Facebook a európske voľby: Na čo dávať pozor

CEO Facebooku Mark Zuckerberg počas vypočutia v americkom Kongrese 11. apríla 2018. [TASR/AP/Jacquelyn Martin]

Údaje od Facebooku pomohli ovplyvniť výsledky volieb v USA, či referendum o brexite. V prípade európskych volieb má však Facebook aj vlastné záujmy, upozorňuje belgický novinár.

Nedávno zverejnené informácie ukázali, že údaje o používateľoch sociálnej siete Facebook vedia konzultačné spoločnosti ako Cambridge Analytica použiť na cielenú komunikáciu, ktorá môže ovplyvniť výsledky volieb.

Využila to kampaň Donalda Trumpa aj kampaň za odchod Veľkej Británie z EÚ pred referendom v júni 2016.

Facebook sa bráni, že svoje dáta poskytuje tretím stranám iba pri rešpektovaní pravidiel o ochrane súkromia. V prípade Cambridge Analytica to tak pravdepodobne nebolo.

Vlastné záujmy Facebooku

Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg sa v posledných týždňoch snaží aktívnou komunikáciou napraviť imidž firmy a sľubuje nové opatrenia.

Facebook chce prísne európske predpisy aplikovať do svojich celosvetových štandardov

Najväčšia sociálna sieť je Pod paľbou kritiky od škandálu, ktorý odhalil, že údaje 85 miliónov používateľov boli nekontrolovane zdieľané s inou spoločnosťou.

Niektorí ale nabádajú ku skepse k samoregulácii.

„Nemali by sme vziať do úvahy aj vlastné záujmy Facebooku ovplyvniť výsledky volieb, najmä tých európskych?“ pýta sa Jan Cornille v článku pre flámsky týždenník Knack, zverejnenom aj na stránkach International Politics and Society.

Cornille je ekonóm a sociálny demokrat. Medzi rokmi 2003-2014 pracoval pre viacerých belgických ministrov.

Autor otvorene priznáva, že ide o čistú špekuláciu, ktorá mu ale slúži na širšiu úvahu.

Pripomína, že Európsky parlament momentálne pracuje na sprísnení pravidiel o ochrane súkromia. Európska komisia zase zvažuje zdanenie veľkých internetových spoločností ako je aj Facebook.

„Bude Zuckerberg len stáť bokom a prizerať sa?“ Cornille prízvukuje, že šéf Facebooku má motív aj prostriedky, aby sa snažil oslabiť verejnú podporu pre takto asertívne európske inštitúcie.

Spoločnosti ako Facebook majú vo voľbách do Európskeho parlamentu vlastnú agendu, tvrdí a preto je namieste ostražitosť.

Pomohol Facebook Trumpovej kampani? Europarlament chce odpoveď

Európsky parlament pozval šéfa Facebooku, Marka Zuckerberga, aby sa prišiel vyjadriť k informácii, že firma Cambridge Analytica pozbierala údaje o 50 miliónoch používateľov, ktoré využila na prezidentskú kampaň Donalda Trumpa.

Možnosti prevencie

Aké možnosti prevencie a obrany existujú?

Niektorí tvrdia, že treba ísť čínskou cestou a vytvoriť, vlastnú európsku sociálnu sieť. Týmto spôsobom by európske dáta zostali pod európskou kontrolou.

Cornille píše, že je to prehnané. Riešenie skôr vidí v snahe získať od Facebooku úplnú transparentnosť v tom, ako nakladá s údajmi. Európske voľby sa konajú o rok, v máji 2019, preto je podľa neho najvyšší čas sa touto otázkou zaoberať.

Navrhuje vytvoriť európsky digitálny dohľad nad voľbami. Mal by mať pozorovateľov, podobne ako medzinárodné organizácie vysielajú na pozorovanie volieb v niektorých krajinách. Títo by však dohliadali na digitálny priestor sociálnych médií.

Mali by sledovať platené cielené politické odkazy na sociálnych médiách, identifikovať, kto za nimi stojí a vniesť do tejto komunikácie viac transparentnosti.