Elektromobily v Nórsku a Holandsku. Ako to robia najlepší

elektromobilita Nórsko

Nórsky elektromobil sa nabíja v Chorvátsku. FOTO-EurActiv.sk

Tento článok je súčasťou Špeciálu: Zelená ekonomika

Takmer všetky európske krajiny robia niečo pre podporu elektrických vozidiel, len relatívne málo z nich však úspešne dosiahlo veľký nárast predaja, píše Magdalena Jóźwicka z Európskej environmentálnej agentúry.

Svetovým lídrami v elektromobilite sú Nóri a Holanďania. Tieto dve krajiny majú podľa analýzy Medzinárodnej energetickej agentúry najvyšší trhový podiel elektromobilov. Podľa údajov z vlaňajška to bolo 23 percent v Nórsku a 10 percent v Holandsku.

Ako sa to týmto krajinám podarilo? A čo ich trápi teraz? EurActiv sa na to opýtal zástupcov Nórska a Holandska ako aj ďalších expertov, ktorí prišli do Bratislavy na konferenciu Transition to the Green Economy.

Nórsky minister odporúča

„Nórsky príklad je o správnych stimuloch, cene a trendoch,“ hovorí pre portál EurActiv.sk minister životného prostredia Vidar Helgesen.

Minister vysvetlil, že jeho krajina má vysoké automobilové dane – poplatky za registráciu či DPH. „Ich zníženie dáva elektromobilom veľkú výhodu,“ rozpráva Helgesen.

Kým na autá so spaľovacími motormi sa vzťahuje daň z nákupu vo výške až 12-tisíc dolárov, vozidlá poháňané elektrinou ju neplatia vôbec. To platí pre elektrické vozidlá s batériou (BEV), poháňané čisto elektrinou, ako aj pre plug-in hybridy (PHEV).

Pre Nórsko ani tak neplatí, že zvýhodňuje elektrické autá. Ono len veľmi znevýhodňuje spaľovacie motory.

Väčšina elektromobilov na baterku

„Okrem toho majú (elektromobily) bezplatné parkovanie, nulové cestné poplatky, znížené poplatky na trajektoch a ďalšie výhody,“ vymenúva minister Helgesen.

Medzinárodná energetická agentúra si tiež všimla, že elektromobily môžu po celej krajine jazdiť v autobusových pruhoch.

BEV sú navyše zvýhodnené aj oproti PHEV. Kým PHEV platia nižšie registračné poplatky ako čisto spaľovacie motory, BEV ich neplatia vôbec. Na PHEV sa tiež vzťahuje 25-percentná DPH na automobily. BEV sú od nej úplne oslobodené.

Výsledok: väčšina elektromobilov na trhu tvoria BEV, teda autá s nulovými emisiami.

Keď EÚ dáva za príklad Nórsko

Nórsko chce podľa svojej energetickej stratégie dosiahnuť do roku 2025 koniec predaja áut poháňaných len fosílnymi palivami.

„Máme signály, že v roku 2023 budú elektrické automobily cenovo konkurencieschopné s klasickými spaľovacími. Cieľ pre rok 2025 je tak dosiahnuteľný,“ vysvetľuje nórsky minister. „Poviem to jednoducho: benzínové a dieselové motory sú vecou minulosti.“

Hoci Nórsko nie je členom EÚ, šéf Európskej environmentálnej agentúry ho dáva za príklad. „Všetko je to o systémovom prístupe,“ argumentuje Hans Bruyninckx v rozhovore s portálom EurActiv.com.

„Je to o infraštruktúre, daniach a dotáciach … je to o spolupráci s verejným aj súkromným sektorom,“ dodáva Bruyninckx.

Holandsko stráca tempo

Kým v Nórsku tento rok útočia elektromobily na trhový podiel 30 percent, Holandsko stráca tempo. V prvom štvrťroku 2016 tvorili elektrické autá len 2,2 percenta nových registrovaných vozidiel, uvádza IHS Markit.

