Eurostar opäť premáva, ale len v špeciálnom režime

Pozadie:

Eurostar sú elektrické vysokorýchlostné vlaky spájajúce Londýn s Parížom a Bruselom. Prechádzajú pod kanálom La Manche a cesta z Londýna do Paríža  trvá niečo vyše dvoch hodín.

K spusteniu vlakového spojenia došlo v roku 1994. Minulý rok sa spojením prepravilo viac ako deväť miliónov pasažierov.

Eurostar vlastnia francúzska spoločnosť SNFC s 55 percentami akcií, Belgická národná železničná spoločnosť s 5 percentami a vláda Veľkej Británie s podielom 40 percent akcií.

Výkonný riaditeľ Eurostar Richard Brown v pondelok 21. decembra na tlačovej konferencii vyhlásil, že vlakové spojenie sa od druhého dňa obnoví, ale iba do dvoch tretín svojej kapacity. To predstavuje približne 26 tisíc miest. Ku koncu roka pritom spoločnosť tradične zaznamenáva najvyšší nápor cestujúcich.

Predstavitelia Eurostaru dodali, že vlaky síce budú opäť premávať od utorka, ale budú ich môcť využiť iba ľudia s lístkami na sobotu a nedeľu. Naopak, ľudia s lístkami na pondelok a utorok by mali cestovať v stredu.

Spoločnosť ľudí vyzýva, aby cestovali iba v prípade nutnosti kým sa problémy úplne nevyriešia. Pasažierov, ktorí si lístok kúpili bez miestenky, spoločnosť upozorňuje, aby radšej neprišli vôbec, keďže prioritou je preprava tých, ktorí mali cestovať už cez víkend.

Predpokladá sa, že celý dopravný kolaps v tuneli zapríčinil jemný sneh, ktorý sa dostal cez ochranné filtre a spôsobil problémy s elektrickým vedením. Dôsledkom toho uviazlo v sobotu päť vlakov v tuneli, čo spôsobilo, že tisícky cestujúcich sa na pár hodín ocitli v tme a chlade. Ďalšie tisícky ostali čakať na staniciach.

Vedenie spoločnosti Eurostar čelí kritike za to, že pasažierom uväzneným vo vlaku neposkytlo žiadne informácie o tom, čo sa deje a nechalo ich v tme a bez občerstvenia.

Medzi cestujúcimi preto odstávka a zvládnutie celej situácie vyvolali veľkú nespokojnosť, na ktorú reagovala aj francúzska vláda. Tamojší minister dopravy Domique Bussereau ohlásil, že sa bude celá záležitosť vyšetrovať, pretože odstávka kvôli zlému počasiu je ako dôvod neprijateľná. „Neviem si predstaviť, že tento spôsob dopravy nefunguje, lebo vonku sneží,“ cituje Bussereaua britský Telegraph.

Nezávislou revíziou toho, čo sa stalo, nakoniec poverili bývalého šéfa spoločnosti GNER Christophera Garnetta.

Dôsledkom odstávky zároveň závratne stúpli ceny trajektov a leteniek, keďže tisícky ľudí sa snažia nájsť alternatívnu cestu prepravy.