Europoslanci: Návrh výrobcov alkoholu o označovaní je sklamaním

Ilustračný obrázok [Shutterstock]

Skupina europoslancov vyzvala Komisiu, aby zamietla návrh výrobcov alkoholu o označovaní zloženia ich produktov. Tí presadzujú väčšiu flexibilitu a alternatívne spôsoby informovania spotrebiteľov.

Šestnásť poslancov z politických skupín Sociálni demokrati (S&D), Európska ľudová strana (EĽS) a Zelení-EFA nedávno poslali list adresovaný niekoľkým komisárom, vrátane predsedu Jeana-Clauda Junckera, v ktorom píšu, že návrh výrobcov alkoholu je „sklamaním“. Trvajú na tom, že európska exekutíva by sa ním nemala zaoberať.

Inde ako na etikete

Minulý rok v marci predstavili výrobcovia alkoholu svoj vlastný návrh o uvádzaní informácií na produktoch. Predpoklady sa splnili, keďže bol do značnej miery samoregulačný a jeho hlavným znakom bola flexibilita.

Jednotliví výrobcovia by sa mohli rozhodnúť, aké informácie poskytnú na etikete a na internete. Veľký počet malých a stredných podnikov a mikropodnikov, ktoré vyrábajú alkoholické nápoje, by informácie pravdepodobne zverejňovali iba v online verzii.

Europoslanci kritizovali odvetvie, že sa snaží informácie podávať inde ako na etikete samotného výrobku. Mnohí spotrebitelia by tak neboli oboznámení s nutričnými hodnotami.

Výrobcovia piva a liehovín sú rovnako rozdelení a nevedia sa dohodnúť na tom, aké informácie by mali uvádzať na fľašiach s alkoholom. Výrobcovia liehovín tvrdia, že informácia o kalóriách v alkoholických nápojoch by mala byť uvádzaná v pomere k „poháru“ a nie v pomere k „100 ml“, čo je mierka na kalorickú hodnotu pre všetky nápoje v celej Európe. Pivári ale s týmto prístupom nesúhlasia.

Výrobcovia alkoholu predstavili návrh označovania

Výrobcovia alkoholu predstavili návrh na označovanie zloženia ich výrobkov. Či informácie zverejnia na štítku, online alebo oboma spôsobmi, je na nich.

Nie každý má smartfón

„(Poskytovanie) informácií mimo etikety by odoprelo miliónom Európanov ich právo vedieť, čo konzumujú. Menej ako dve tretiny Európanov používa smartfóny a návrh na zavedenie webových stránok a QR kódov ako alternatívy k označovaniu (na etikete) by mal byť akýmkoľvek verejným orgánom zamietnutý ako nefunkčný,“ píšu europoslanci.

Už v júni povedal komisár pre oblasť zdravotníctva Vytenis Andriukaitis pre portál EURACTIV.com, že európska exekutíva „nebola s návrhom spokojná“.

„Naša cesta je jasná. (Návrh) v súčasnosti právne vyhodnocujeme. Na prvý pohľad nie som s návrhom spokojný, pretože nie je konzistentný a nerieši niektoré otázky súvisiace s informáciami pre spotrebiteľov: spotrebitelia by mali byť plne informovaní. Najprv však musíme vedieť, čo hovoria naši právnici,“ povedal Andriukaitis.

Rovnaké podmienky pre všetkých

Alkoholické nápoje sú v súčasnosti vyňaté z niektorých častí nariadenia Európskej únie o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom, ktoré vyžadujú uvádzanie nutričných hodnôt na objem 100 mililitrov.

Dozvieme sa, koľko priberáme z alkoholu?

Výrobcovia alkoholu a piva by mali už čoskoro začať spĺňať podmienky novej európskej regulácie. Vďaka nej by sa mal spotrebiteľ dozvedieť, čo výrobok, ktorý si kupuje, obsahuje.

„Súčasná situácia vytvára nerovnosti na vnútornom trhu, keďže výrobca mlieka je administratívne viac zaťažený ako výrobca vodky. Domnievame sa, že Európska únia by mala všetkým ekonomickým subjektom stanoviť rovnaké podmienky a nezvýhodňovať výrobcov jednej kategórie tovaru,“ uviedli europoslanci.

Dodali, že „európske inštitúcie by mali zosúladiť alkoholické nápoje s nariadením EÚ o poskytovaní informácií o potravinách spotrebiteľom“.