Boj s výfukovými plynmi: nemeckí aktivisti a slovenská vláda sa nezhodnú

Zdroj: TASR

Tento článok je súčasťou Špeciálu: COP21: Od sľubov k činom

Emisie z dopravy. Nedohodli sa, ako ich znížiť, súhlasili však, že sú pre Európsku úniu najväčšou výzvou. Z plynov z automobilových výfukov sa stala hlavná téma EU Stakeholder Brunch, ktorý EurActiv.sk organizoval 4. mája 2016 pod názvom „Klimatické záväzky z Paríža: výzvy pre vlády a firmy“.

Popasovať sa so skleníkovými plynmi v doprave bude pre dodržanie záväzku z Parížskej dohody kľúčové. EÚ bude musieť začať znižovať emisie z cestnej dopravy, ak chce prispieť k udržaniu oteplenia zemského povrchu pod 2 °C do konca storočia v porovnaní s rokom 1850.

Diskusia tiež ukázala, že Európania a Američania majú napriek spoločnému záväzku z Paríža stále úplne iný pohľad na boj s klimatickými zmenami. Kým starý kontinent diskutuje o kontrole dodržiavania sľubov, Američania sa sústredia na podporu inovácií.

Už žiadny Dieselgate

Doprava je doslova čiernou ovcou klimatických politík. Emisie v tomto sektore stále stúpajú a vyše 90 percent energie v ňom pochádza z ropy alebo ropných produktov, vysvetlila Lívia Vašáková, ekonomická radkyňa zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. „V súčasnosti sa asi dostávame na hranicu toho, čo je možné spraviť s dieselovými a benzínovými motormi. Minimálne to nám hovoria nemecké automobilky,“ povedala.

V cestnej doprave ide všetko nesprávnym smerom.
Sascha Müller-Kraenner, Environmental Action Germany

S tým však nesúhlasí šéf Environmental Action Germany Sascha Müller-Kraenner. „V cestnej doprave ide všetko nesprávnym smerom,“ varoval.

„Nie sme na ceste k dekarbonizácii, ale na ceste k zvýšeniu emisií. Tento trend je neprerušený od roku 1990,“ doplnil Müller-Kraenner. Pred expertami zo štátnej správy, mimovládneho sektora, biznisu aj z veľvyslanectiev sa zasadil za tvrdé kontroly, aby sa škandál Dieselgate už nezopakoval.

„Atmosféru nezaujíma, čo vidí na papieri, ale čo vidí na vzduchu,“ upozornil aktivista.

Požiadavky na sektorový cieľ

Environmental Action Germany požaduje nielen prísnejšie emisné štandardy pre automobily, ale aj sektorový cieľ pre znižovanie emisií v doprave. Ten má EÚ pre všetky ostatné sektory, nie však pre dopravu. „Všetci vieme prečo. Pre lobing automobilového priemyslu,“ tvrdí Müller-Kraenner.

Sektorový cieľ navyše podľa neho treba rozmeniť na drobné – pre osobné a nákladné vozidlá aj pre námornú a leteckú dopravu. „Slovensko by malo mať silný záujem na tom, aby sa táto debata niesla v konštruktívnom duchu, pretože samo má silný automobilový priemysel,“ upozornil.

Pre Slovensko je podľa Müllera-Kraennera táto oblasť dôležitá aj preto, že je významnou tranzitnou krajinou pre prepravu tovaru na kolesách.

Emisné štandardy prichádzajúce z Bruselu sú možno niekedy až priveľmi ambiciózne.
Norbert Kurilla, Ministerstvo životného prostredia SR

Ako znížiť slovenské emisie

Slovenské ministerstvo životného prostredia európske ciele považuje už teraz za pritvrdé. „Emisné štandardy prichádzajúce z Bruselu sú možno niekedy až priveľmi ambiciózne,“ povedal na EU Stakeholder Brunch štátny tajomník Norbert Kurilla.

