Google chce vytvoriť digitálnu mapu folklóru

Iniciatíva má vytvoriť internetovú platformu, ktorá na jednom mieste zhromaždí a bude šíriť poznatky o slovenských tradíciách a folklóre.

„Projekt je o tom, aké je Slovensko krásne a radi by sme o tom presvedčili nielen Slovákov, ale celý svet,“ vysvetlil riaditeľ Google na Slovensku Rasťo Kulich.

Kulich priblížil, že chcú programom podporiť malé a stredné podniky z cestovného ruchu, ale taktiež osloviť mladú generáciu „cez prostriedky, ktoré sú jej blízke“.

To, že si Google ctí kultúrne tradície, dokázal už napríklad na 250. výročie narodenia Antona Bernoláka, kedy na jeden deň nahradil tradičné logo vo vyhľadávači bernolákovským logom „Gúgl“.

„Google na slovenskú nôtu“ bude mať tri fázy : prvou je objavovanie a zhromažďovanie „krás Slovenska“, druhou je ich digitalizácia a napokon treťou fázou bude jeho online sprístupnenie a šírenie.

Fáza objavovania a zhromažďovania už prebieha v rámci projektu „Street view“, ktorý verejnosti sprístupňuje panoramatické snímky z ulíc slovenských obcí a miest. Ten má za účasti verejnosti pokračovať aj v tomto roku.

Na iniciatíve bude spolupracovať aj Národné osvetové centrum, ktoré chce do projektu prilákať ďalšie organizácie. „Slovensku chýbala jednotná platforma, ktorá by spájala bohatstvo tradícií a sme radi, že takúto platformu spoločne vytvoríme,“ hovorí riaditeľka centra Jana Kresáková.

„Každá dedina má svoj vlastný charakter,“ myslí si Kresáková a dodáva, že „projekt to má zverejňovať a propagovať.“

Folklórna rozmanitosť

„Celý kultúrny svet pozná pojmy ako talianska opera, francúzska architektúra, ruský balet, americký jazz, anglická populárna hudba, či nemecká dráma, pod ktorými si konkrétne krajiny dokáže predstaviť a vďaka ktorým ich aj obdivuje,“ vysvetľuje umelecký vedúci a choreograf súboru Lúčnica Štefan Nosáľ.

Práve folklórna rozmanitosť je podľa neho najväčším bohatstvom Slovenska.  

Nosáľ si myslí, že aj moderná a bohatá krajina, ako je Slovensko, by mala byť hrdá na svoje tradície. „My sme bohatí aj na folklór,“ tvrdí.

Lúčnica prezentuje úspešne folklór už 65 rokov na najväčších pódiách na svete. „Som veľmi rád, že sa o tejto skutočnosti budú môcť dozvedieť aj tí, ktorí naše predstavenia doteraz ešte nemali možnosť zažiť,“ vyzdvihuje Nosáľ prínos projektu.

„Je to správny krok, ktorý potvrdzuje, že aj kultúra prispieva k rozširovaniu vedomostnej spoločnosti,“ komentoval projekt minister kultúry Marek Maďarič.

Google bude jednotlivé aktivity projektu predstavovať postupne. Prvá fázu chce uviesť  v polovici tohto roka.