Máte zero waste? Boj proti plastom sa preniesol do supermarketov

Supermarkety hľadajú alternatívy k plastovým taškám. [TASR/AP/Mark Baker]

Na základe impulzu z Bruselu prichádza štát s iniciatívami proti odpadom z obalov. Tie však budú aj v budúcnosti plniť dôležitú úlohu v marketingu a udržovaní čerstvosti potravín.

Slovensko má problém s nárastom množstva obalov aj odpadov z obalov. Medzi rokmi 2010 a 2016 sa zvýšilo množstvo obalov uvedených na trh zo 436 tisíc na 518 tisíc ton. Objem odpadu z obalov vzrástol z 278 na 360 tisíc ton. V druhom prípade ide o nárast o takmer 30 percent. Oba trendy nazval Program predchádzania vzniku odpadu Slovenskej republiky na roky 2019 – 2025 „nepriaznivými“.

Obaly, zvlášť z plastov sú problémom celej Európy. Európska komisia preto vlani navrhla Európsku stratégiu pre plasty v obehovom hospodárstve. V decembri sa európske inštitúcie dohodli na znení jedného z najdôležitejších legislatívnych návrhov – smernici o určitých plastových výrobkoch. Tá zakazuje časť jednorazových plastových výrobkov, zníži spotrebu plastových nádob na potraviny a pohárov na nápoje, zvýši podiel recyklovaného plastu v plastových fľašiach na 25 až 30 percent (do roku 2025) a podiel recyklácie PET fliaš na 90 percent (do roku 2030).

Slovenské ministerstvo životného prostredia plánuje na vládu predložiť v lete zákon o zálohovaní PET fliaš a plechoviek. Už schválený program predchádzania tvorby odpadov plánuje transponovať do slovenskej legislatívy aj ďalšie opatrenia z európskej smernice.

Zálohovanie sa spustí roku 2022, väčšina opatrení však uvedených nemá konkrétny termín.

Niektoré firmy nečakajú, kým opatrenia vstúpia do platnosti alebo kým budú povinné. Či už to robia pod tlakom nových pravidiel, požiadaviek zákazníkov, či konkurenčného boja, proti obalom a plastom bojujú už teraz. Niekedy im pritom kladie prekážky štát.

Medzi výrobcami a spotrebiteľmi

Anežka Kováliková, produktová manažérka Metro Cash & Carry Slovensko, vysvetlila stratégiu veľkoobchodnej spoločnosti na podujatí o plastoch, ktoré sa konalo v utorok (12. marca) v Bratislave.

„Stojíme medzi výrobcami a spotrebiteľmi a máme obrovskú možnosť a zodpovednosť veľa vecí zmeniť,“ povedala Kováliková na seminári, ktorý organizovali Slovak Business Agency a Inštitút cirkulárnej ekonomiky. Metro podľa Koválikovej komunikuje s výrobcami o tom, ako oni môžu upravovať obalové materiály.

Na Slovensku sa budú vo veľkom vyrábať bioplasty. Ich triedenie doriešené nie je

Bioplasty z obnoviteľných zdrojov nikdy nebudú lacnejšie ako z fosílnych palív, hovorí vedec Pavol Alexy zo Slovenskej technickej univerzity. Jeho tím pracuje na bioplastoch rozložiteľných v prírode.

Samotné Metro môže nahradiť v prípade veľkých balení výrobkov plast kartónovými krabicami. „Napriek tomu máme stále obrovské množstvo plastov,“ priznala produktová manažérka.

Kováliková vidí „obrovskú možnosť veci meniť“ pri vlastných značkách Metra. Podotkla však, že redizajn výrobkov trvá „veľmi dlho“, takže potrvá „niekoľko mesiacov“, kým sa zmeny prejavia aj na regáloch.

Ďalším opatrením je zavádzanie kompostovateľných alternatív pre odnosové tašky pri pokladniach. Zdôraznila však, že prvotným cieľom je odradiť zákazníkov od nákupu tašiek. Zákazníci si môžu tovar odniesť v krabiciach, ktoré zostali po veľkých baleniach.

Výrobky vlastných značiek

Šéfka komunikácie Tesco Stores Slovenská republika Veronika Bush na seminári zdôraznila, že reťazcu sa podarilo za posledné dva roky znížiť množstvo potravinového odpadu o 20 percent. V minulom roku sme darovali Potravinovej banke Slovenska a lokálnym charitám 577 ton potravín,“ informovala Bush.

Čo sa týka obalov, tiež vidí najväčší priestor pri produktoch vlastných značiek.

„Zaviazali sme sa, že do konca roku 2020 odstránime všetky nerecyklovateľné a ťažko recyklovateľné materiály,“ avizovala Bush. V roku 2025 majú byť všetky obaly vlastných značiek Tesca na 100 percent recyklovateľné alebo opakovane použiteľné.

Šéfka komunikácie povedala, že „veľká časť“ plastových obalov na výrobkoch predávaných reťazcom je už dnes dobre recyklovateľná. Medzi nerecyklovateľné obaly, ktoré sú stále v predaji, patria PVC, celofán či polystyrén. Ten posledný slúži napríklad ako tácka pod porciovaným syrom.

Tesco pozná ešte tretiu kategóriu obalov: sú recyklovateľné, nie však vo všetkých krajinách. Dôvodom je chýbajúca technológia alebo miešanie recyklovateľných a nerecyklovateľných materiálov. Výrobky v tejto kategórii bude Tesco postupne prehodnocovať. „Keď to nepôjde, tiež budeme od nich upúšťať,“ povedala Bush.

