Slovensko bude mať testovaciu dráhu pre inteligentné autá

KITT, inteligentné autá

Herec David Hasselhoff so seriálovým inteligentným autom KITT. FOTO-TASR

Slovensko plánuje na diaľniciach spájajúcich ho so susednými štátmi vytvoriť virtuálnu testovaciu dráhu, na ktorej bude testovať počítačmi prepojené autá.

Oznámil to dnes podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini (Smer-SD) v rámci konferencie zameranej na jednotný digitálny trh Digital Assembly, ktorá sa v týchto dňoch koná v Bratislave.

Na medzinárodnej diaľnici

„Rozhodli sme sa, že v spolupráci s veľkými telekomunikačnými operátormi a s okolitými krajinami sa budeme snažiť minimálne na dvoch miestach vytvoriť virtuálnu testovaciu dráhu, aby sme mohli testovať prepojené autá,“ informoval Pellegrini.

Počítačmi prepojené autá sa môžu medzi sebou informovať o dopravných nehodách či nebezpečnej zmene povrchu vozovky.

Vicepremiér dodal, že projekt sa pravdepodobne zrealizuje na diaľniciach medzi Slovenskom a Maďarskom, Rakúskom či Českou republikou.

„V rámci jednej krajiny to môže fungovať úplne úžasne, ale musíme vytvoriť technológiu a otestovať, či keď pôjdu prepojené vozidlá z krajiny do krajiny, nebudú mať žiadny problém a systém bude fungovať tak, ako má,“ priblížil.

Malá inovatívna krajina

Najväčších telekomunikačných operátorov a výrobcov automobilov mieni Pellegrini pozvať na stretnutie o tomto projekte v krátkom čase.

„Ja by som bol veľmi rád, keby takáto testovacia dráha vznikla čo najskôr a mohla byť využívaná nielen automobilkami, alebo tými, ktorí pôsobia na Slovensku, ale aby ju mohli zdieľať aj okolité spoločnosti, ktoré by si chceli niečo prepojené a pohybujúce sa po ceste vyskúšať pri prechode zo štátu do štátu,“ uviedol.

Slovensko chce aj týmto spôsobom prezentovať ako malú inovatívnu krajinu vhodnú na to, aby sa v nej testovali moderné technológie a nové veci. Za vážnu úlohu pre Európsku úniu označil podpredseda vlády aj zabezpečiť výstavbu kvalitnej digitálnej infraštruktúry, aby bolo možné prenášať dáta v rámci Európy.

„To si bude vyžadovať obrovské množstvo investícií a pevne verím, že ich nájdeme, pretože v opačnom prípade EÚ nebude konkurencieschopná,“ zdôraznil.

Otázka ceny za frekvenčné pásmo

Podpredseda Európskej komisie pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip podčiarkol aktuálnosť problematiky frekvenčného pásma 700 MHz. To dnes využívajú televízie na svoje vysielanie. Komisia sa ho rozhodla rozdeliť na dve časti – vyššia časť bude určená poskytovateľom telekomunikačných služieb a zvyšok zostane na televízne vysielanie.

V únii sa teraz diskutuje o tom, či sa má toto spektrum uvoľniť v roku 2020, alebo o dva roky neskôr.

Pellegrini upozornil, že ak sa má vybudovať sieť novej generácie pokrývajúca celú úniu, bude si to vyžadovať stovky miliárd eur.

„Preto aj pri prideľovaní frekvencií operátorom budeme musieť zvážiť, či sa bude štát snažiť z frekvencií vyťažiť čo najviac pre štátny rozpočet, alebo ich radšej dá operátorom za minimálnu cenu a podmieni ich získanie investičnou aktivitou ich samých, aby investovali do svojich sietí,“ vysvetlil.