20. výročie jednotného trhu je šancou pre „generáciu 1992“

Zdroj: TASR/Milan Kapusta

Ľudia, narodení v roku 1992, vyrastali v dobe, v ktorej bol slobodný pohyb osôb, tovaru a služieb v rámci EÚ už realitou. Teraz majú jedinečnú príležitosť ukázať vlastný pohľad na európsky jednotný trh.

Európska komisia chce osloviť „generáciu 1992“ s kreatívnou súťažou, v ktorej majú mladí Európania prostredníctvom originálnej eseje, videa, fotografie, karikatúry alebo smartfónovej aplikácie ukázať vlastný pohľad na jednotný trh. Súťaž začala včera a určená je pre každého, kto sa narodil medzi 1. januárom a 31. decembrom 1992.

Tematicky si musia záujemcovia o súťaž vybrať jednu zo štyroch kategórií: vzdelávanie a občianstvo, pracovné príležitosti a podnikanie, kultúra a oddychový čas, či spotrebitelia a životné prostredie.

Súťažiaci môžu vyhrať tablety, smartfóny, kamery, MP3 prehrávače, či cestovné lístky. Víťaz každej kategórie dostane 4-týždňovú stáž v európskych inštitúciach alebo medzinárodných organizáciach.

Michael Barnier, európsky komisár pre vnútorný trh a služby si myslí, že európsky voľný trh je do veľkej miery úspešnou etapou integrácie. „Ak sa obzrieme späť tak umožnil občanom pracovať kdekoľvek chceli, zjednodušil obchod a priniesol viac pracovných príležitostí,“ hovorí.

Podľa Barniera sa rozvoj spoločného trhu zastavil. Pomocou súťaže chce preto komisia dať priestor novým nápadom. „Potrebujeme, aby budúca generácia prispela k rozvoju politiky jednotného trhu na nasledujúcich 20 rokov.“

EÚ si tento rok pripomína 20 výročie vzniku jednotného európskeho trhu. Pri tejto príležitosti sa okrem tejto súťaže zrealizujú aj ďalšie aktivity, ktoré vyvrcholia v októbri na Týždni jednotného trhu.

Cieľom komisie je pripomenúť občanom doterajšie úspechy jednotného trhu a načrtnúť nové podnety a iniciatívy pre jeho rozvoj a stimulovanie ekonomického rastu.

Týždeň jednotného trhu bude hostiť Cyprus, ako predsednícka krajina EÚ v druhej polovici tohto roku a prebehne súčasne s Európskym týždňom MSP (týždeň malých a stredných podnikov).

Počas tohto týždňa sa spoja v niekoľkých členských štátoch občania, podnikatelia a verejné organizácie, aby diskutovali o súčasnom stave jednotného európskeho trhu.

Európska komisia predstavila v apríli 2011 Akt o jednotnom trhu, ktorý pozostáva z 12 iniciatív na oživenie jednotného trhu. Teraz chystá Akt o jednotnom trhu 2, ktorý má zredukovať fragmentáciu trhu, zjednodušiť pohyb služieb, inovácie a kreativitu.