Holandské predsedníctvo chce odstrániť prekážky pre autá bez vodiča

Zdroj: Holandské predsedníctvo 2016

Samé sa odšoférujú, samé zaparkujú. Pritom vypustia menej emisií ako dnešné autá a vyhnú sa dopravným zápcham. Autonómne vozidlá sa zatiaľ len testujú.

Na stole je však už otázka jednotnej legislatívy pre ich používanie. Vo štvrtok 14. apríla schválili európski ministri dopravy deklaráciu, ktorá vyzýva členské štáty, Európsku komisiu a firmy k dohode na spoločných pravidlách. Amsterdamská deklarácia o spolupráci v oblasti prevádzkovania pripojených a autonómnych vozidiel žiada, aby ucelený európsky rámec vznikol do roku 2019.

Biznis už dlhšie financuje výskum a európske inštitúcie uvažujú nad legislatívou. Ministri teraz dali konkrétny termín.

Brecely: Budúcnosť nezastavíte

Holandské predsedníctvo v Rade EÚ si túto tému zobralo k srdcu. Ministrov povozilo v čiastočne ovládaných autách popri amsterdamských kanáloch. „Budúcnosť nezastavíte, búcha nám na dvere. Presne o tom bol zážitok jazdy v autonómnom aute,“ uviedol pre EurActiv.sk slovenský minister dopravy Roman Brecely.

Počas diskusie európskych ministrov Brecely vyzdvihol výskum a vývoj tejto oblasti. Ponúkol tiež skúsenosti, ľudí a pomoc Slovenska ako krajiny s históriou v budovaní automobilového priemyslu.

Už dnes sú na cestách autá, ktoré pomáhajú vodičom parkovať, brzdiť či vyhnúť sa zápche. V budúcnosti by sa pripojené vozidlá (connected vehicles) mali dorozumievať medzi sebou aj s cestnou infraštruktúrou. To umožní riadenie auta čiastočne alebo úplne prenechať na elektroniku.

Chcú zabrániť právnemu chaosu

Pripojené a autonómne autá podľa svojich zástancov prinesú väčšiu bezpečnosť na cestách, menej emisií, plynulejšiu premávku, pohodlnejšie cestovanie aj ľahší život pre starších či hendikepovaných ľudí.

Celosvetový trh pre pripojené autá je obrovský. Štúdia, ktorú si objednala Európska komisia, ho pre rok odhadla na 31 milárd EUR. Do roku 2020 by sa mal narásť štvornásobne na 115 miliárd EUR. Zdrojom rasu sú bezpečnostné systémy, autonómne riadenie a voľný čas vodičov. Či skôr pasažierov.

Bolo by nepraktické meniť nastavenia vášho auta vždy, keď prekročíte hranicu.

holandská ministerka dopravy Melanie Schultz

Problémom je podľa Holanďanov nedostatok spolupráce medzi jednotlivými členskými štátmi. To môže viesť k chaotickej spleti odlišných pravidiel, čo by zabrzdilo využívanie autonómnych áut na cestách. V budúcnosti bude nutná dohoda na princípe zodpovednosti, ochrane a bezpečnosti osobných dát a na mieste nového typu vozidiel v bežnej premávke.

„Bolo by nepraktické meniť nastavenia vášho auta vždy, keď prekročíte hranicu,“ povedala podľa tlačovej správy holandská ministerka dopravy Melanie Schultz.

Európa môže byť lídrom

Už vlani Thomas Becker, viceprezident BMW, jednej z vývojarských automobiliek, varoval, že technológia predbehla legislatívu. „Skôr, než môžeme predávať autá, čo sa budú samé šoférovať, treba ešte celkom veľa urobiť,“ povedal Becker pre EurActiv.com.

To tvrdí aj štúdia Komisie. „Aj keď Európa má dobré predpoklady na to, aby sa stala lídrom, inštitúcie musia do priniesť do súčasnej legislatívy a regulačného rámca zrozumiteľnosť,“ píšu autori.

Čítajte aj: Autonómne vozidlá predbehli legislatívu

V roku 2014 sa štáty EÚ podpísali pod novelizáciu Dohovoru OSN o cestnej premávke, ktorá zvolnila pravidlá. Po novom už vodič nemusí mať vozidlo pod kontrolou celý čas, stačí keď bude nad ním môcť prebrať kontrolu v akomkoľvek momente. Ani to však nestačí na to, aby autonómne autá ako Google Car, mohli prísť na európsky trh.

Bez investícií to nepôjde

Nemecko, Veľká Británia, Španielsko, Švédsko či Holandsko napriek tomu povolili testovanie. Popri tom si schvaľujú vlastnú legislatívu.

O impulz k európskej spolupráci sa snaží deklarácia, ktorú schválili ministri v Amsterdame. Štáty vyzýva k opätovnej novelizácii dohovoru OSN. Európska komisia by podľa nej mala vyvinúť spoločný európsky regulačný rámec a investovať do výskumu. A firmy žiada o spoluprácu na kompatibilite technológií.

Ako upozorňuje štúdia, bez spoločných pravidiel nemožno čakať od štátov a firiem veľké investície, ktoré sú v tejto oblasti nevyhnutné a ktoré môžu Európe dať konkurenčnú výhodu.