Nový cieľ pre zníženie emisií áut považujú výrobcovia za „úplne nerealistický“

Diesel summit with Chancellor Merkel and German mayorsAutomobilky sú nespokojné. [EPA-EFE/FOCKE STRANGMANN]

Europoslanci a Rada EÚ sa dohodli, že osobné autá budú v roku 2030 vypúšťať o 37,5 percenta CO2 menej ako v roku 2021. Ak ich automobilky nesplnia, trest im nehrozí.

Európsky parlament a členské krajiny Únie sa v pondelok 17. decembra dohodli, že emisie oxidu uhličitého (CO2) z nových osobných automobilov v Európskej únii by do roku 2030 mali klesnúť o 37,5 percenta. V prípade ľahkých úžitkových vozidiel sa musia znížiť o 31 percent.

Informovala o tom agentúra DPA.

Viac elektromobilov

Limit stanovený podľa hodnôt emisií z roku 2021 predstavuje kompromis medzi 35-percentným znížením, ktoré navrhla Rada EÚ, a odvážnejším návrhom europoslancov o 40-percentnom znížení.

Slovenská elektromobilita dostane injekciu šesť miliónov eur

Ministerstvo hospodárstva predložilo dlho očakávaný akčný plán pre využívanie elektriny v cestnej doprave. Náklady na rýchlejšie odpisy áut a nabíjačiek, ani ich nákup na ministerstvách nie sú vyčíslené.

Ciele pre rok 2030 sa budú vzťahovať na všetkých výrobcov áut. Výrobcovia vozidiel s vysokým podielom emisií ich budú musieť kompenzovať zvýšeným predajom vozidiel s nízkymi alebo nulovými emisiami – napríklad automobilov s elektrickým pohonom.

Zákonodarcovia sa dohodli aj na priebežnom cieli. V roku 2025 budú musieť byť emisie v prípade oboch typov vozidiel o 15 percent nižšie ako v roku 2021.

Tresty za neplnenie nebudú

Ciele EÚ v oblasti znižovania emisií sú súčasťou snahy o zníženie emisií oxidu uhličitého a zmiernenie globálneho otepľovania. Výfukové plyny z automobilov tvoria v EÚ štvrtinu emisií skleníkových plynov.

Komisár pre klímu a energetiku Miguel Arias Cañete pondelkovú dohodu privítal. „Európa opäť ukazuje, ako pretaviť Parížsku dohodu do činov,“ povedal Cañete. Podpredseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič dodal, že ide o „rozhodujúci krok v podpore konkurencieschopnosti európskeho priemyslu“.

Europoslanci chceli vo vyjednávaniach presadiť tresty pre výrobcov, ktorí ciele nesplnia. Nepodarilo sa im to však.

„Úplne nerealistický“ cieľ

Environmentálna mimovládka Transport & Environment na jednej strane ocenila dohodu európskych zákonodarcov. Na druhej strane ju považuje za nedostatočnú a ľutuje, že sa nepresadili tresty.

Slovensko sa obáva prirýchleho nástupu elektromobility

Na rokovaní európskych enviroministrov vznikla „skupina za zelený rast“, ktorá žiada ambicióznejšie emisné ciele. Slovensko do nej nepatrí.

Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) označilo 37,5-percentný cieľ za „úplne nerealistický vzhľadom na to, kde sa nachádzame dnes“. Splnenie cieľov „si bude vyžadovať oveľa silnejší vzostup vozidiel s elektrickým a iným alternatívnym pohonom, ako sa dnes zdá možné,“ dodalo združenie.

ACEA vyzvalo štáty a európske inštitúcie na investície do infraštruktúry. V prípade elektromobilov sú to nabíjačky.

Ohrozená konkurencieschopnosť?

ACEA nedávno varovalo pred príliš prísnymi cieľovými hodnotami. „Keď EÚ bude tlačiť na príliš ambiciózne hodnoty redukcie CO2, riskuje, že autá sa pre ľudí s obmedzeným rozpočtom predražia,“ napísalo ACEA v reakcii. Podľa združenia najnovšie protesty vo Francúzsku a Belgicku dokazujú, že tempo zmien musí mať podporu verejnosti.

Veľmi kritický postoj zaujalo aj Združenie nemeckého automobilového priemyslu (VDA). „Toto nariadenie požaduje príliš veľa a podporuje príliš málo,“ píše vo svojom vyjadrení. „Nikto dnes nevie, ako by bolo možné dosiahnuť dohodnuté hodnoty v stanovenom čase.“ Upozorňuje, že nikde vo svete neexistujú tak prísne ciele, ako v Európe.

To podľa VDA zároveň znamená, že európsky automobilový priemysel sa dostane do výraznej konkurenčnej nevýhody, čo ohrozí aj pracovné miesta.