Testovanie autonómnych áut? „Zase sme si vybrali jednu sexy tému“

Herec David Hasselhoff so seriálovým inteligentným autom KITT

Herec David Hasselhoff so seriálovým inteligentným autom KITT. FOTO-TASR

V diskusiách o budúcnosti automobilového priemyslu sa objavila nová skratka: CASE.

Je odvodená z anglických výrazov connected, autonomous, shared, electric, teda pripojené, autonómne, zdieľané, elektrické. Prelínajú sa tu štyri nové megatrendy, ktoré menia tvár automobilového priemyslu, vysvetľuje Peter Badík, zakladateľ a manažér elektromobilových spoločností Voltia a Greenway.

Ako sú na ne pripravené veľké automobilky? A čo ich slovenské pobočky? Týmto otázkam sa venoval workshop „Výzvy a prekážky rozšírenia elektromobility“, ktorý sa konal 20. apríla v Európskom informačnom centre v Bratislave.

Dve cesty pre výrobcov

Doteraz vedeli automobilky efektívne vyrábať, ako aj zorganizovať výrobu, predávať a poskytovať zákaznícky servis, vysvetľuje na workshope Peter Badík. „Ekosystém CASE ide ďaleko nad rámec toho, ako auto iba vyrobiť a predať.“

Automobilky stoja podľa Badíka pred doma možnosťami. „Neviem, ktorá je lepšia,“ dopĺňa.

https://euractiv.sk/clanky/zivotne-prostredie/dieselgate-oslabil-automobilky-posilnil-europsku-komisiu/

„Buď to zoberú zoširoka: budú riešiť vlastné flotily zdieľaných automobilov, viac investovať do autonómnych vozidiel a zároveň riešiť infraštruktúru pre elektrické autá,“ vymenúva Badík.

„Alebo sa vyberú cestou absolútnej špecializácie a toto všetko nechajú na externé prostredie. A budú sa sústrediť na to, aby autá vyrábali efektívnejšie, lacnejšie, rýchlejšie, bezpečnejšie.“

Auto nie je iPhone na kolesách

Slovenský automobilový priemysel je podľa neho dobre nastavený pre druhú alternatívu. O jeho budúcnosť sa Badík neobáva.

„Slovenské automobilky sa budú vedieť prispôsobiť a svoju kompetenciu vyrobiť auto dobre, rýchlo a lacno si dokážu udržať,“ hovorí.

Bývalý generálny tajomník Európskeho združenia výrobcov automobilov a súčasný riaditeľ Aspen Institute Prague hovorí, že „auto nie je iPhone na kolesách a nikdy nebude.“

Tvrdí však, že automobilky si uvedomujú, že ich produkty znečisťujú životné prostredie a klímu. „Väčšina z nich už spolupracuje s vedením veľkých miest,“ povedal Hodač.

Automobilky budú predávať mobilitu

Hodač vníma aj nástup zdieľanej ekonomiky.

„Automobilky už nebudú predávať autá, ale mobilitu. Nebudeme platiť za vlastníctvo, ale za používanie auta,“ hovorí bývalý šéf ACEA.

https://euractiv.sk/clanky/veda-a-inovacie/elektrina-vodik-plyn-dokedy-bude-brusel-hajit-vsetky-alternativne-paliva/

Podnikateľ v elektromobilite Badík vysvetľuje, že zdieľaná ekonomika znamená lepšie využívanie aktív.

„Autá sú veľmi zle využívané. Autá nám 90 percent času stoja. A nielen stoja, oni zavadzajú. Keď sa pozriete po Bratislave, zistíte, že autá tu 90 percent času naozaj zavadzajú,“ analyzuje Badík.

Efektivita: červená niť civilizácie

Efektivita sa podľa Badíka tiahne ako červená niť celou ľudskou civilizáciou. „Kedysi dávno nás to zmenilo zo zberačov na pestovateľov,“ povedal.

„Myšlienka zdieľanej ekonomiky je dobrá, aj keby mala znamenať, že niektoré pracovné miesta sa stratia. Tak ako teraz nemusíme nariekať, že už nemáme parný pohon,“ myslí si Badík.

„Veľkým fanúšikom“ zdieľanej ekonomiky je europoslanec Ivan Štefanec (KDH, EĽS). Myslí si, že prinesie nové možnosti v efektivite, spotrebe aj v ochrane životného prostredia.

Zvýhodnení sú taxikári, nie Uber

„Nie Uber je zvýhodnený, ale taxikári sú zvýhodnení. Oni majú osobitné miesta na parkovanie, osobitné pruhy,“ povedal Štefanec k prebiehajúcim protestom taxikárov proti aplikácii Uber.

Tá prepája zákazníkov a vlastníkov áut bez toho, aby nevyhnutne išlo o taxikárov.

https://euractiv.sk/clanky/digitalizacia/generalny-advokat-sudneho-dvora-eu-uber-je-dopravnou-spolocnostou/

„Pokrok sa nedá zastaviť,“ hovorí Štefanec. Boj proti Uberu prirovnal k „boju kováčov, ktorí rozbíjali lisy, alebo prievozníkov cez rieku, ktorí ničili mosty.“

Europoslanec pripomína štúdie Európskej komisie, podľa ktorých sa zvýši počet vozidiel v Európe na dvojnásobok o 20 rokov. „Pri zdieľanej ekonomike to tak asi nebude,“ podotýka Štefanec.

