Aerolinky už nechcú pasažierom platiť za nečakané udalosti

zdroj: TASR

Európska komisia chystá revíziu týchto pravidiel, formálne označovaných ako nariadenie EC/261, už na budúci rok.Zo strany leteckých spoločností a zástupcov práv pasažierov už dlhšie narastá tlak na to, aby sa upravili zastarané pravidlá ohľadom dopravných a prepravných letov z EÚ. Európska legislatíva je pritom jednou z najprísnejších na svete a mnohí ho vítali ako víťazstvo pre cestujúcich. Zástupcovia aeroliniek však tvrdia, že pravidlá je potrebné upraviť tak, aby lepšie odrážali súčasnú situáciu. Narážali pritom najmä na extrémne výkyvy počasia, či politické udalosti, ktoré spôsobujú výpadky spojenia vo veľkej miere a letecké spoločnosti na nich nenesú vinu.

„Nariadenie 261 nie je pre tento prípad vhodné,“ uviedol hovorca Združenia európskych aeroliniek David Henderson a dodal: „Je dobré na pokrývanie udalostí, na ktoré bolo určené, inými slovami jednorázové prípady nadmerného obsadenia letu, či zrušenia.“

„Nikdy však v konečnom dôsledku nebolo určené pre masové udalosti, ktoré povedú k potenciálne obrovským peňažným záväzkom,“ uviedol ďalej Henderson pre EurActiv a doplnil: „Ak máte na letisku uviaznutých 5000 ľudí, jednoducho im nie ste schopní nájsť ubytovanie, ako to vyplýva z právnej povinnosti.“

Popol a sneh

Príkladom je erupcia islandskej sopky Eyafjallajökul, ktorá v apríli minulého roka na niekoľko dní ochromila leteckú dopravu a tým aerolinkám spôsobila nesmierne straty. Práve táto udalosť spoločnosti podnietila, aby začali tlačiť na zmeny v platnej legislatívy. K podobným výkyvom však prišlo aj minulý rok pred Vianocami, počas série nepokojov v arabských krajinách, ktoré sú populárnymi turistickými destináciami, či tento rok v Japonsku vplyvom ničivého tsunami a jadrovej katastrofy.

Letecké spoločnosti preto Komisiu žiadajú, aby zmenila súčasné pravidlá o náhrade škôd v prípade nešťastí alebo politických nepokojov. V súčasnosti majú pasažieri právo nárokovať si kompenzácie až do výšky 600 eur, preplatenie cestovného lístku, vrátane stravy a ubytovania v prípade prenocovania z dôvodu zmien v letových poriadkoch.

Podpredseda Komisie a eurokomisár pre dopravu Siim Kallas problémy v prípade neočakávaných udalostí uznáva. „Najmä si nemôžeme dovoliť nepoučiť sa z lekcií, ktoré sme dostali, keď pasažieri a letecký priemysel trpel počas sopečnej a snehovej krízy,“ uviedol eurokomisár pri príležitosti oficiálneho začatia revízie práv pasažierov. Dodal, že revízia sa bude sústreďovať na „plátanie dier, posilňovanie paragrafov, kde sú medzery a objasňovanie záležitostí pre pasažierov a priemysel v oblastiach, kde je jasné, že je ich po šiestich rokoch potrebné prispôsobiť a doladiť.“

Ochrancovia práv pasažierov chcú rozšírenie pravidiel

Skupiny ochraňujúce práva cestujúcich sa však zmien obávajú a preto obhajujú súčasné znenie, pričom zároveň volajú po posilnení legislatívy v ich prospech, vrátane zlepšenia vymáhania na národnej úrovni a jasnejšieho definovania výrazu „neočakávané okolnosti“, kedy aerolinky nemusia vyplácať kompenzácie. Tlačia tiež na rozšírenie týchto náhrad škôd tak, aby zahŕňali aj prípady omeškaní a zrušení letov z dôvodu bankrotu leteckých spoločností. V tomto prípade obhajuje Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) povinné pokrytie škôd na ochranu pasažierov pred zmenami v leteckých plánoch pre platobnú neschopnosť aerolinky alebo odobratie licencie. Spotrebiteľská skupina ale v tomto prípade odmieta to, aby bola ochrana pred týmito faktormi založená na dobrovoľnej báze.

V období rokov 2009 až 2010 zbankrotovalo podľa zdrojov Komisie 96 aeroliniek, pričom viac krát pritom došlo k medializovaným prípadom, kedy letecké spoločnosti ohlásili koniec a zanechali tak po sebe čakajúcich cestujúcich na letisku. Príkladom je bankrot spoločnosti Air Madrid ešte v roku 2006, kedy na letiskách uviazlo až 100 tisíc ľudí, či ukončenie činnosti írskej EUJet s 5 tisíc čakajúcimi pasažiermi. Rovnako aj slovenská nízko nákladová spoločnosť v čase ohlásenia bankrotu počas letnej sezóny v roku 2009 spôsobila, že mnoho ľudí uviazlo na európskych letiskách.