Merkelová nechce novými limitmi na CO2 vyhnať automobilky z Európy 

Angela Merkelová vystupuje pri príležitosti Dní nemeckého priemyslu v Berlíne [EPA-EFE/FELIPE TRUEBA]

Predstavitelia nemeckého automobilového priemyslu pokladajú plány Európskej komisie na sprísnenie limitov za realizovateľné. Spochybňujú však cieľ stanovený do roku 2025.

Spolková kancelárka Angela Merkelová nechce automobilový priemysel pri stanovení nových limitov pre množstvo kysličníka uhličitého (CO2) v Európskej únii neúnosne zaťažiť.

Merkelová v utorok (25.9.) na Dni nemeckého priemyslu v Berlíne povedala, že spolková vláda musí v otázke budúcich limitov zaujať rovnakú pozíciu ako celok. Kancelárka pokladá návrhy Európskej komisie v tejto záležitosti za rozumnú východiskovú základňu.

„Všetko, čo by bolo nad ne, by obsahovalo nebezpečenstvo, že vyženieme automobilový priemysel z Európy.”

Spor v nemeckej vláde pokračuje

Na limity pre CO2 sú teraz v spolkovej vláde rozdielne názory. Minister dopravy Andreas Scheuer návrhy Komisie privítal. Ministerka životného prostredia Svenja Schulzová žiada ich sprísnenie.

Emisné limity pre autá: Nemeckí politici nevedia nájsť kompromis

Nemecké ministerstvá sa nevedia dohodnúť na výške emisných limitov pre automobily na roky 2025 a 2030. Argumentujú potrebou chrániť životné prostredie, ale aj „zničením najdôležitejšieho európskeho priemyselného odvetvia“.

Európska exekutíva navrhuje, aby mali nové autá uvedené na trh v roku 2030 vo výfukových plynoch o 30 percent menej CO2 než úroveň plánovaná na rok 2021. Do roku 2025 by sa mali znížiť o 15 percent.

Predstavitelia nemeckého automobilového priemyslu pokladajú plány Komisie na sprísnenie limitov za realizovateľné. Spochybňujú však cieľ stanovený do roku 2025.

Čínski investori sú vítaní

Merkelová sa v utorok vyjadrila aj k výrobe batérií pre elektromobily v Európe. Ocenila, že je dobré, keď chcú čínski investori postaviť v Nemecku závod na batérie.

Slovensko sa obáva prirýchleho nástupu elektromobility

Na rokovaní európskych enviroministrov vznikla „skupina za zelený rast“, ktorá žiada ambicióznejšie emisné ciele. Slovensko do nej nepatrí.

Podľa nej bude pre Európu dôležité, aby si kontinent udržal strategickú schopnosť zabezpečiť sa vlastnými batériami sám. „To pokladám v nasledujúcich desaťročiach za mimoriadne dôležité,“ zdôraznila kancelárka.

Výroba áut s elektrickým pohonom v Európe rastie a dopyt po vhodných batériách stúpa. V súčasnosti ich automobilky Volkswagen, Daimler a BMW kupujú v Ázii. Spolková vláda a odbory sa obávajú, že v tomto segmente by mohla vzniknúť silná závislosť európskych výrobcov od ázijských dodávateľov.