Elektromobily a skladovanie elektriny

Europoslanec vidí výhodu elektrických áut v možnosti skladovať energiu z obnoviteľných zdrojov energie, ktoré sú závislé od poveternostných podmienok.

Elektromobilita „môže byť cesta pre zlepšenie hospodárenia s elektrickou energiou,“ analyzuje Štefanec.

Pre Badíka je elektromobilita je spôsobom ako udržať spotrebu elektriny na úrovni, akú poznáme dnes, teda zabrániť jej poklesu.

„Keby sme nejakým zázrakom mali od zajtra celú flotilu (motorových vozidiel) elektrickú, zvýšila sa by spotreba elektrickej energie o 30 percent,“ hovorí Badík. „Narastajúca spotreba však bude vyvážená energetickou efektívnosťou, takže v konečnom dôsledku ku zvýšenej spotrebe ani nemusí dôjsť.“

Ako súvisia autá a inteligentné elektromery

Vo vzťahu k energetickému sektoru sa na workshope hovorilo aj o prepojenosti, ďalšej zložke CASE.

„Výzvou je, ako manažovať na mikroúrovni spotrebu elektrickej energie, napríklad v bytovej zástavbe alebo súbore domov,“ hovorí Badík.

Podľa neho budú potrebné inteligentné siete, ktoré umožnia komunikáciu medzi spotrebiteľom a elektrickou sústavou. „Dnes to už nie je zásadný technologický problém, je to skôr organizačný problém,“ hovorí Badík.

Hlavnou prekážkou je podľa neho odlišný životný cyklus troch sektorov. „Pre digitálne technológie je to pár rokov, pre automobilový priemysel sedem rokov, pre energetiku 20 rokov. „Zásadný problém je zosúladiť dynamiky troch sektorov,“ zhodnotil.

Ako regulovať automobilový priemysel

Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Peter Ševce na workshope otvoril tému rozumnej regulácie automobilového priemyslu.

„Veľa ľudí si myslí, že automobilový priemysel nechce byť regulovaný. To nie je pravda,“ reagoval Hodač z Aspen Institute Prague.

„On chce a potrebuje byť regulovaný, pretože tým sa vytvárajú rovnaké podmienky pre všetkých. Ale chce byť regulovaný tak, aby nestrácal globálnu konkurencieschopnosť,“ upozornil.

Úloha úradníkov: sledovať iných

Hodač vidí jednu z hlavných úloh úradníkov v sledovaní diania v iných krajinách vrátane Kórey, Japonska, Spojených štátov aj Číny. „Musíme dávať pozor na to, aby sme sa nestali nekonkurencieschopnými,“ vyzval bývalý šéf ACEA.

Štát by mal podľa neho byť zodpovedný aj za budovanie čerpacích staníc pre alternatívne palivá. „Automobilky nebudú budovať infraštruktúru,“ myslí si Hodač.

Europoslanec Štefanec zase od štátu čaká jasnejšie signály, do ktorej oblasti v automobilovom priemysle investovať.

Poliaci majú plán

S tým súhlasil aj manažér Voltie a Greenway, Peter Badík. Opiera sa o svoje skúsenosti z Poľska, kde štát predstavil nový plán pre elektromobilitu.

„Ak nás čaká postupný zánik výroby spaľovacích motorov, vláda by mala ako prvú vec zadefinovať jasnú víziu. Chodím pomerne často do Poľska a vidím obrovský rozdiel (oproti Slovensku),“ rozpráva Badík.

Poľský plán je podľa neho motivovaný snahou industrializovať krajinu. „Pochopili, že neurobia novú Teslu. Ale mohli by byť silní v jednom segmente, a to sú elektrické autobusy. Zároveň chápu, že elektromobilitu treba rozvíjať ako ekosystém.“

Slovensku chýba politické líderstvo

Na Slovensku chýba Badíkovi politické líderstvo a koncepčné poňatie automobilového priemyslu. „Je to strašne zlé, lebo Slovensko je automobilová veľmoc,“ posťažoval sa.

Vyjadril sa aj k testovacej dráhe pre autonómne vozidlá, ktorá má vzniknúť medzi Bratislavou a Brnom.

„Vítam to. Ale ide len o len jedno písmeno z CASE. Zase sme si vybrali jednu sexy tému, lebo autonómnym vozidlám každý rozumie. Mimochodom to isté už urobili Maďari,“ podotkol.

„Je škoda, že na Slovensku nemáme veľkú ambíciu vyrábať elektrické batérie. Mali by sme sa venovať aj výskumu, lebo batéria bude kľúčovým komponentom, ako je dnes kľúčovým komponentom spaľovací motor,“ uzavrel Badík.