Ťažké časy pre obchodné reťazce v Maďarsku

Budapešť (zdroj: Moyan Brenn/Flickr)

Nový zákon maďarského ministerstva financií navrhuje, aby po roku 2018 v krajine skončili činnosť obchodné reťazce, ktoré napriek obratu aspoň 163 miliónov eur nevytvárajú zisk.

„Neustále vykazovanie strát predstavuje zneužitie dominantného postavenia na trhu. To núti konkurenciu odísť a podniky so silnou kapitálovou pozíciou si trh odkúpia, vysvetľuje minister financií Mihály Varga.

Obchodníci argumentujú, že už nedávno zavedené poplatky za kontroly bezpečnosti potravín zrážajú hospodárenie firiem do červených čísiel. Spoločnosti tak podľa predsedu obchodného zväzu OKSZ Györgyho Vámosa čelia dvojitému tlaku. Za stratu, ktorú kvôli dodatočným nákladom vykážu, ich vláda ďalej penalizuje.

„Mohlo by to znamenať, že sa ich prevádzka stane neudržateľná,“ poznamenal Vámos pre agentúru Reuters. Naznačil, že návrh zákona postihne najmä spoločnosti ako Tesco, Auchan, Lidl, Aldi a skupinu Metro, ktoré v krajine veľa investovali.

Podľa prieskumu agentúry Planet Retail má 7 z 10 najväčších maďarských maloobchodných reťazcov zahraničného majiteľa.

Francúzska spoločnosť Auchan preto považuje vládny zámer za diskriminačný. Tesco, ktoré je tretím najväčší zamestnávateľom, kritizovalo už spoplatnenie hygienických kontrol. Sieť supermarketov Spar oznámila, že odkladá plánovanú investíciu.

Problematických zákonov je viac

Maďarská vláda za zlú hospodársku situáciu v krajine často viní zahraničné firmy. Kabinet premiéra Orbána aj preto v roku 2011 zaviedol zvýšenú daň z nezdravých potravín.

V rámci série cielených ekonomických opatrení sa teraz daň rozšíri o alkohol, zatiaľ čo environmentálne poplatky postihnú po novom aj šampóny či mydlá.

Pokračovaním boja proti veľkým reťazcom je aj súčasť spomínaného návrhu zákona o nulovom zisku, ktorá vytesní super a hypermarkety z oblastí svetového dedičstva UNESCO. V Budapešti sa jedná o nábrežie a okolie kráľovského hradu a o lukratívnu Andrássyho triedu.

Keďže zahraničné spoločnosti vytvárajú najmä veľké prevádzky, existuje predpoklad, že ich to v porovnaní s domácimi predajcami znevýhodní.

EurActiv.sk/Reuters