Česi sa pripravujú na šrotovné

Poslanci dali v stredu zelenú protikrízovému balíku a vzopreli sa tak vôli prezidenta. Šrotovací príspevok by mal byť 30 tisíc českých korún a bude naň mať nárok každý, kto dá do šrotu auto staršie ako desať rokov a kúpi si nové, ktorého cena nepresiahne 500 tisíc českých korún (peniaze bude vyplácať Štátny fond životného prostredia).

Protikrízový balíček sprevádzala búrlivá debata a nakoniec prešiel s minimálnou podporou (101 hlasov), aby prelomili prezidentské veto. Za návrh nakoniec hlasovali okrem socialistov a komunistov aj traja ľudovci a dvaja nezaradení.

Šrotovné sa na jar stalo v Európe a vo svete hitom, dokopy ho zaviedlo 13 krajín. O konkrétnej podobe a či však bude schéma skutočne realizovaná aj v Čechách rozhodne až budúca vláda.

Pre a proti

Hlavným argumentom proti je, že ide o nesystémovú podporu jedného odvetvia a záťaž pre štátny rozpočet, na druhej strane to je potrebný impulz, ktorý do rozpočtu naopak prispeje vďaka zvýšenému výberu DPH.

Ekonomický expert ODS Michal Doktor počas diskusie o kríze automobilového priemyslu upozornil, že „kúpené autá znamenajú, že obyvatelia nekúpia nič iné“. Teda to, čo štátny rozpočet vyberie na daniach z áut, nevyberie z iného tovaru.

Zástupcovia malých a stredných podnikov sú skeptickí a podľa EurActiv.cz vyzývajú k tomu, aby sa Česko poučilo z predchádzajúcej vlny šrotovného, keďže ho zavádza ako posledné, a vyvarovalo sa chýb. Jeden z háčikov je aj fakt, že záujemcovia o autá budú potrebovať štátnu podporu pre úvery, pretože pre banky nie sú v súčasnosti dostatočne bonitní. Otázne je aj to, či o 30 tisícovú podporu bude vôbec záujem.

„Ja sa len prikláňam k názoru profesionálov. Prosím, nech sa to spraví poriadne,“ vyhlásil šéf Medzinárodnej obchodnej komory v ČR Jaromír Drábek.