú pritom zodpovedné za 27 percent emisií vyprodukovaných cestnou dopravou v EÚ. Celkovo môžu za produkciu takmer 5 percent emisií skleníkových plynov v Únii. Nárast cestnej nákladnej dopravy od roku 1990 zapríčinil, že emisie produkované nákladnými autami sa zvýšili o 25 percent.

Nižšie pokuty za neplnenie limitov

„Momentálne platí dohoda v znení, že existuje záväzný cieľ do roku 2025 znížiť podiel emisií o 15 percent v porovnaní s rokom 2019, a novinkou je aj záväzný cieľ pre rok 2030 znížiť emisie o 30 percent v porovnaní so stavom v roku 2019,“ upozornil Kurilla na pozíciu Rady EÚ.

Únia prvýkrát reguluje emisie z nákladiakov, v hre sú kvóty na elektrokamióny

Európsky parlament žiada výraznejšie zníženie emisií ťažkých vozidiel, ako navrhuje Európska komisia. Logistické spoločnosti volajú po povinnom podiele nízkoemisných vozidiel na trhu.

Poslanci Európskeho parlamentu podporili v stredu 14. novembra v Štrasburgu plány z dielne Európskej komisie na zníženie emisií CO2 …

Členské štáty týmto prijali mandát na rokovania s Európskym parlamentom, ktorý má oveľa ambicióznejšie ciele.

Kurilla dodal, že Rada ministrov dosiahla aj zníženie miery sankcií na úroveň 4000 eur. Pôvodný návrh Európskej komisie predvídal za každý nadlimitný gram CO2 pokutu pre výrobcov až 5000 eur.

„Myslím si, že to ide správnym smerom. Tie ciele sú dosť ambiciózne, ale pri vytvorení dobrých predpokladov budú aj dosiahnuteľné,“ uviedol.

Slovensko chce ekologickejšiu dopravu

Podľa Kurillu Slovensko ako automobilová veľmoc vníma veľmi citlivo túto otázku, aj keď sa u nás kamióny nevyrábajú.

„Je však potrebné znižovať emisie aj u tohto typu áut, pretože naše klimatické ciele a zlepšovanie kvality ovzdušia nemožno dosiahnuť bez zapojenia všetkých znečisťovateľov vrátane nákladnej dopravy,“ vysvetlil.

Dodal, že Slovensko chce mať ekologickejšiu dopravu a chce zabezpečiť, aby mohlo dôjsť k výmene vozového parku, aby sa nepoužívali len staršie autá, ktoré znečisťujú prírodu.

„Musí byť nejaký kompromis, aby aj prepravné spoločnosti boli schopné takéto autá nakúpiť,“ opísal situáciu.

Environmentalistom kompromis nestačí

Environmentálna mimovládka Transport & Environment (T&E) nazvala dohodu Rady EÚ „dôležitým krokom“.

Nový cieľ pre zníženie emisií áut považujú výrobcovia za „úplne nerealistický“

Europoslanci a Rada EÚ sa dohodli, že osobné autá budú v roku 2030 vypúšťať o 37,5 percenta CO2 menej ako v roku 2021. Ak ich automobilky nesplnia, trest im nehrozí.

T&E privítala, že štáty sa dohodli na predajných cieľoch pre bez- a nízkoemisné vozidlá, ktoré žiadali veľké predajné siete ako Ikea, Unilever, Carrefour či Nestlé.

Zároveň však podľa nej dosiahnutý kompromis „nedosahuje úroveň nevyhnutnú pre dosiahnutie klimatických cieľov EÚ pre rok 2030 a pre pomoc prepravcom znížiť emisie a náklady na pohonné hmoty“.

Ambiciózne znižovanie emisií podporovali poprední výrobcovia nákladiakov – Francúzsko, Švédsko a Holandsko. No nakoniec ustúpili potenciálne blokujúcej menšine pod vedením Nemecka, informuje T&E.

Europoslanci sú ambicióznejší

Európsky parlament v novembri tohto roku navrhol oveľa smelšie plány ako Európska komisia a chce až 35-percentné zníženie emisií CO2 pre nové nákladné vozidlá, ktoré budú na trhu od roku 2021.

Európska exekutíva navrhla znížiť tieto limity len o 30 percent s medzníkom v roku 2025 na úrovni 20 percent.

„To je veľmi ambiciózny plán,“ upozornil Kurilla.

Dodal, že v praxi by to znamenalo, že už v roku 2030 by viac ako jedna tretina zo všetkých nákladných áut na trhu musela byť na alternatívny pohon – elektromobily, motory na stlačený plyn či bioplyn.

Problém reexportu dieselových áut

Kurilla priznal, že na úrovni EÚ sa rieši aj otázka postupného odstavovania dieselových motorov vrátane obáv, aby staršie autá neskončili v krajinách strednej a východnej Európy.

Emisie z áut sa znížia výraznejšie, ako žiadalo Slovensko. Napokon tiež súhlasilo

Členské štáty sa dohodli, že exhaláty CO2 z osobných vozidiel klesnú o 35 percent. Krajiny s nízkym podielom elektromobilov a menšie automobilky si vydobyli výhody.

Upozornil, že zakazovanie dieselových motorov v niektorých nemeckých mestách vedie k tomu, že ceny áut na konvenčné palivá dramaticky klesajú, a je reálna hrozba, že sa takéto vozidlá budú predávať v krajinách nášho regiónu.

Podľa jeho slov v prípade nákladných vozidiel je tento efekt menej pravdepodobný a čo sa týka osobných vozidiel, na úrovni EÚ sa hľadajú spôsoby, ako to riešiť.

„Buď to pôjde cez vytvorenie nejakého európskeho fondu, ktorý by dokázal pomôcť s týmto problémom, alebo treba vytvoriť akési schémy šrotovného v réžii vlád či spoločností, ktoré by sa zaviazali tie znečisťujúce autá zneškodniť,“ zhodnotil situáciu.