Aktivisti podporili Východ v boji proti ojazdeným nafťákom zo Západu

Po európskych cestách jazdí 43 miliónov dieslových vozidiel. [EPA-EFE/CHRISTIAN BRUNA]

Viacero environmentálnych organizácií sa zhodlo, že len miestne iniciatívy nestačia pre zlepšenie ovzdušia. Od Únie napríklad žiadajú obmedzenie exportu dieselových áut.

Európske environmentálne organizácie vyzvali v utorok 6. novembra inštitúcie EÚ a jej členské štáty, aby podnikli ráznejšie kroky proti používaniu vozidiel na naftu.

Dieselové motory sú podľa ich stanoviska jednou z hlavných príčin znečistenia ovzdušia v európskych mestách.

Miestne iniciatívy nestačia

Medzinárodná organizácia európskych miest Eurocities, mimovládna organizácia Transport & Environment (doprava a životné prostredie) a Európska aliancia verejného zdravia (EPHA) zverejnili apel v rámci konferencie v Bruseli.

Emisie z áut sa znížia výraznejšie, ako žiadalo Slovensko. Napokon tiež súhlasilo

Členské štáty sa dohodli, že exhaláty CO2 z osobných vozidiel klesnú o 35 percent. Krajiny s nízkym podielom elektromobilov a menšie automobilky si vydobyli výhody.

Spoločne upozornili, že na európskych cestách v súčasnosti jazdí vyše 43 miliónov vozidiel s vysoko znečisťujúcimi dieselovými motormi. V dôsledku dopravného znečistenia musia krajiny EÚ každoročne venovať na zdravotníctvo približne 62 miliárd eur, z čoho asi 52 miliárd je dôsledkom používania dieselových motorov.

Environmentalisti sa zhodli, že iniciatívy vyvíjané na komunálnej úrovni nepostačujú na efektívny boj proti nadmernému znečisteniu ovzdušia.

Navrhli preto, aby sa v tejto oblasti viac angažovala EÚ a jej členské štáty, napríklad pri odstraňovaní dieselových áut z európskych ciest a stimulovaním nákupov ekologickejších vozidiel.

Koniec exportu starých nafťákov

Účastníci bruselskej konferencie zdôraznili – aj s poukázaním na dopady škandálu „dieselgate“, keď nemecká automobilka Volkswagen falšovala výsledky emisných skúšok zmenou softvéru – , že krajiny západnej Európy sa nesmú zbavovať nevhodných vozidiel ich exportom do východoeurópskych krajín.

Dieselgate: Komisia sa sťažuje na slabé práva spotrebiteľov

Európska exekutíva víta snahy Volkswagenu o posilnenie dôvery, výhrady má v oblasti záruk.

Export týchto vozidiel by mal byť umožnený len vedy, ak budú škodlivé emisie upravené na zvyčajnú úroveň. Podobnú požiadavku adresovali minulý mesiac západoeurópskym štátom tri krajiny – Slovensko, Poľsko a Bulharsko.

Deklarácia ekologických združení v tejto súvislosti vyzvala na opätovné testy – v reálnych prevádzkových podmienkach – všetkých vozidiel, ktoré boli predmetom podvodnej operácie určovania emisných limitov.

Účastníci konferencie sa zhodli aj na vytvorení Európskeho fondu čistého ovzdušia v mestách, ktoré sú najviac postihnuté znečisťovaním dieselovými motormi. Environmentalisti v širšej súvislosti poukázali aj na potrebu prijímania ambicióznejších cieľov zlepšovania znečisteného ovzdušia vrátane finančných stimulov na obnovu európskeho vozového parku, do ktorého by mali pribúdať ekologickejšie autá.