Shell znečisťuje Severné more zvyškami z vrtných plošín, Európska komisia protestuje

Záber na platformu Shellu Gannet Alpha v roku 2009. [EPA-EFE/Shell]

Dosah vyradených ťažobných konštrukcií na životné prostredie bude podľa britsko-holandského ropného gigantu minimálny. Demolácia základov by vraj bola „extrémne nebezpečná“.

Belgicko spolu s ďalšími štyrmi krajinami Európskej únie a Európskou komisiou protestuje proti úmyslom ropnej spoločnosti Shell ponechať základy troch bývalých vrtných súprav v Severnom mori.

Uviedla vo štvrtok (5. septembra) tlačová agentúra Belga.

Nulový dopad Shell nezaručí

Ide o platformy Brent Bravo, Brent Charlie a Brent Delta. Tie sa nachádzajú v britskej časti Severného mora. Spoločnosť Shell tieto platformy rozoberá, ale chce ponechať na svojom mieste základy plošín, ktoré presahujú 24 metrov nad hladinu mora.

Proti tomuto zámeru už podalo sťažnosť päť krajín – Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Nemecko a Švédsko.

Kremeľ sa po výbuchu pri Severodvinsku vrátil k starým zvykom: tajomstvám a zahmlievaniu

Armádny incident na severe Ruska je zahalený tajomstvami. Úrady vydávajú rozporuplné stanoviská, ktoré sa často navzájom vylučujú. O nepravdepodobnosti oficiálnej verzie hovoria nielen západní experti, ale aj ruské opozičné médiá.

„Žiadame, aby bolo potvrdené, že to nebude mať žiadne dôsledky na životné prostredie. Spoločnosť Shell to v súčasnosti nemôže zaručiť,“ uviedol pre médiá belgický federálny minister zodpovedný za oblasť Severného mora Philippe De Backer.

Obavy týkajúce sa budúcnosti základov troch vrtných plošín predniesla aj Európska komisia.

Briti uvažujú o výnimke

Belga upozornila, že na základoch uvedených troch vrtných plošín zostáva okolo 11 tisíc ton chemikálií a ropy. Tie postupom času skončia v mori.

Podľa údajov spoločnosti Shell bude trvať 750 rokov, kým sa betónové konštrukcie základov plošín úplne rozpadnú. Dosah na životné prostredie bude podľa spoločnosti minimálny a predstavitelia Shellu sa bránia tvrdením, že demolácia základov troch platforiem by bola „extrémne nebezpečná“.

Stavbári neveria recyklovaným materiálom, Komisia to chce zmeniť

Už pri stavbe budov by sa malo myslieť na ich demoláciu, tvrdí európska exekutíva.

Túto otázku bude musieť vyriešiť britská vláda, lebo konštrukcie sú v britských výsostných vodách. Britská strana však podľa Belga uvažuje o udelení výnimky pre spoločnosti Shell z dohovoru OSPAR zameraného na ochranu morského prostredia v oblasti severovýchodného Atlantiku, ktorý vyžaduje, aby vrtné súpravy boli po skončení svojej činnosti úplne demontované.

V polovici októbra je naplánované pracovné stretnutie účastníkov dohovoru OSPAR, na ktorom bude prerokovaná aj táto záležitosť.

Partneri

NATUR-PACK