Európska únia minulý rok prijala smernicu, ktorou dala spotrebiteľom právo čeliť nekalým obchodníkom v sporoch o náhradu škody spoločne. Systém nastavila tak, aby neskĺzol k šikane podnikateľov, ako sa to deje v USA. Členské štáty ale dostali do rúk viaceré dôležité rozhodnutia.
Ak sú slovenskí spotrebitelia poškodení nejakou firmou, a tá nie je ochotná situáciu napraviť, musia sa náhrady domáhať na súde. Ten ale môže trvať roky a svojou cenou niekoľkonásobne prevýšiť spôsobenú škodu.
Až 79 percent európskych spotrebiteľov hovorí, že by boli ochotní pri poškodení firmu žalovať, ak by do toho mohli ísť spoločne. Takáto možnosť bude onedlho už aj na Slovensku, legislatívny proces prebratia európskej smernice začne koncom roka 2021 a platiť začne od júna 2023.
Členské štáty ale dostali možnosť rozhodnúť o dôležitých parametroch režimu. Môžu zvoliť systém, v ktorom budú všetci poškodení zaradení do sporu automaticky, alebo sa do neho budú musieť iniciatívne prihlásiť. Na stole je tiež otázka, kto bude môcť spotrebiteľov zastupovať a ako budú spory financované, aby boli dostupné, ale aj nezávislé.
-
Rezort spravodlivosti začína nastavovať kolektívne žaloby. Čo mu radia europoslanci? (ANKETA)
Ministerstvo spravodlivosti už preberá európsku smernicu, ktorá Slovákom umožní vysúdiť hromadné odškodnenie od nekalých obchodníkov. Kľúčová otázka je, či by mali byť poškodení do konania zapojení automaticky.
-
Nemci boli za Dieselgate odškodnení, Slováci nie. Nabudúce pomôže nová smernica
Európska komisia vyzvala Volkswagen, aby za škandál s dieselovými motormi odškodnil všetkých zákazníkov v EÚ. V Nemecku to dokázali pomocou kolektívnych žalôb, na Slovensku sa nenazbieralo dosť ľudí. Pri ďalšom podobnom škandále by ale mohli byť zapojení automaticky.
-
Právnička: Trh sa vyčistí, keď neférové podmienky budú predajcov stáť reálne peniaze
Slovenskí spotrebitelia majú skôr tendenciu „pošomrať“, než chodiť na súd. Odškodné za nekalé praktiky by ale malo byť dostupné pre všetkých, nielen pre tých bdelých, hovorí v rozhovore právnička spotrebiteľskej organizácie.
-
Slováci si už o dva roky budú môcť vysúdiť kolektívne odškodnenie od nekalých obchodníkov
Ministerstvo spravodlivosti začne s prípravou kolektívnych žalôb už tento rok. Európska únia nastavila pravidlá tak, aby neskĺzli k šikane firiem. Dôležitá je ale otázka, či budú poškodení spotrebitelia do sporov zapájaní automaticky.
-
Nepoctivé e-shopy aj neférové zoznamky. S čím môžu pomôcť kolektívne žaloby? (INFOGRAFIKA)
Slovákom sa zvyčajne darí riešiť zákaznícke sťažnosti priamo s obchodníkmi. Ak ale ten nespolupracuje, vysúdiť si odškodné nebýva ľahké. Zmeniť to môžu kolektívne žaloby, ktoré na Slovensko prídu už o dva roky.
-
Technologické firmy bohatnú na dátach. Kolektívne odškodné môže ľuďom vrátiť moc
Platforma TikTok čelí v Holandsku kolektívnej žalobe, ktorá žiada za každého používateľa pod 13 rokov odškodné dvetisíc eur. O dva roky bude podobný súd možný aj na Slovensku.
-
Profesorka kolektívneho práva: Frivolné žaloby sú znepokojivo rozšírený mýtus
Mediálny obraz z USA je skreslený, v skutočnosti je ťažké spory o odškodné zafinancovať a dostať pred súd, hovorí v rozhovore prvá európska profesorka kolektívneho práva, ktorá pracovala aj na kauze Dieselgate.
-
Medzinárodná výzva na zákaz reklamy založenej na online špehovaní
PR SPRÁVA | Spotrebiteľské organizácie v Európe a USA žiadajú prijatie opatrení na ukončenie praktík, ktoré porušujú práva občanov.
-
V roku 2020 sa v prospech spotrebiteľov podarilo zachrániť takmer 80 000 eur
PR SPRÁVA | Spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad slávi svoje dvanáste narodeniny, preto je na mieste trochu bilancie.
-
Aj vaše deti sa zabávajú na platforme TikTok? Podeľte sa s nami o svoju skúsenosť
PR SPRÁVA | Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, v snahe lepšie pochopiť problémy, ktorým čelia používatelia TikTok platformy na zdieľanie videí, úctivo vyzýva spotrebiteľov podeliť sa o svoje skúsenosti s platformou TikTok.
-
Máte problém so svojím mobilným operátorom? Dajte nám o tom vedieť!
PR SPRÁVA | S.O.S. eviduje sťažnosti na telekomunikačných operátorov pre porušovanie spotrebiteľských práv.