Ideál: vyhnúť sa obalu

Metro sa podľa Koválikovej tiež snaží čo najviac využívať opakovateľne použiteľné plasty a vyhýbať sa nerecyklovateľným. Ideálom však podľa nej nie je obal nahradiť. „Ideálne je úplne sa vyhnúť obalu.“

K tomuto ideálu sa snaží firma priblížiť v drogérii. „Dlho sme riešili, ako môžeme spotrebiteľom ´čapovať´ drogériu, a z čoho by mali byť ich obaly,“ povedala Kováliková. Za jeden z najväčších problémov označila lunch boxy. „Kým to nebude legislatívne trošku viac podporené, tak úplne vylúčenie je ťažké, keďže nie sme výrobca,“ vysvetlila produktová manažérka.

Výrobcovia chceli posunúť zálohovanie PET fliaš, envirorezort trvá na roku 2022

Príprava zákona o vratnom systéme nápojových obalov vstupuje do ďalšej etapy. Jeho kritici poukázali, že ide nad rámec európskej legislatívy, ochranári ho privítali.

Bush upozornila, že „uzatvorenie recyklačnej slučky (…) je komplexný problém, ktorý nedokážeme vyriešiť sami.“ Preto chce Tesco vytvárať koalície s inými obchodníkmi, dodávateľmi, výrobcami produktov a obalov, ako aj so štátom.

Jedným z veľkých výrobcov, ktorý chce zvyšovať množstvo obalov a nahradiť ich ekologickejšími alternatívami, je Samsung Electronics. Producent elektroniky v januári oznámil prechod od plastov k papieru a ďalším udržateľným materiálom.

„Od prvej polovice roka 2019 budú obaly používané v súčasnej dobe pri výrobkoch a príslušenstve spoločnosti Samsung – od mobilných telefónov a tabletov až po domáce spotrebiče – nahradené ekologicky udržateľnými materiálmi, medzi ktoré patria recyklované plasty, bioplasty či papier,“ oznámila spoločnosť v tlačovej správe. Zmení aj dizajn nabíjačiek telefónov, pri ktorých nahradí lesklý povrch matným, takže nebude potrebné naďalej používať plastovú ochrannú fóliu.

Produkty bez obalu?

Tesco vidí svoju úlohu aj v osvete zákazníkov. „Snažíme sa ich motivovať, aby nevyužívali jednorazové plasty, a ponúkať im trvalo udržateľné alternatívy,“ vysvetlila šéfka komunikácie.

Obal má svoj marketingový význam. Produktová manažérka Metra rozlišuje viac kategórií zákazníkov. Pre konečného spotrebiteľa, ktorý si výrobok odnesie domov, je obal dôležitejší ako pre stravovacie prevádzky, ktorí nakupujú vo veľkých baleniach. „Šéfkuchári výrobky veľmi dobre poznajú. U nich obal nie je taký dôležitý. U konečného spotrebiteľa to ešte nejakú dobu potrvá. Chce kupovať pekné výrobky,“ povedala Kováliková.

Bush pripomenula, že obal udržuje potraviny čerstvé. „Okrem znižovania množstva obalov musíme prihliadať aj na iné aspekty trvalej udržateľnosti – potravinový odpad a skleníkové plyny,“ tvrdí šéfka komunikácie Tesca.

Kováliková vysvetlila, že niekedy sú priority udržateľného rozvoja protichodné. Z balení paradajok odstránilo Metro plastovú vaničku a priesvitný plastový obal. „Narazili sme však na problém s potravinovým odpadom. Keď sme cherry paradajky dali do tenkého papierového obalu a keď spotrebiteľ s nimi nenarábal opatrne, paradajky pučil a znehodnocoval,“ vysvetlila.

Plastové vaničky sa teraz Metro snaží nahrádzať spevnenými papierovými vaničkami a hľadá vhodný obal.

Zákazníci žiadajú zero waste

Náhradu jednorazových plastov avizovala vo februári aj najväčšia maloobchodná sieť na Slovensku COOP Jednota. V tlačovej správe napísala, že „vo svojich predajniach nahrádza slamky, plastové tyčinky do uší a plastový riad vlastnej značky ekologickým variantom.“ Tým sú produkty z cukrovej trstiny a bambusu.

„Jednou z noviniek v celom sortimente pre zákazníkov sú aj ekologické vrecká do koša, ktoré sa vďaka špeciálnemu oxodegradovateľnému zloženiu v prírode rozložia,“ uviedla COOP Jednota. Igelitové tašky sú tiež výlučne z rozložiteľných materiálov.

Zákaz niektorých plastových výrobkov sa priblížil k schváleniu

Členské štáty chcú schválili svoju pozíciu k európskej smernici o odpadoch z plastov. Finančné bremeno chcú uvaliť aj na dovozcov.

Bush potvrdila, že zákazníci majú čoraz väčší záujem o riešenia zero waste (nulový odpad). Zákazníci si napríklad nosia vlastné vrecká na ovocie a zeleninu.

Naznačila však, že legislatíva a dozorné orgány tomu kladú prekážky. Vyzvala rozviazanie rúk obchodníkom. „Čo sa týka boju proti potravinovému odpadu a obalom, príliš zošnurovanou legislatívou si situáciu na Slovensku ešte zhoršujeme. Niet pochýb o tom, že bezpečnosť a kvalita potravín je na prvom mieste. Na druhej strane musí byť aj rácio,“ myslí si Bush.

Metro tiež registruje záujem zákazníkov o zero waste. „Výrobky, ktoré sú ekologické, majú vyššiu mieru predaja ako v minulosti… Zákazníci začínajú byť zvedaví a nároční,“ opísala situáciu Kováliková. Doplnila, že ide o trend, ktorý vníma ako jedinú udržateľnú možnosť do budúcna.