Ponuka Google Komisii nestačí

zdroj: TASR

Tento článok je súčasťou Špeciálu: Internetová ekonomika

Agentúra Reuters sa odvoláva na dvojstránkový dotazník, ktorý mala Európska komisia nedávno zaslať konkurentom Google. Toho podozrieva, že vo vyhľadávaní blokuje výsledky konkurencie. 

Google už Európskej komisii ponúkol, že bude vo výsledkoch vyhľadávania označovať vlastné produkty, ponúkne linky aspoň na tri konkurenčné stránky a uľahčí inzerentom prejsť využívať inú platformu.

Eurokomisár zodpovedný za hospodársku súťaž Joaquin Almunia tvrdí, že to nestačí a žiada viac.

Sťažovatelia – napríklad britská stránka porovnávajúca ceny Foundem, skupina nemeckých vydavateľov alebo web Expedia, či TripAdvisor – totiž tvrdia, že tieto navrhované ústupky by v skutočnosti dominanciu Google posilnili.

V dotazníku Európskej komisie, ktorý videla agentúra Reuters, sa Európska komisia pýta na možnú súvislosť medzi nižším umiestnením vo vyhľadávaní Google a menšou návštevnosťou konkrétnych stránok, ktoré ponúkajú rovnaké produkty ako Google.

„V období od januára 2011 do júna 2013, zaznamenali ste zníženie počtu používateľov, ktorí pristúpili na Vašu stránku prostredníctvom vyhľadávača Google, ktorý sa nedá vysvetliť zmenou na Vaše stránke?“, pýta sa dotazník Európskej komisie.

„Bolo to v rovnakom čase ako došlo k výraznej zmene v rankingu Vašej webovej stránky pri vyhľadávaní cez Google?“, znie ďalšia otázka. 

Respondenti majú čas do 16. augusta aby na tieto a podobné otázky odpovedali.

Google obsluhuje medzi 80 % – 90 % európskeho dopytu po internetovom vyhľadávaní. V reakcii na ultimátum Európskej komisie si drží svoju pozíciu:

„Náš návrh pre Európsku komisiu je vyčerpávajúcou odpoveďou na jej hlavné štyri obavy. Ďalej s Komisiou spolupracujeme, aby sme vec uzavreli“, povedal hovorca spoločnosti Al Verney.

Už v roku 2010 Európska komisia zadefinovala zo svojho pohľadu niektoré problematické správanie Google z hľadiska obmedzovania hospodárskej súťaže:

  • Google favorizuje vo výsledkoch vyhľadávania svoje vlastné služby (YouTube, Google Maps, …)
  • spôsob ako zobrazuje obsah iných stránok
  • ako umiestňuje reklamu vedľa výsledkov vyhľadávania
  • ako jeho kroky ovplyvňujú možnosť nakúpiť reklamu Google Ad prostredníctvom inej platformy.

Ak uspokojivo nedorieši tri roky trvajúci spor s európskym regulátorom hrozí internetovému gigantovi hrozí pokuta do výšky 5 miliárd eur. 

EurActiv/Reuters