Mnohé online obchody zavádzajú spotrebiteľov

Vyšetrovanie zistilo, že 55% z monitorovaných webstránok nejakým spôsobom porušuje pravidlá. „Je to celoeurópsky problém, ktorý potrebuje európske riešenie. V najbližších mesiacoch nás čaká množstvo práce na čistení tohto sektora. Spotrebitelia v Európe si zaslúžia niečo lepšie“, vyhlásila komisárka pre spotrebiteľské záležitosti Maglena Kuneva.

Najčastejším problémom bolo poskytovanie nesprávnych údajov o právach spotrebiteľa pri online nákupe. Podľa pravidiel EÚ môže napríklad vrátiť výrobok online predajcovi do jedného týždňa bez udanie dôvodu. Mnohé webstránky však o tom jasne neinformujú, či dokonca výslovne tvrdia, že vrátanie tovaru neakceptujú.

Spotrebitelia sú často zavádzaní aj pokiaľ ide o skutočné ceny výrobkov. Niektoré zariadenia sú predávané ako „all inclusive“ so sľubom bezplatnej dodávky, pri doručení však kupujúci zistí, že je cena vyššia. Častým problémom je nezverejňovanie úplných kontaktov predajcov, takže spotrebitelia nemohli predložiť sťažnosť.

Brusel sa rozhodol preskúmať sektor na základe nespokojných signálov od spotrebiteľov. Viac ako tretina sťažností týkajúcich sa online predaja, ktoré boli predložené európskym orgánom v roku 2007, sa týkala elektroniky.

Sektor tiež reprezentuje významnú časť e-commercových aktivít v EÚ. Až 25% spotrebiteľov, ktorí si kedy niečo kúpili cez internet, si kúpilo práve elektroniku. V roku 2007 mal online trh s elektronikou hodnotu 6,8 miliardy eur, tvrdí Komisia.

Vyšetrovanie sa zameralo na webstránky predávajúce fotoaparáty, mobilné telefóny, DVD prehrávače, herné konzoly, hudobné prehrávače a počítačové zariadenie. Ide o elektroniku, ktorá sa predáva cez internet najčastejšie. Prieskum prebehol v máji.

Komisia pohrozila vinníkom pokutami, či zákazom činnosti. Skoré sankcie však očakávať nemožno, v každom prípade bude musieť prísť najprv varovanie národných úradov.

Výskum odhalil aj relatívne nízku dôležitosť cezhraničného online obchodu. Len 13% z problematických webstránok vypátraných Komisiou má nejakú cezhraničnú dimenziu. Veľká väčšina predáva len v jedno štáte. Potvrdzuje to čísla z predchádzajúcich prieskumov, podľa ktorých len 7% spotrebiteľov v EÚ nakupuje online cezhranične a len 21% online maloobchodných predajcov predáva cezhranične.