Európski vedci objavili 32 nových planét

Astronómovia z Európy pripísali včera (19.10.) na zoznam známych planét 32 nových vesmírnych telies veľkých rozmerov a menšej hustoty. Všetky sa nachádzajú za hranicami Slnečnej sústavy. Najmenšia z nich je päťkrát väčšia ako Zem, najväčšia má päťnásobnú veľkosť Jupitera, vyhlásili. Doplnili, že vesmírne bádanie pokračuje a do konca roka by mohli byť objavené ďalšie planéty.

Vďaka úsiliu európskych astronómov sa celkový počet známych planét zvýšil na 400, hovorí Spephane Udry zo Ženevského observatória vo Švajčiarsku.

"Príroda nemá rada vákuum, teda ak existuje priestor pre umiestnenie planéty, umiestni ju tam," vyhlásil Udry pre novinárov počas internetového brífingu zo stretnutia astronómov v portugalskom Porto.

"Viac ako 40 percent hviezd podobných Slnku má malé množstvo planét," dopĺňa Udry.

Pri bádaní po planétach použili astronómovia spektrograf HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher), ktorý je súčasťou Európskeho južného observatória v čilskom La Silla. Technológiou je vybavený tamojší 3,6 metra dlhý teleskop.

Spektrograf nedokáže priamo zobraziť veľkosť planét, ale dokáže poskytnúť informácie, na základe ktorých vedci dokážu vypočítať ich rozmery, hustotu a drobné zmeny na hviezdach, v blízkosti ktorých obiehajú. Práve takéto drobné zmeny na hviezdach sú neraz kľúčovým dôkazom o blízkosti gravitačného poľa obiehajúcej planéty.

Astronómovia, nielen tí európski, sa pokúšajú vo vesmíre nájsť planéty, ktoré by sa vyznačovali podobnými vlastnosťami ako Zem. Európske observatórium so spektrografom HARPS zatiaľ odhalilo existenciu 75 planét, ktoré obiehajú okolo 30 rôznych hviezd. Jeho tím však zatiaľ neposkytol bližšie informácie, okolo ktorých hviezd obieha 32 novoobjavených telies.

EurActiv/Reuters