Stredná Európa má veľký potenciál, investori však musia veľmi taktizovať

Zdroj: Neulogy

Start-Up Awards bolo iniciatívou Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu s cieľom vytvoriť mechanizmus na podporu a rozvoj inovatívnych a technologických firiem na Slovensku tak, aby sa dokázali uplatniť na svetovom trhu. Partnermi podujatia boli spoločnosti Neulogy, DELL a KPMG.

Ocenenie vo štvrtok (17. novembra) získali štyri start-upy:

  1. Nicereply
  2. Coverpage
  3. Workinfield
  4. Studentive

Všetky štyri inovatívne firmy sa zúčastnia na trojmesačnom pobyte v Plug and Play Tech Centre v americkom Sillicon Valley, ktorý zabezpečí agentúra SARIO cez Slovenských Start-up rozvojový program.

Súčasťou podujatia bol aj panel v rámci ktorého odborníci diskutovali o tom, či firmy zo strednej Európy dokážu dosiahnuť také globálne úspechy ako americké spoločnosti Apple či Microsoft. Oliver Holle zo Speed invest upozornil, že v regióne je veľa príležitostí a má veľa dobrých, ale neobjavených firiem.

Riaditeľ slovenskej softvérovej spoločnosti Sygic Martin Štencl poukázal, že na to, aby mohol byť podnikateľ s nápadom úspešný, nemusí hneď vycestovať do Sillicon Valey, ale vďaka pokrokovým technológiám môže pracovať odvšadiaľ na svete. Zároveň dodal, že veľkou výhodou pracovníkov v regióne je lojalita voči zamestnávateľovi.

K tomuto názoru sa priklonil aj Imre Hild z European Entreprenurship Foundation. Podľa jeho slov možno napríklad v Maďarsku ľahko nájsť tímy odborníkov a z beznádejných prípadov dokážu dosiahnuť úspech. Problém však vidí v tom, že v regióne sa ťažko hľadá manažment, ktorý chápe cieľ investora a zároveň zákazníka. Okrem toho strednej Európe chýba aktívne investovanie rizikového kapitálu. „Intelektuálna kapacita tu je, ale treba veľa taktizovať,“ vysvetlil. Oliver Holle zasa poukázal na to, že väčšina ľudí podniká prvýkrát a nemá ešte dostatočné skúsenosti a na chýbajúce finančné zdroje.

Michal Štencl dodal, že problém niekedy spočíva aj v myslení ľudí. Sygic dala ľuďom podiely firmy, ale keďže s tým nemajú skúsenosť, priveľmi im hodnotu neprikladajú. Cennejšie sú pre nich stravné lístky. 

Imre Hild podnikateľom poradil, aby si dvakrát rozmysleli, kým si vyberú tím, najmä spoluzakladateľov spoločnosti. Okrem toho nemajú sa nechať odradiť tými, ktorí ich chcú odpútať od vízie a cieľa. Citlivý výber spolupracovníkov považuje za dôležitý aj Oliver Holle, ktorý zároveň zdôraznil potrebu mať silný a jedinečný produkt.

Michal Štencl zasa tvrdí, že neexistujú limity a možno mať úspech bez ohľadu na to, kde podnikateľ sídli. Zároveň sa podľa neho netreba báť konkurencie. Za najatraktívnejší sektor v súčasnosti diskutujúci označili tvorbu aplikácií pre mobilné telefóny.

Viac informácií o iniciatíve Start-Up Awards nájdete na tomto odkaze.