Cestné vlaky? Doprava budúcnosti

Pozadie:

Cestný vlak je projekt iniciatívy Sartre (Safe Road Trains for the Environment) v rámci Európskej únie, ktorý na obdobie troch rokov spustia na diaľniciach vo Veľkej Británii, Španielsku a Švédsku. V prípade úspešného fungovania sa jeho použitie predĺži a rozšíri.

Iniciatíva Sartre vznikla už na začiatku deväťdesiatych rokov. Vedci a výskumníci zo štátov Európskej únie v rámci neho spolupracujú v otázkach bezpečnosti cestnej premávky.

Pohodlný spôsob dopravy

„Cestný vlak“ má byť novým a bezpečným spôsobom jazdy na cestách Európskej únie. Podľa projektu Sartre bude systém fungovať na báze bezdrôtovej rádiokomunikácie. Do rady na ceste sa zaradí od šesť do osem dopravných prostriedkov – áut, automobilov či kamiónov. Vedúci dopravný prostriedok bude riadiť profesionálny vodič. Ostatné vozidlá pôjdu za ním.

Vodiči, ktorí sa budú chcieť do riadenej kolóny pridať len udajú svoju polohu a ich navgátor v aute im nadiktuje najbližší „cestný vlak.“ Auto sa potom zaradí na koniec kolóny a systém automaticky prevezme kontrolu nad vozidlom.

Vodič môže zatiaľ pracovať na svojom laptope, čítať si či robiť iné aktivity ako pozeranie filmov.

Systém bude zabudovaný priamo v autách, takže nebude potrebné zaviesť ďalšiu infraštruktúru. 

V prípade, že sa automobil priblíži ku konečnej destinácii, šofér jednoducho opäť prevezme riadenie a vyradí sa z cestného vlaku, pričom pokračuje vlastným smerom.

 „Chápem, že to ľudia vnímajú ako utópiu. Tento typ autonómneho riadenia si však nevyžaduje žiadnu hókus – pókus technológiu ani investície do infraštruktúry,“ cituje TG daily Erika Coelingha, technického riaditeľa v spoločnosti Volvo Cars.

Na zapojenie sa do cestného vlaku však bude šofér potrebovať nevyhnutné zariadenie a zabudovanú potrebnú komunikačnú technológiu. Projekt sa zameriava najmä na tých vodičov, ktorí jazdia na dlhé vzdialenosti.

Využitím tejto technológie by sa vďaka aerodynamike mala znížiť spotreba paliva až o dvadsať percent, tvrdia tvorcovia projektu.

Ak bude projekt účinný, vedci odhadujú, že do desať rokov by mohol byť cestný vlak bežnou súčasťou na vozovkách Európskej únie.