Tajaniho kritizujú za návrh zjednodušenia evidencie vozidiel v inom členskom štáte

Tajani včera (4. apríla) prezentoval návrh Európskej komisie, ktorého oficiálnym cieľom je zjednodušiť občanom EÚ žijúcim v inom členskom štáte transfer ich motorových vozidiel. Doteraz túto oblasť upravovala výhradne národná legislatíva.

Základom návrhu je, že občania EÚ s trvalým bydliskom v inom štáte budú v budúcnosti musieť zmeniť evidenciu svojho auta počas šiestich mesiacov po presťahovaní. Po kúpe alebo predaji ojazdeného auta v inej krajine, nebude nutná dodatočná technická kontrola.

Pracujúci mimo vlasti, používajúci vozidlo zaevidované zamestnávateľom, nebudú doma musieť auto znovu registrovať. Návrh počíta aj s užšou spoluprácou úradov, aby sa uľahčilo sledovanie ukradnutých áut.

Novinári na tlačovej konferencii v Bruseli vychádzajúci zo svojich vlastných skúseností však okamžite poukázali na nedostatky návrhu. Belgické pravidlá majú totiž veľmi zlú reputáciu vzhľadom na to, že sú administratívne náročné a drahé. Dôsledkom toho, mnohí radšej svoje autá neevidujú a len dúfajú, že ich nezastaví polícia.

Komisár zdôraznil, že navrhovaná procedúra bude z veľkej časti spadať pod národnú administratívu. Problémom však je, že zároveň zavádza požiadavky, ktoré budú oveľa prísnejšie ako tie, čo už platia.

Jedno zo slabých miest súvisí so zmenou poistenia áut. Napríklad v Bulharsku stojí šesťkrát menej ako v Belgicku. Po zmene evidencie sa bude majiteľ auta musieť spojiť so svojou poisťovňou a vyjednať novú cenu, čo sú výdavky navyše.

Tajani zároveň musel vysvetliť, prečo Komisia nevypracovala návrh jednotných pravidiel pre evidenciu. Bránil sa tým, že pri predkladaní legislatívy musí prihliadať na to, nakoľko má šancu prejsť Radou ministrov a Európskym parlamentom.

„Nie sme Spojené štáty. Nemôžeme obísť členské krajiny,“ vysvetlil a zároveň upozornil, že mnohé veľmi dobré návrhy v minulosti zablokovala práve Rada EÚ.

„Keď budeme Spojenými štátmi európskymi, budeme ambicióznejšími,“ vyhlásil.

Taliansky komisár čelil kritike aj za zvýhodňovanie autopožičovní, ktoré podľa návrhu budú počas dovolenkových dní môcť premiestňovať svoje vozidlá z jednej krajiny EÚ do druhej bez toho, aby ich museli opätovne zaevidovať.

Novinári sa ho pýtali, či jeho blízke vzťahy s automobilovým priemyslom mali vplyv na obsah návrhu. Tajani sa bránil tým, že sa nikdy neriadil záujmami žiadneho sektora a že nejde o jeho návrh, ale o kolektívnu prácu Komisie.