Elektromobily si razia cestu

Po otvorení absolútne prvej nabíjacej stanice v Košiciach koncom októbra sa k podpore elektromobily od minulého týždňa pripojilo aj hlavné mesto Slovenska.

Minister hospodárstva SR Juraj Miškov dnes (31. mája) slávnostne uvedie do prevádzky ďalšiu nabíjaciu stanicu pre elektromobily na území Bratislavy. Na rozdiel od stanice, ktorú pilotne otvorila spoločnosť Západoslovenská energetika minulý piatok (27. mája) vo svojom areále, ide o verejnú nabíjaciu stanicu.

Spoločnosť ZSE prvý stojan plánuje testovať len v rámci internej prevádzky, ale do konca roku 2011 chce na území hlavného mesta vybudovať ďalších 10 staníc, z toho minimálne 5 pre verejnosť.

„Nabíjací stojan pre verejnosť bude otvorený už budúci mesiac v rámci projektu Vibrate (VIedeň-BRATislava-Elektromobilita),“ informoval hovorca spoločnosti Ján Orlovský.

„Podľa nás je vývoj v elektromobilite veľmi dôležitým krokom, ktorý sa práve deje vo svete mobility. Veríme, že tento vývoj má veľkú budúcnosť. Bude totiž požadovať spoluprácu všetkých zúčastnených strán, čo samozrejme zahŕňa aj spoločnosti zaoberajúce sa výrobou, distribúciou a obchodovaním s elektrickou energiou," uviedol počas predstavenia stanice generálny riaditeľ a člen predstavenstva ZSE Stefan Seipl.

ZSE okrem nabíjacej stanice testuje aj elektromobil Peugeot iON, pričom v najbližších mesiacoch plánuje počet vozidiel na elektrický pohon rozšíriť.

Budúci mesiac bude rozbeh elektromobility na Slovensku pokračovať. ZSE spustí cezhraničný projekt Vibrate, ktorý získal aj finančnú podporu Európskej únie v rámci Programu cezhraničnej spolupráce medzi Slovenskom a Rakúskom.

Elektromobilita na Západe sa uberá solárnym smerom

Niektorí oponenti elektromobility kritizujú, že veľká časť elektriny, ktorá smeruje aj do nabíjacích staníc, sa nevyrába z obnoviteľných zdrojov, ale napríklad z uhlia a iných fosílnych palív. Tým sa podľa nich pozitívny efekt znižovania emisií CO2 do ovzdušia znižuje, či dokonca stráca.

V technologickom parku na východe Londýna by mal začiatkom júla britský minister dopravy Norman Baker otvoriť prvé solárne nabíjacie miesto pre elektromobily. Pod „baldachýnom“ solárnych panelov (eTap) si tak motoristi budú môcť dobiť autá ešte ekologickejším spôsobom.

Švajčiar Louis Palmer, ktorý na svojom „solárnom taxíku“, dvojmiestnom aute s 12 solárnymi panelmi v zadnej časti auta, precestoval 38 krajín si myslí, že ešte lacnejšou a zelenšou alternatívou k autám na elektrický pohon sú solárne autá.

„Výrobcovia inteligentných áut vedia, že by museli minúť niekoľko miliónov eur na vývoj a masovú produkciu elektromobilov. Keďže automobilový priemysel je jeden z najkonzervatívnejších na svete, majú tendenciu zostávať na bezpečnej strane – alebo ešte lepšie, nachádzajú dôvody pre ničnerobenie. Preto hovoria, že masová výroba solárneho vozidla by vyžadovala investície za miliardy eur.“

„Ja som však presvedčený, že solárne napájané auto by sa mohlo masovo vyrábať za maloobchodnú cenu len 15.000 eur. Ak by si ho kúpilo len jedno percento ľudí, len v samotnej Európe by to znamenalo trh s viac ako 100.000 vozidlami ročne,“ dodal.

V prospech vozidiel s vlastnými solárnymi článkami podľa Palmera hovoria jednoznačne nižšie náklady: „Solárne pole [s kapacitou] 1,5 kWh na strechu vášho auta by stálo 3.500 eur a vyprodukovalo dostatok elektriny na cestovanie medzi 10.000 – 15.000 km ročne. Po počiatočnej platbe by ste nemuseli navštíviť benzínovú stanicu nasledujúcich 40 rokov!“

Pozície

„Elektromobily majú pri ochrane životného prostredia význam len vtedy, ak elektrina, ktorú používajú, pochádza z obnoviteľných zdrojov,“ uviedla koordinátorka energetickej kampane Greenpeace, Andrea Zlatňanská. Keďže väčšina elektriny na Slovensku, pochádza z jadrových a uhoľných elektrární, organizácia túto formu dopravy nepovažuje za ekologickú. Elektromobily síce primárne nespaľujú neobnoviteľné zdroje, ale používaním takejto energie, rovnako prispievajú k poškodzovaniu životného prostredia.

„Jednoduchým a rýchlym riešením by bolo využitie voľných striech v okolí nabíjacích staníc na inštaláciu obnoviteľných zdrojov energie, ktoré by nabíjali elektromobily naozaj čistou energiou. V opačnom prípade ide len o ďalšiu skrytú podporu neekologickým zdrojom výroby energie zo strany pána ministra“, dodala Zlatňanská.