Nemci majú dostať päťtisíc eur, ak si kúpia elektrické auto

Elektromobil na pekinskom autosalóne. Zdroj: TASR

Päťtisíc eur na kúpu elektrického auta, tritisíc na plug-in hybridné vozidlo. Príspevok pre Nemcov, ktorí si kupujú, autá s elektrickým pohonom, údajne navrhuje nemecké ministerstvo financií. Návrh, ktorý získala agentúra Reuters, mal odznieť na utorkovom stretnutí kancelárky Angely Merkelovej so šéfmi nemeckých automobiliek.

Plug-in hybridné elektrické vozidlo je poháňané spaľovacím aj elektrickým motorom s možnosťou dobitia batérie z elektrickej siete. Hybridy sú dôležité pri prechode k plne elektrickým autám, teda bez spaľovacieho motora.

Dotácie vo výške 5 000 a 3 000 eur chce vláda udeľovať do júna 2018. Potom ich zníži na 3 000 eur na elektrické autá a 2 000 eur na plug-iny. Príspevky sa nebudú vzťahovať na luxusné autá s cenou vyššou ako 60-tisíc eur.

„Kto prv príde, ten prv melie“

Merkelová mala podľa Reuters automobilkám navrhnúť celkový stimul na podporu elektromobility za viac ako miliardu eur. Jeho financovanie si majú rovnakým dielom rozdeliť vláda a výrobcovia.

Na priame príspevky na kúpu má ísť 600 miliónov, na budovanie dobíjacích staníc ďalších 300. Zostáva 100 miliónov eur určených na ostatné opatrenia na podporu elektromobility.

Ministerstvo financií navrhuje, aby sa priame príspevky udeľovali na princípe, „kto prv príde, ten prv melie.“ Keď sa dotácie minú, program skončí.

Zlé načasovanie, hovoria spotrebitelia

Nemecké spotrebiteľské združenia však zatiaľ nezverejnený program kritizovali. Nepáči sa im načasovanie. Pripomenuli, že len pred niekoľkými dňami Volkswagen súhlasil s vyplatením 5 000 dolárov ako kompenzáciu americkým majiteľom so zmanipulovanými dieselovými motormi.

Volkswagen by mal profitovať z nového programu na podporu elektromobility.

Čítajte aj: Nové elektromobily už nebudú len pre nadšencov

Dotačnou schémou chce kancelárka Merkelová povzbudiť slabý predaj elektrických áut v Nemecku. Registrácia nových osobných hybridných elektrických vozidiel (s možnosťou pripojenia do elektrickej siete alebo bez) dokonca klesla medziročne klesla o 1,4 percenta. Podľa štatistík Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) sa ich v Nemecku zaregistrovalo 22 839 v roku 2014, ale len 22 512 v roku 2015.

Slovensko má málo áut, ale veľký rast

V celej EÚ pritom došlo k medziročnému rastu o 23,1 percenta zo 176-tisíc na 217-tisíc.

Slovensko zaznamenalo medzi rokmi 2014 a 2015 nárast o 102 percent. Išlo však len o zvýšenie z 58 na 117 kusov.

Čítajte aj: Do 10 rokov budú elektrické vozidlá lacnejšie ako tie konvenčné

Slovenská vláda prijala vlani stratégiu pre rozvoj elektromobility, nová vláda v návrhu programového vyhlásenia sľúbila najmä budovanie infraštruktúry. Zväz automobilového priemyslu potom vyhlásil, že okrem nabíjacích staníc by mala vláda zvážiť aj motivačné stimuly.

Šampióni sú Francúzi

Práve priame príspevky pomohli predaju elektrických áut vo Francúzsku. Tvrdia to výrobcovia. Francúz, ktorý sa rozhodne nechať zošrotovať starý diesel a kúpi nové elektrické auto, môže získať dotáciu až 10-tisíc eur.

Francúzsko, kde sa cez víkend konali preteky elektrickej „Forumuly E“, sa tak stalo šampiónom v predaji hybridných áut.

V roku 2015 tam zaregistrovali 56-tisíc nových osobných hybridných elektrických vozidiel, čo predstavuje nárast o 36 percent oproti roku 2014. Francúzsko má pritom menej obyvateľov ako Nemecko.