Solárna energia preniká aj do železničnej dopravy

Moderný vlak už na elektrifikovanej trati zo Zvolena do B. Bystrice

V pondelok 6. júna začal tunel blízko belgického mesta Antwerpy na železnicnej trati medzi Parížom a Amsterdamom vyrábať elektrickú energiu. Umožňuje to 16.000 solárnych panelov, ktoré sú na jeho streche.

Projekt s názvom Solárny tunel je prvý svojho druhu v Európe. Prístrešok v dĺžke viac ako 3,2 kilometra bol pôvodne vybudovaný s cieľom ochrániť vysokorýchlostné vlaky a trať pred okolitými padajúcimi stromami. Jeho ekologický prínos sa vďaka solárnym panelom s plochou približne 50 tisíc metrov štvorcových (asi osem futbalových ihrisiek) ešte zvýšil.

Vyrobená elektrina sa bude využívať nielen na pohon rýchlovlakov a konvenčných vlakov, ale tiež na signalizáciu na trati, osvetlenie i vykurovanie železničných staníc. Pokryje takisto aj polovicu dodávok elektriny pre hlavnú stanicu v Antwerpách.

Elektrina zo strechy tunela dokáže svojou výrobou 3,3 MWh pokryť ekvivalent priemernej ročnej spotreby takmer 950 domácností a znížiť emisie CO2 o 2400 ton ročne.

Malými krokmi za slnkom

Aj v ďalších európskych krajinách hľadajú možnosti ako zvýšiť udržateľnosť železničnej dopravy.

Na jar 2012 otvoria v Londýne novú železničnú stanicu Blackfriars, ktorá bude jedinečná nielen tým, že bude umiestnená priamo nad riekou Temža, ale 4400 panelov s kapacitou 1MWh na jej streche pokryje 50 % dodávok elektriny stanice. Pôjde o najrozsiahlejšiu jednotlivú inštaláciu solárnych panelov vo Veľkej Británii.

Vďaka projektu, ktorý spolufinancovala Európska únia, predstavili Taliani v roku 2005 vlak (PVTRAIN), ktorého solárne panely inštalované na streche, dokázali vyrábať elektrinu potrebnú pre klimatizáciu, osvetlenie a bezpečnostné systémy.

Takisto francúzske železnice v regióne Poitou-Charentes testujú expresný vlak, ktorého osvetlenie funguje na energiu zo slnka. Región dlhodobo podporuje projekty výroby energie z obnoviteľných zdrojov a rozšírenie elektromobility.