Trendy internetového nakupovania na Slovensku v minulom roku

PROMOTED CONTENT

V roku 2011 tvorila internetová ekonomika až 3,3 % hrubého domáceho produktu Slovenska. Odhady podľa spoločnosti Boston Consulting Group tvrdia,  že tento podiel by sa mal do roku 2016 zvýšiť na 4,3 %, čo o 0,2 % presahuje priemer Európskej únie. Tieto informácie poukazujú na neustály rast nákupov sprostredkovaných prostredníctvom on-line predajní.

Najčastejšie nakupovaná komodita na internete v roku 2012 je oblečenie a obuv. Až 26 % všetkých zákazníkov internetových predajní nakupuje práve oblečenie a obuv. Ďalšie obľúbené komodity online zákazníkov sú aj elektronika- hlavne televízory a počítače, knihy, parfémy a kozmetika, nábytok ako sú sedačky alebo postele, fitnes vybavenie výživové doplnky, hračky, šperky a svietidlá.

To že slovenská internetová populácia obľubuje nakupovanie cez internet potvrdzuje aj Agentúra TNS Slovakia, ktorá v roku 2012 uskutočnila prieskum na vzorke 500 respondentov. Z prieskumu vyplýva, že až 85 % má skúsenosti s on-line nákupom, pričom len 15 % tovar alebo službu prostredníctvom internetu nikdy nenakupovalo. Záujem o on-line nakupovanie rastie predovšetkým u ľudí s vyšším vzdelaním. Na internete menej nakupujú starší ľudia, dôchodcovia, obyvatelia menších dedín alebo ľudia so základným vzdelaním.  Hlavnými dôvodmi prečo zákazníci pri nákupe tovaru využívajú internet sú úspora peňazí, široká ponuka a tiež to, že nakupujú z pohodlia domova.

Podľa tlačovej správy TASR z apríla 2012 najviac zákazníkov slovenských internetových predajní pochádza z Bratislavského kraja, ktorého podiel na celkový počet zákazníkov predstavuje 19 %. Nitriansky kraj s podielom 13% je na druhom mieste. Ďalšie miesto s podielom 12 % majú Prešovský a Košický kraj. Zákazníci z ostatných štyroch krajov nakupujú v rovnakom pomere cca 11 % voči všetkým kupujúcim. Informácie pochádzajú z prieskumu HEUREKA- portál pre porovnanie cien tovaru na vzorke 2000 respondentov.

Muži na internete utrácajú viac ako ženy. Uviedla agentúra TASR podľa prieskumov NMS Market Research. V roku 2012 utratilo viac ako 800 € okolo 15 % všetkých zákazníkov, ktorí nakupovali v slovenských e-shopoch. Išlo pritom  o 18 % opýtaných mužov a 10 % opýtaných  žien.

Krivka nakupovania na internete poklesla na Vianoce v roku 2012, kedy sme na darčeky utratili cez o čosi menej ako v predchádzajúcich rokoch, pričom vlani sa rozhodlo kúpiť vianočný darček cez e-shop 6 2% ľudí, v roku 2011 to bolo 64 % ľudí. O kvalite internetových produktov a serióznosti e-shopov  môžeme bť spokojní, nakoľko podľa prieskumu TNS Slovakia len 4 % zakúpených vianočných darčekov on-line bolo riešených v reklamačnom konaní.

Na Slovensku sa nájdu aj priaznivci nakupovania cez mobil, alebo tablet.  Aj keď mobilné verzie Slovenských internetových obchodov ešte nie sú v dostatočnej miere pripravené pre obchodovanie prostredníctvom smartphonu, alebo tabletu približne 2% Slovákov nakupuje tovar práve cez tieto mediálne zariadenia.

Výhody a nevýhody nakupovania tovaru v e-shopoch ostatných krajín EÚ.

Výhody nákupu

  • veľký výber produktov
  • výhodnejšia cena
  • často krát doprava zdarma

Nevýhody nákupu

  • ak nie je doprava zdarma, ceny bývajú dosť vysoké
  • potrebná znalosť cudzieho jazyka v prípade nutnej komunikácie s predajcom
  • v prípade reklamácie vzniknú vysoké náklady na prepravu tovaru späť obchodníkovi

Zdroj: DONOR Group s.r.o.