Holandsko si pritom zvolilo na pohľad podobný prístup: fiškálne stimuly v podobe daňových úľav.

Aj v Holandsku sú nižšie registračné poplatky na autá a cestné dane s elektrickým ako so spaľovacím motorom. Aj v Holandsku môžu elektromobily jazdiť vo vyhradených pruhoch.

Lenže až do roku 2015 boli holandské PHEV rovnako zvýhodnené ako BEV. Holandská vláda tým dosiahla, že trhu s novými elektromobilmi dominujú autá so zmiešaným pohonom. Zákazníci preto uprednostňovali flexibilnejšiu alternatívu hybridov, ktoré môžu aj natankovať.

Elektromobily s dojazdom 30 kilometrov

Fiškálne stimuly „boli nie vždy inteligentné,“ kritizuje Haag holandský europoslanec Gerben-Jan Gerbrandy (Democraten 66, ALDE) z výboru pre životné prostredie.

„Holandská vláda minula doslova milióny na motivovanie zákazníkov, aby si kúpili hybridné autá, ktoré prejdú s elektrickou batériou len 30 kilometrov,“ rozpráva Gerbrandy v rozhovore pre portál EurActiv.sk. „To nie je veľký pokrok pre životné prostredie.“

Holandsko sa to snaží od tohto roku zmeniť. Cestné dane pre PHEV sa zvýšili tak, aby sa BEV stali spotrebiteľsky najvýhodnejšou alternatívou.

V polovici októbra krajina navyše organizuje fórum o úplnom zákaze predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2025.

Žiadne nabíjačky, žiadne autá

Podľa Gerbrandyho je hlavnou úlohou štátu podporovať investície do infraštruktúry. „Ak nemáte dobíjacie stanice, ľudia nekúpia elektrické autá,“ dodáva europoslanec.

To potvrdzuje aj štúdia Medzinárodnej energetickej agentúry: „Finančné stimuly a dostupnosť nabíjacej infraštruktúry sa prejavili ako faktory, ktoré pozitívne korelujú s nárastom trhového podielu elektrických vozidiel.“

V Holandsku je problémom práve slabá dobíjacia infraštruktúra. Na jednu rýchlonabíjaciu stanicu tam pripadá až 188 elektromobilov. V Nórsku je to približne 100.

Obe krajiny investovali do verejne dostupných nabíjacích staníc. Holandsko dokonca daňovo zvýhodňuje súkromné nabíjačky.

Slovensko o elektromobilite diskutuje

Na Slovensku sa o konkrétnej podpore pre elektromobilitu stále diskutuje.

Na stole je viacero vládnych materiálov, ktoré ju môžu zaradiť do rýchleho alebo naopak pomalého pruhu.

Materiál o podpore alternatívnych palív z dielne ministerstva hospodárstva počíta s priamou podporou nákupu už od tohto roku.

„S prihliadnutím na skúsenosti a prax v iných európskych štátoch a s prihliadnutím na vysokú cenovú senzitívnosť slovenského trhu, sa nedá predpokladať penetrácia trhu vozidlami s alternatívnymi pohonmi bez finančných stimulov trhu,“ konštatuje ministerstvo vo svojom návrhu.

Spor o registračné poplatky

Ten uvádza ako jedno z opatrení aj oslobodenie áut poháňaných len elektrinou od registračných poplatkov od roku 2017.

To sa však nepozdáva ministerstvu financií. V jeho novele zákona o správnych poplatkoch registračné poplatky klesajú v závislosti od veku vozidla.

Výsledkom je, že poplatok za registráciu nového elektromobilu je vyšší ako poplatok za spaľovací motor starého auta.

Ministerstvá momentálne vyhodnocujú pripomienky ku svojím materiálom. Potom pôjdu s nimi do vlády a parlamentu.