Komisia po škandále VW centralizuje schvaľovanie vozidiel

Zdroj: simone mescolini/Shutterstock

V reakcii na emisný škandál najväčšej nemeckej automobilky Volkswagen, Európska komisia prisľúbila urýchliť prípravu novej legislatívy, ktorá zlepší testovanie jednotlivých typov áut a zabezpečí lepšiu kontrolu zo stany národných ale aj európskych orgánov.

Eurokomisárka Elzbieta Bieńkovska v rámci plnenia sľubov tak včera predstavila návrh nariadenia týkajúceho sa schvaľovania typov motorových vozidiel. Komisia bude mať po novom právomoc pokutovať výrobcu automobilov za porušenie zákonov v oblasti ochrany životného prostredia alebo bezpečnostných noriem až do výšky 30 tisíc eur za auto.

„Nie je možné, aby EÚ stanovovala normy, ale nemala žiadne právomoci nad ich presadzovaním,“ povedala novinárom poľská eurokomisárka zodpovedná za priemyselnú politiku EÚ.

Niekoľkomiliónové pokuty bude exekutíva rozdávať len v prípade, že národné orgány konať nebudú.

Koniec nadštandardným vzťahom?

Okrem pokút bude môcť Komisia stiahnuť nevyhovujúce vozidlá z trhu a to celoeurópsky. V rámci spoločného trhu totiž platí pravidlo vzájomného uznávania. Ak je vozilo schválené v jednom štáte, platí to pre celý európsky trh.

V súčasnosti schvaľujú nové typy vozidiel výlučne členské štáty, ktoré zároveň aj preverujú, či vozidlo spĺňa všetky požiadavky vyplývajúce z európskej a národnej legislatívy prostredníctvom tzv. technických služieb.

Tie sú však vo väčšine prípadov financované práve výrobcami automobilov, čím sa môžu dostať do konfliktu záujmov. Komisia preto navrhla upraviť systém financovania tak, aby sa zabránilo podobným väzbám.

Aktivisti sa ale domnievajú, že problémom sú aj samotné národné orgány, ktoré sa často nesprávajú podľa pravidiel. „Hlavným dôvodom, prečo sa Volkswagenu podarilo zatajiť tento podvod v EÚ bol nedostatok nezávislosti národných orgánov, ktoré mali veľmi dobré vzťahy s výrobcami automobilov,“ povedal pre EurActiv Greg Archer, riaditeľ mimovládnej organizácie Transport & Environment.

Európska exekutíva plánuje po schválení zmien vykonávať „partnerské preskúmanie“ vnútroštátnych schvaľovacích orgánov, aby sa zabezpečilo dodržiavanie pravidiel. Archer však upozorňuje, že bez sankčných mechanizmov bude táto právomoc bezzubá.

Zlepšenie testovania

Ďalšou zmenou, ktorá by mala zabezpečiť, aby automobily naozaj spĺňali environmentálne štandardy sú náhodné kontroly, ktoré budú členské štáty, ale aj Komisia, vykonávať na vozidlách, ktoré už na trhu sú.

Doposiaľ národné orgány v zásade testovali iba prototypy, ktoré im dodali výrobcovia automobilov. Po schválení zmien budú kontroly skutočných emisií vykonávané na vozidlách naozaj jazdiacich po európskych cestách.

Opatrenie dopĺňa zmeny, ktoré sa Komisia snaží presadiť v oblasti testovania emisií pri skutočnej jazde vozidla. O návrhu bude Európsky parlament hlasovať už na budúci týždeň.

Presun právomocí

Nový návrh nariadenia dáva Komisia rozsiahle právomoc, ktoré podľa holandského europoslanca Basa Eickhouta „presúvajú kúsok národnej suverenity do Bruselu.“ Je preto pravdepodobné, že Komisia narazí na odpor členských štátov.

Exekutíva však verí, že má plnú podporu pre nový systém schvaľovania typov motorových vozidiel zo strany Európske rady aj Parlamentu. „Verím, že sme členské štáty presvedčili,“ vyhlásila eurokomisárka Bieńkowska.

Žiadny európsky moloch

Nové právomoci Komisie vyvolávajú aj otázky ohľadom financovania a ľudských kapacít. Eurokomisárka Bieńkowska však tvrdí, že exekutíva nebude zriaďovať novú agentúru poverenú dohľadom nad automobilovým priemyslom.

„Vytvoriť novú agentúru by bolo teraz absolútne zbytočné. Z nášho pohľadu máme dosť kapacít,“ povedala novinárom s tým, že členské štáty to „nebude stáť ani cent“.