Mobilní operátori na iPhone prerábajú

Ak chce telekomunikačný operátor nalákať svojho zákazníka kúpiť si iPhone, jeho cenu musí výrazne dotovať. Na druhej strane, nepreukázalo sa, že by kúpa iPhonu motivovala zákazníka využiť štandardné služby vo väčšej miere, resp. priplatiť si za doplnkové. Z toho vyplýva, že zisk spojený s predajom telefónu od Apple je veľmi nízky, niektorí operátori dokonca prerábajú, konštatuje včera publikovaná štúdia spoločnosti Strand Consult.

"Podľa výskumu, ktorý sme uskutočnili na operátoroch, ani jeden z nich nezvýšil svoj podiel na trhu, príjem alebo zisk v dôsledku toho, že ponúkol iPhone," píše sa v správe. "Na druhej strane, niektorí operátori vydali pre iPhone varovanie o zisku."

I keď sa vo svete predalo 268 mil. kusov verzií iPhone a iPhone 3G, zarobila na tom najmä spoločnosť Apple. Pokiaľ ide o zisk mobilných operátorov, viac sa im k hlasovým a dátovým službám oplatí predať smartphone od konkurenčného výrobcu.

AT&T Inc, výhradný predajca iPhone pre Spojené štáty, v júni informoval, že cena za starú a novú verziu iPhone je približne rovnaká a preto očakáva, že i iPhone 3G v konečnom dôsledku mierne zníži ziskovosť firmy.

SingTel, najväčšia telekomunikačná spoločnosť v juhovýchodnej Ázii, uviedla, že v dôsledku uvedenia iPhone do ponuky klesol celkový zisk firmy o 3-4 percentuálne body.

TeliaSonera, severoeurópska telekomunikačná skupina, uviedla iPhone na trh s podporou masívnej mediálnej kampane, ale i tak sa ukázalo, že svoj podiel na trhu nezvýšila, tvrdí správa.

Mnohí operátori výrazne dotovali iPhone v nádeji, že sa pre daný regionálny trh stanú výhradnými distribútormi. Spoločnosť Apple však upúšťa od zmlúv o exkluzivite, preto telekomunikačné firmy vnímajú iPhone ako čoraz viac zavreté okno príležitosti, informuje analýza.

"Operátori s istotou hľadajú alternatívy k iPhonu, ktoré im spätne prinesú väčšiu hodnotu," hovorí Frank Meehan, výkonný riaditeľ INQ Mobile. Správa uzatvára, že predajnosť konkurenčných smartphonov stúpa a rovnako stúpa aj miera úspešnosti malých operátorov preberať klientov veľkým firmám, medzi nimi aj z radov používateľov iPhonu.

EurActiv/Reuters