Francúzska kampaň proti sexizmu v reklame sa rozšírila do Nemecka

Ilustračný obrázok. [EPA-EFE/Chistophe Petit Tesson]

Francúzske združenie Pépite Sexiste už dva roky bojuje proti rodovým stereotypov v reklamách. Nedávno rozšírilo svoju kampaň na medzinárodnú úroveň a otvorilo pobočku v Nemecku s názvom Servus Sexismus.

Reklamy môžu byť šokujúco spiatočnícke. Nemecký Červený kríž sa napríklad v snahe prilákať dobrovoľníkov rozhodol v náborovej reklame zobraziť blond pracovníčku v krátkych šatách, vhodnejších na párty než na humanitárnu intervenciu. Fotku sprevádza slogan „Pomáhanie je pre každého”. Dievča tiež nesie tašku, na ktorej je tiež napísane „samozrejme aj na topánky”.

Akú správu komunikuje táto reklama? Aj keď ženy môžu poskytovať prvú pomoc, sú to predovšetkým „milovníčky módy”.

Túto reklamu s komentárom zverejnila ako svoj úvodný post pred troma týždňami na sociálnych sieťach nemecká pobočka Pépite Sexiste, Servus Sexismus.

Podľa vzoru svojho francúzskeho partnera, Servus Sexismus poukazuje na rodové stereotypy a sexizmus v reklamnom priemysle a konfrontuje klišé, na ktoré reklamy odkazujú.

„Reklamné spoločnosti niekedy na náš apel odpovedia a pri troche šťastia problematickú reklamu stiahnu. Aj keď sa tak nestane, naše otázky slúžia aspoň na to, že sa spoločnosť o týchto klišé dozvie,” povedala zakladateľka Pépite Sexiste Marion Vaquero.

Je to ružové a preto je to drahšie

Pôvodne mala Pépite Sexiste svoj profil len na Twitteri, kde Vaquero postovala rôzne príklady rodových stereotypov v reklamách.

„Keď som začal študovať marketing, hneď na začiatku nám povedali, že existujú rôzne reklamy pre mužov a ženy. Niektoré spoločnosti neváhajú pýtať viac peňazí za ružové ženské produkty, ako za pánske, aj keď ide o ten istý výrobok. Toto je príklad tzv. ružovej dane,” konštatovala Vaquero.

Danke @dm-drogerie markt Deutschland für das gute Pink Tax Beispiel. 2€ mehr für die weibliche Version? 🤔

Geplaatst door Servus Sexismus op Donderdag 27 augustus 2020

Netrvalo dlho a vtipné príspevky od Pépite Sexiste sa rýchlo šírili po internete. Kampaň sa postupne presunula z Twitteru na Facebook a odtiaľ na Instagram. Rok na to vznikla z iniciatívy motivovaných dobrovoľníkov aj asociácia. Jej členmi sú aj Elise a Mathilde, ktoré spravujú nemecké profily na sociálnych sietiach z Mníchova a Štrasburgu.

„Chvíľu nám trvalo, kým sme našli reklamy tohto typu. Na prvý pohľad sa zdá, že v Nemecku si veľké reklamné firmy dávajú viac pozor a vedia o tomto probléme,” hovorí Elise.

Znamená to, že je nemecký marketing menej mačistický? Elise a Mathilde tvrdia, že to tak v skutočnosti nie je, ak sa zoberie do úvahy množstvo reklám, v ktorých figurujú ľahko oblečené, prípadne nahé ženy.

Medzinárodná téma

V snahe vypátrať sexistické podtóny v popisoch pracovných ponúk, z popisov na obaloch a návodoch na použitie, natrafila Vaquero na niekoľko podnetných príkladov.

„Na pravidelnej báze narážame na odkazy typu ‘odporúčané matkami’ na plienkach, detskom náradí či na podbradníkoch. Ako keby boli matky jediné, čo vedia ako sa starať o deti,” hovorí Vaquero.

Na jar tohto roku sa asociácia rozrástla. Momentálne má osem pobočiek v Mexiku, Spojených štátoch, Quebecu, Maroku, ostrove Maurícius, Švajčiarsku, Spojenom kráľovstve a v Nemecku.

Každá pobočka funguje na rovnakých princípoch, ale môže sa rozhodnúť viac sa zameriavať na niektoré odvetia, v závislosti od situácie. „Napríklad v Maroku alebo na Mauríciu sme si všimli, že máme viac práce ako inde. Je tam viac reklamných spoločností, na ktoré treba v tejto súvislosti upozorňovať, ako aj väčšia potreba zvýšiť povedomie obyvateľstva,” poznamenala Vaquero.

Vďaka záujmu dobrovoľníkov sa iniciatíva v najbližších mesiacoch plánuje rozšíriť do Španielska, Holandska, Tuniska a Alžírska.