Komisia chce, aby spotrebitelia mohli spájať sily pomocou kolektívnych žalôb

Eurokomisárka pre spravodlivosť Věra Jourová chce presadiť návrh, ktorý by dal spotrebiteľom právo na kolektívne žaloby. [European Commission]

Podľa nového návrhu Európskej komisie by mohli spotrebitelia kolektívne žalovať spoločnosti v záležitostiach, ktoré sa týkajú viacerých krajín Európskej únie. Svitla tak nádej aj pre slovenských majiteľov áut od Volkswagenu so zmanipulovaným softwarom.

Európska komisia v stredu predstavila rozsiahlu právnu úpravu, ktorá spotrebiteľom uľahčí žiadanie o náhradu škody od veľkých spoločností.

Menšie odškodné za Dieselgate

Nová iniciatíva Komisie má byť podľa eurokomisárky Věra Jourová, ktorá je za túto legislatívu zodpovedná, odpoveďou na prípady, akým bol napríklad škandál „Dieselgate“. Európsky spotrebitelia dostali od spoločnosti Volkswagen oveľa nižšiu kompenzáciu ako americkí zákazníci.

Emisný škandál nemeckej automobilky vypukol v roku 2015 po tom, čo sa na verejnosti objavila informácia o jej podvádzaní pri emisných testoch.

„Nová dohoda pre spotrebiteľov je príležitosť zistiť, či sme vyvodili dostatočné dôsledky z prípadu Dieselgate,“ povedala Jourová novinárom.

Šéfka európskej spravodlivosti pripustila, že spotrebitelia, ktorí zakúpili automobily Volkswagen v Spojených štátoch, dostali náhradu škody oveľa rýchlejšie ako Európania.

„Na úrovni Európskej únie nemôžeme sľúbiť nič,“ povedala.

Dieselgate: Komisia „nemá právomoci“ pre odškodnenie zákazníkov

Brusel nepožiada Volkswagen o finančné kompenzácie ani o podporu elektromobility.

Vyššie pokuty

Nový návrh by toto mohol zmeniť. Ak spoločnosti porušia zákon, spotrebiteľské organizácie budú môcť zastupovať skupiny poškodených v kolektívnych súdnych sporoch.

Dnes sa pokuty za porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa v jednotlivých krajinách Únie líšia. Talianske úrady na ochranu spotrebiteľov udelili spoločnosti Volkswagen pokutu vo výške 5 miliónov eur, no v Holandsku nebol peňažný trest ani desatinový.

Za nový dieselgate budú automobilky platiť pokutu 30 tisíc eur za kus

Európske inštitúcie sa dohodli na novom dohľade nad vozidlami uvádzanými na trh.

Podľa nového návrhu budú vnútroštátne regulačné orgány schopné uložiť vyššie pokuty.

V prípadoch, keď spoločnosti porušujú zákon o ochrane spotrebiteľa vo viac ako jednej členskej krajine, môžu orgány požadovať až štyri percentá ročného obratu spoločnosti v každom členskom štáte – alebo by mohli stanoviť ešte vyššiu sadzbu v rámci vnútroštátnej legislatívy.

Iniciatíva Komisie určite poteší aj 700 slovenských majiteľov dieselových áut od Volkswagenu so zmanipulovaných softvérom. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, ktorá ich zhromažďuje, sa plánuje zapojiť do kolektívnej akcie s poškodenými majiteľmi z ostatných členských krajín EÚ.

Hromadnú žalobu na Volkswagen už podalo napríklad 15 tisíc Nemcov, ďalší nespokojní zákazníci spájajú sily aj v Slovinsku, Belgicku, Španielsku či Taliansku.

Žaloby v americkom štýle

Komisii sa nepáči kritika o tom, že jej návrh na uľahčenie kolektívneho uplatňovania nárokov na nápravu škody prinesie množstvo žalôb v americkom štýle. Žaloby na súd budú môcť podať len neziskové skupiny, a nie advokátske kancelárie.

„Skupinové žaloby prinesú viac spravodlivosti spotrebiteľom, nie viac obchodu pre právnické firmy,“ povedala Jourová.

Nový návrh umožní spotrebiteľom získať náhradu za škody v prípade, že niektorá firma využije nezákonné obchodné praktiky. Represívne náhrady škody, ktoré sú v Spojených štátoch notoricky známe vďaka obrovským odškodným sumám, sa však udeľovať nebudú.

Priemyselné združenia napriek tomu tvrdia, že návrh Komisie by mohol zahltiť právny systém.

Kritikou návrhu novej legislatívy nešetrila Siada El Ramly, riaditeľka združenia EDiMA, ktorá zastupuje veľké internetové spoločnosti ako Google a Facebook. Návrh nemá podľa nej „dostatok silnejších procedurálnych záruk, ktoré zabránia účelovým sporom a bezvýznamným sťažnostiam podobným tým ,ktoré sprevádzajú skupinové žaloby v USA“.

Súdny dvor EÚ v januári zamietol hromadnú žalobu proti spoločnosti Facebook, ktorú podala platforma združujúca 25 tisíc užívateľov. Tí však podľa súdu mali každý svoj vlastný zmluvný vzťah so spoločnosťou a nemohli byť zastupovaný jednou osobou. Prípad súdu predložil rakúsky právnik Max Schrems, ktorý sa špecializuje na právo na ochranu súkromia.

Rozdielne právne systémy

Návrh Únie umožňuje členským štátom nastaviť zákon na vnútroštátnej úrovni tak, aby sa uplatňoval buď automaticky na všetkých spotrebiteľov, ktorí sú poškodení, alebo len na tých, ktorí sa rozhodnú pre súdne konanie.

Monique Goyens, generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC), označila návrh zákona za „naozaj vítaný“. Organizácia však kritizovala návrh za to, že dáva národným vládam možnosť, aby sa rozhodli, ktoré prípady kolektívneho odškodnenia môžu ísť na súd.

Podľa údajov BEUC umožňujú v súčasnosti kolektívne odškodnenie len vnútroštátne právne predpisy Švédska, Belgicka, Talianska, Španielska a Portugalska.

Digitálne služby

Legislatívny balíček tiež rozširuje práva spotrebiteľov v oblasti elektornického podnikania. Spotrebitelia by pri vyhľadávaní na internete podľa nových pravidiel mali vždy dostať informáciu, či si obchodník zaplatil za to, aby sa objavil vo výsledkoch vyhľadávania ako aj o hlavných parametroch určujúcich poradie výsledkov.

Pod nové pravidlá spadajú aj bezplatné digitálne služby, pri ktorých spotrebitelia poskytujú veľké množstvo osobných údajov, ale neplatia peniazmi. To znamená, že služby ako sociálne médiá, emailové účty lebo cloudové úložiská, budú musieť zaručiť, že spotrebitelia môžu zrušiť svoje zmluvy do 14 dní.

Europoslanci chcú daniť digitálne spoločnosti na základe množstva získaných dát

Europoslanci chcú do smernice o jednotnom konsolidovanom základe dane zahrnúť aj otázku zdaňovania firiem poskytujúcich digitálne služby.