Komisár Tajani: Európska móda si zaslúži podporu

Zdroj: EK

Kreatívny a kultúrny sektor v Európe, kam patrí aj módna produkcia, očakáva strednodobom horizonte medziročný nárast medzi 7 % a 9 %. Za ostatné dva roky bolo ich percento rastu dokonca dvociferné. Módny priemysel v Európe tvorí asi 850 tisíc podnikov a 5 miliónov zamestnancov. Predstavuje tak podstatnú časť kreatívnej ekonomiky, ktorá sa momentálne na európskom HDP podieľa 3 %.

Eurokomisár Antonio Tajani sa uplynulý týždeň stretol s niektorými zo zástupcov popredných  európskych módnych domov – Chanel, Falke, Harrods, LVMH, Zegna a podobne.

Diskutovali o konkrétnych krokoch na podporu tohto segmentu európskej ekonomiky. Krátkodobé opatrenia na podporu konkurencieschopnosti a rastu tohto sektora by mali podľa Európskej komisie  zahŕňať:

  • Zlepšenie vzdelávania a prípravy cez spoluprácu s priemyslom
  • Podporu kreativity spájaním nových dizajnérov a menších producentov.  Ide o najmä o projekt WORTH, ktorý sa spúšťa v tomto roku. Európska komisia bude v tendri hľadať dodávateľa platformy, ktorá by „párovala“ dizajnérov a malé či stredné podniky. Nielenže by mala vhodné spolupráce vedieť identifikovať, ale následne aj podporiť, aby výsledkom boli nové produkty. Zapojiť sa môžu MSP a dizajnéri zo všetkých krajín EÚ, EHP, západného Balkánu, Turecka aj Izraela. Pilotné prvé dva roky projektu budú operovať s rozpočtom 1 milión eur.
  • Podporu inovácií v inter-operabilných nástrojoch elektronického obchodu
  • Lepšiu ochrana duševného vlastníctva cez zvyšovanie povedomia o „fake“ produktoch.
  • Podporu využívania príležitostí v medzinárodnom obchode, najmä na rozvíjajúcich sa trhoch
  • Prispôsobenie regulačného rámca, napríklad v prípade označovania autentickej kože na módnych produktoch

Samostatnou kapitolou je pre módne značky boj proti falšovaným tovarom, kde Tajani taktiež prisľúbil pomoc.

Tradícia aj avantgarda

„Európska móda je celosvetovo  uznávaná, pretože spája kreatívne úsilie s tradíciou a dedičstvom, ako aj s technológiou a inováciou, z ktorých vychádzajú kvalitné produkty s vysokou pridanou hodnotou“, uvádza Európska komisia.

„Ako súčasť nášho kreatívneho priemyslu je módny sektor jedným z dôležitých katalyzátorov hospodárskej a sociálnej inovácie v EÚ.“

Komisia uznáva, že sektor má špecifické potreby – zručnú pracovnú silu a ochranu svojich značiek a duševného vlastníctva. Falošné módne tovary predstavujú najväčšiu skupinu zachytených tovarov porušujúcich práva duševného vlastníctva. 

EurActiv.sk je členom konzorcia Enterprise Europe Network Slovensko.

Sieť Enterprise Europe Network poskytuje služby malým a stredným podnikateľom, komplexné a ľahko dostupné poradenstvo a podporu v oblasti podnikania, inovácií a výskumu.

Združuje vyše 500 organizácií so 4000 skúsenými profesionálmi, ktorí poskytujú svoje služby vo viac ako 50 krajinách.