Nové nemecké kontroly by nemali byť návratom do časov pred schengenom

Archívny ilustračný obrázok. Policajti z Nemecka a Českej republiky na spoločnej hranici. [TASR/DPA]

Nemecko začína s kontrolami na všetkých svojich pozemných hraniciach. Detailnejšie informácie o tom, ako budú takéto kontroly fungovať, naznačujú, že narušenia pre bežných ľudí prekračujúcich hranice by mohli byť menšie, ako sa očakávalo.

Nemecká ministerka vnútra Nancy Faeser v pondelok (9. septembra) oznámila, že Nemecko začne s hraničnými kontrolami na všetkých pozemných hraniciach, čo je v rozpore s pravidlami schengenského priestoru. Snaží sa tak bojovať proti nelegálnej migrácii.

Tento krok ovplyvní pravdepodobne najviac prepojenú oblasť v Európe, „trojbod“ medzi Nemeckom, Francúzskom a Beneluxom, ktorý tvoril pôvodné jadro schengenského priestoru. Okrem toho budú kontroly aj na nemecko-dánskych hraniciach.

Vo väčšine regiónov pri týchto hraniciach dochádza za prácou do susedných krajín každý desiaty obyvateľ. Ukazujú to údaje Eurostatu z roku 2020, priemer EÚ je jeden zo 16. Nemecko dúfa, že udrží obmedzenia na minimum.

„Bude pre nás naďalej veľmi dôležité koordinovať sa s našimi susedmi a udržiavať vplyv na každodenný život v pohraničných regiónoch čo najnižší,“ povedala v pondelok novinárom Faeser. Partneri z EÚ boli o nemeckých plánoch vopred informovaní.

Hovorca ministerstva vnútra v stredu (11. septembra) novinárom povedal, že nové kontroly budú pravdepodobne nasledovať príklad už existujúcich kontrol na poľských, českých, švajčiarskych a rakúskych hraniciach, ktoré sú zavedené od októbra 2023, prípadne od roku 2015.

Namiesto toho, aby bolo každé vozidlo nútené zastaviť na stacionárnych kontrolných stanovištiach, existujúce kontroly sú často náhodné a mobilné kontroly, pričom polícia nahlási konkrétne autá len vtedy, keď má „náznaky pašerákov ľudí a cezhraničnej trestnej činnosti“, uviedol hovorca.

Žiadne „významné ekonomické straty“

Z oficiálnych vyjadrení sa tak nezdá, že by aktuálne nemecké kontroly znamenali úplný návrat do predschengenských čias s kolónami na hraniciach a s plošnými kontrolami.

Je dosť pravdepodobne, že autá budú z Dánska do Francúzska cez krajiny Beneluxu a Nemecko prechádzať bez jediného zastavenia.

Cezhraničné podniky nezaznamenali vážnejšie problémy v súvislosti s už existujúcimi kontrolami vrátane kontrol počas letných športových turnajov, keď Nemecko a Francúzsko vykonávali kontroly na všetkých hraniciach. Kontroly sa zameriavali skôr na ľudí než na cezhraničnú obchodnú premávku.

„Nevieme o výrazných ekonomických stratách (v tom čase),“ povedal pre Euractiv Frank Huster, výkonný riaditeľ združenia nemeckých špedičných podnikov DSLV.

Nemecká asociácia OA, zastupujúca spoločnosti obchodujúce s východnou Európou, pre Euractiv uviedla, že jej členovia sa vedeli „pragmatickým spôsobom“ rýchlo prispôsobiť novej situácii na východných hraniciach.

Schengenský priestor už nie je, čo býval. Krajiny častejšie a na dlhšie zavádzajú kontroly

Európsky schengenský priestor dostáva čoraz viac trhlín. Mnohé krajiny sa rozhodli opäť zaviesť hraničné kontroly, pretože sa obávajú o svoju bezpečnosť. Brusel sa snaží navrhnúť alternatívy, odborníci v nich však úspech nevidia.

„Poškodzuje to EÚ“

Hoci väčšinou na hraniciach nebude potrebné zastaviť, miestne médiá v dotknutých regiónoch informovali, že sporadické kontroly na mieste stále vytvárali prekážky, ktoré počas európskeho futbalového turnaja spôsobovali „kilometrové dopravné zápchy“.

To podráždilo dochádzajúcich aj niektorých zahraničných predstaviteľov. Sťažoval sa napríklad luxemburský minister vnútra Léon Gloden. Tvrdil, že nemecké úrady nedodržali predchádzajúce dohody.

Nemecká ministerka vnútra Faeser sa nechala počuť, že sa kontrolami na hraniciach od októbra (2023) zabránilo 30-tisíc nelegálnym vstupom, pretože bol migrantom buď odmietnutý vstup, alebo nepožiadali o azyl. S ďalšími kontrolami by sa toto číslo mohlo zvýšiť, čo by vytvorilo tlak na susedné krajiny, aby buď prijali viac migrantov, alebo uzavreli zase svoje hranice.

To v istom zmysle spochybňuje ubezpečovanie nemeckého ministerstva, že koordinácia s európskymi spojencami zostáva prvoradá. Ministerstvo vnútra tiež nekonkretizovalo, či sa kontroly dotknú úžitkových vozidiel.

Pretrvávajúca neistota viedla DSLV aj OA k tomu, aby zdôraznili, že hraničné kontroly vždy prinášajú riziká, pretože dúfajú v ich „uváženú“ implementáciu.

Spolulíder strany Zelených Omid Nouripour, menší partner nemeckej vládnej koalície, komunikoval podobný postoj, keď odmietol výzvu opozície na tvrdšie opatrenia.

„Ak uzavrieme všetky naše hranice ako krajina v strede Európy, kde kamióny smerujú z Poľska do Francúzska a zo Švédska do Talianska, (…) prispejeme k tomu, aby sa na hraniciach namiesto utečencov hromadili kamióny,“ povedal.

„To poškodzuje Európsku úniu,“ dodal Nouripour.

Partner témy

O téme Spravodlivosť a vnútro môžeme písať aj vďaka našim partnerom. Ich podpora umožňuje portálu EURACTIV Slovensko investovať odborné kapacity do širšieho a hlbšieho pokrývania vývoja európskych a národných politík a dôležitých tém. Redakčný obsah portálu EURACTIV Slovensko je nezávislý od názorov jeho podporovateľov.