EUStakeholderBrunch3

Predstavil však opatrenia, ktoré chystá jeho rezort v mene princípu „kto znečisťuje viac, platí viac“.

Ministerstvo životného prostredia už navrhlo vyhlášku na zavedenie nízkoemisných zón. „Miestne úrady majú právo rozhodnúť, v ktoré dni a v ktoré hodiny, nechajú hlavne osobné autá vstúpiť do svojich centier,“ vysvetlil Kurilla.

Nová iniciatíva Komisie v lete

Štátny tajomník tiež avizoval, že registračný poplatok pre nové vozidlá bude zohľadňovať nielen výkon motora, ale aj jeho emisie oxidu uhličitého. Elektrické vozidlá chce navyše podporiť nižšími daňami.

Čítajte aj: Rezort životného prostredia zvažuje nižšie dane pre elektromobily

Podľa Vašákovej z Komisie zatiaľ nie je známe, kto zvíťazí v pretekoch o alternatívne palivo. V hre sú biopalivá, elektrické autá aj plyn. Každému členskému štátu však Komisia odporučila budovať infraštruktúru.

V lete chce európska exekutíva prísť s oznámením o dekarbonizácii sektoru dopravy.

Prezident Obama zaviedol najprísnejšie emisné štandardy pre osobné a nákladné autá v našej histórii.
Raffi Balian, Veľvyslanectvo USA v Budapešti

Amerika sa spolieha na rizikový kapitál

Americký pohľad predstavil v diskusii diplomat Raffi Balian. „Prezident Obama zaviedol najprísnejšie emisné štandardy pre osobné a nákladné autá v našej histórii,“ vysvetlil riaditeľ regionálnej kancelárie pre životné prostredie, vedu & technológie a zdravotníctvo na Veľvyslanectve Spojených štátov v Budapešti.

Podotkol však, že jeho krajina uplatňuje k znižovaniu emisií úplne iný prístup ako starý kontinent. Spojené štáty sa podľa Baliana spoliehajú na súkromný sektor, rizikový kapitál a inovácie.

V roku 2014 mali celosvetovo najvyššie súkromné investície do rizikového kapitálu v technologických inováciách – 8,2 miliardy dolárov.

Čo treba pre inovačný ekosystém

Americký inovačný ekosystém podľa diplomata stojí na šiestich pilieroch: výskum a vývoj, stabilný regulačný rámec, dostupný kapitál, kritické myslenie vo vzdelávaní, inovačné klastre typu Silicon Valley a schopnosť učiť sa z vlastných chýb.

Balian parafrázoval vyjadrenia istého predstaviteľa amerického rizikového kapitálu v rozhovore s vládnym expertom: „Prvá otázka, ktorú položím každej firme, ktorá chce odo mňa financovanie, je, koľko peňazí ste stratili. A ak nestratili aspoň 10 miliónov dolárov, nedám im nič. Pretože sa v živote ešte nič nenaučili.“

Čítajte aj: Klimatické politiky v EÚ a USA. Z čoho by Európan dostal infarkt?

Ak by to počul Európan, dostal by podľa Baliana infarkt. „Pretože kto dá ďalšie peniaze firme, ktorá stratila 10 miliónov dolárov? Ako to vysvetlíte v Bruseli?,“ poukázal na rozdiely Balian.

Priemysel privíta víziu

Potrebu stabilného regulačného rámca potvrdil riaditeľ spoločnosti Schneider Electric pre Českú republiku a Slovensko Jaroslav Žlábek.

My sme radi, že došlo k dohode, že je vízia a trend.
Jaroslav Žlábek, Schneider Electric Česká republika a Slovensko

„Priemysel privíta transparentnejšie prostredie s dlhodobejšou víziou,“ uviedol šéf firmy, ktorá sa venuje manažmentu energetickej spotreby a automatizácii.

„My sme radi, že došlo k dohode, že je vízia a trend,“ povedal Žlábek na margo Parížskej dohody o klíme.

Čítajte aj Špeciál: „COP21: Od sľubov k činom“